Startproblem HDi pga kyla

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
HDI-Fap

Startproblem HDi pga kyla

Post by HDI-Fap »

Tänkte se med er som är gammla i gamet med dieselbilar.
Vad är de vanligaste felet om bilen inte vill igång vid ca -20C?

Batteriet klarar 2 startförsök, med tillhörande glödning först, innan starten börjar sega ner.
Hur länge ska det ta innan "glödlampan" slocknar innan man kan starta, min bil behöver mer än 15sek.
Släpper den dieseln som man tankar på station ifrån sej och tätar filter och slangar som lastbilar hade problem med tidigare?
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
jerrskog

Re: Startproblem HDi pga kyla

Post by jerrskog »

HDI-Fap wrote:Tänkte se med er som är gammla i gamet med dieselbilar.
Vad är de vanligaste felet om bilen inte vill igång vid ca -20C?

Batteriet klarar 2 startförsök, med tillhörande glödning först, innan starten börjar sega ner.
Hur länge ska det ta innan "glödlampan" slocknar innan man kan starta, min bil behöver mer än 15sek.
Släpper den dieseln som man tankar på station ifrån sej och tätar filter och slangar som lastbilar hade problem med tidigare?

Min tar också lång tid på sig med glödningen nu när det är kallt, så det är helt normalt.

Vad jag vet så ska dieseln från mackarna ha vinterkvalité, men det kanske inte stämmer helt här nere i söder nuförtiden med rapsoljan som är iblandad...
Gick maskinutbildning i Jämtland och där hade vi inget problem alls med dieseln, trots flera nätter i rad med temperaturer ner mot -30...
406 kombi 2,2HDi - 2003
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

15 sekunder glödning låter mycket. Kan aldrig komma ihåg att min glött(?) mer än 5 sekunder trots neråt -20. Skulle börja med att byta glödstift, sen undrar jag hur bra ditt batteri är om det bara klarar två försök innan det dör. Borde klara långt mycket mer än så trots kölden.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by HDI-Fap »

Claes B wrote:15 sekunder glödning låter mycket. Kan aldrig komma ihåg att min glött(?) mer än 5 sekunder trots neråt -20. Skulle börja med att byta glödstift, sen undrar jag hur bra ditt batteri är om det bara klarar två försök innan det dör. Borde klara långt mycket mer än så trots kölden.

Lite så jag tänkt, men min far som var en bra mek på sin tid :?
trodde mera på bränslet...

Claes B har du bytt glödstift på din 406 och hur långt gick de innan de byttes?
Funkar biltemas stift (och batteri)? Eller är de skräp?
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har inte bytt mina, har startat upp den ett par gånger i vinter när det varit ca -12 och den har funkat bra, men sist gång fick jag göra två försök innan den gick igång riktigt. Den glöder inte så länge, men starten går rätt trögt så ett nytt batteri skulle nog vara på sin plats, fast nåt annat är väl inte att vänta när den fortfarande har originalbatteriet!
Bilen har gått knappt 22000 mil nu, ska snart bli av med den hoppas jag.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by HDI-Fap »

Min har gått 14500 ca men jag är lite undrande över om de inte bara kan vara batteriet att det är lite segt och de är därför den glöder lite längre.
Orginalbatteret som sitter i min bil är ändå 7 år samt att de kändes lite slött redan förra året.....

Jag har inte läst att folk byter glödstift på hdi:erna varken Peugeot eller Citroen.
Menmen några borde gett upp....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

HDI-Fap wrote:Min har gått 14500 ca men jag är lite undrande över om de inte bara kan vara batteriet att det är lite segt och de är därför den glöder lite längre.
Orginalbatteret som sitter i min bil är ändå 7 år samt att de kändes lite slött redan förra året.....

Jag har inte läst att folk byter glödstift på hdi:erna varken Peugeot eller Citroen.
Menmen några borde gett upp....

Är garanterat batteriet, glödningen drar enormt med ström, är i princip som att kortsluta batteriet ju.
Jag vet en som bytt glödstift på HDi, men den hade gått sisådär 42k mil.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Min startar direkt trots temperaturen nedåt -20 sträcket. Men kanske är olika för olika dieslar samt ålder på bilen?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

PuggenTO wrote:Min startar direkt trots temperaturen nedåt -20 sträcket. Men kanske är olika för olika dieslar samt ålder på bilen?

Alla HDi brukar vara löjligt lättstartade tycker jag.
Även min gamla 2,1 förkammardiesel startade bums i -30 med friska glödstift.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Nu sitter motorvärmarkabel i och om den startar så blir det ett nytt batteri till att börja med, verkar vara sällsynt med byte av glödstift tydligen....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

HDI-Fap wrote:
Claes B wrote:15 sekunder glödning låter mycket. Kan aldrig komma ihåg att min glött(?) mer än 5 sekunder trots neråt -20. Skulle börja med att byta glödstift, sen undrar jag hur bra ditt batteri är om det bara klarar två försök innan det dör. Borde klara långt mycket mer än så trots kölden.

Lite så jag tänkt, men min far som var en bra mek på sin tid :?
trodde mera på bränslet...

Claes B har du bytt glödstift på din 406 och hur långt gick de innan de byttes?
Funkar biltemas stift (och batteri)? Eller är de skräp?

Här har du ett litet test av olika batterier:
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Som du ser har biltema batteriet endast 12% kvar av effekten efter 60sek körning på starten i 20 minus
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Ja då sitter mitt nya biltema batteri i bilen. Naturligtvis är det ett silver-kalciumbatteri som test vinnaren...

-20c nu så imorron ska de bli kul att se om den startar bättre och glöder snabbare...

En annan kul sak på sista besiktningen så fungerade inte bromsljuset hb Nu när jag skulle byta lampa där så visar det sej att den gröna sladd som är bromsljuset sitter på fel kontakt. Denna bilen kan aldrig ha haft bromsljus höger bak och först nu är de någon som märkt det 8)
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Testade nu med det nya batteriet. (betydligt bättere batteri)

-20 i natt och -13 nu tar ca 15 sek att glöda sedan får jag göra 3-4 startförsök med glödning och köra på starten ca 20 sek per gång, innan bilen startar. (utan motorvärmare såklart)

Låter detta normalt eller bör jag byta glödstift också?
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
J_Römer

Post by J_Römer »

låter ej normalt för en 02
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

HDI-Fap wrote:Testade nu med det nya batteriet. (betydligt bättere batteri)

-20 i natt och -13 nu tar ca 15 sek att glöda sedan får jag göra 3-4 startförsök med glödning och köra på starten ca 20 sek per gång, innan bilen startar. (utan motorvärmare såklart)

Låter detta normalt eller bör jag byta glödstift också?

Låter inte normalt, nu har jag inte försökt att starta min vid såna temperaturer i år, men för nån vecka sen när det var -13 under natten och morgonen så startade jag upp den bara för att se om den startade. Den dog på första försöket men startade så snällt på andra, hur länge den glödde tänkte jag inte på, men några 15 sekunder var det definitivt inte.
Vid -15 i går så glödde 308:an ungefär 7-8 sekunder och jag upplever att den glöder längre än 406:an i de flesta lägen, kan förstås vara inbillning.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Rx37 »

Inte normalt nej.
1-2 försök på MAX 10 sekunder skulle jag kunna tillåta. Då borde den nog gå igång.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Något är fel tydligen....

Jag läser i Haynes där står det att: "The preheating system begins to operate as son as the ignition key is switched to the second position, but only if the engine coolant temperatur is below 20C and the engine is turned at more than 70 rpm for 0,2 secunds."

Betyder detta att man inte kan förvärma genom att hålla kvar nyckeln i läge 2 tills lampan slocknar och sedan starta? utan ska köra på starten med en gång?

På gamla dieslar har man ju en glödknapp.

Om det är som Haynes skriver så har jag aldrig startat med förvärmning.
Men skulle boken stämma (vilket den inte gör ofta) så borde inte lampan slockna olika fort beroende på ute tempen.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Vad är "glöda" som ni skriver om? Min motor starta som en vanlig bensinbil på första försöket. Och då är det ca minus 12-15 i Sthlm med.

Gör jag fel?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har ju aldrig satt mig in i det eftersom min inte krånglat. Men som jag förstår det på Haynes beskrivning så är det helt enkelt så att den först värmer, när lampan slocknar är det dags att starta bilen, glödstiften fortsätter att värma när du kör på starten men max 10 sekunder, vid kallt väder så fortsätter glödstiften att värma bränslet ytterligare max 60 sekunder för att få en trevligare gång på motorn.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Post by Claes B »

Andreas Bystedt wrote:Vad är "glöda" som ni skriver om? Min motor starta som en vanlig bensinbil på första försöket. Och då är det ca minus 12-15 i Sthlm med.

Gör jag fel?

Du ska vänta tills glödtrådssymbolen slocknat innan du startar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496