Andreas Bystedt wrote:Vad är "glöda" som ni skriver om? Min motor starta som en vanlig bensinbil på första försöket. Och då är det ca minus 12-15 i Sthlm med.
Gör jag fel?
Du ska vänta tills glödtrådssymbolen slocknat innan du startar.
Hur f*n ser en sån ut?? Motorlampan är ju den som brukar lysa ett par sekunder när man slår på tändningen.
En gullampa med ett vågigt streck i. Nederkant på displayen första starten på dagen vintertid så ska den lysa mellan 5-10 sek.
För min del så ska jag mäta så att det går ström fram till stiften sedan blir det till att skruva bort för kotrollen som boken beskriver och kanske byte.
Synd bara att man ska behöva skruva bort ecun innan man kommer åt stiften.
Jag har en Citroen Berlingo -07. På den tändes inte glödtrådlampan förns förra året (09) när den hade stått i ett par dagar i -15. Då fick ja glöda i typ 7-8 sekunder. Sen har vi haft rätt kallt här ett par gånger.. vid -20 så glödde den kanske 3-4 sekunder efter att ha stått över natten.
För övrigt undrar jag vad en webasto är? har aldrig fattat de
jag hade otur nu när sambon kom hem så kunde jag kontrollera om de kom fram ström till stiften och de gjorde det.
Nu är det inte bara att byta ett relä utan det blir till att byta stiften
jag skrev fel förut inte ecun utan jag menade egr ventilen måste bort innan man kommer åt stiften.
HDI-Fap wrote:Tänkte se med er som är gammla i gamet med dieselbilar. Vad är de vanligaste felet om bilen inte vill igång vid ca -20C?
Batteriet klarar 2 startförsök, med tillhörande glödning först, innan starten börjar sega ner. Hur länge ska det ta innan "glödlampan" slocknar innan man kan starta, min bil behöver mer än 15sek. Släpper den dieseln som man tankar på station ifrån sej och tätar filter och slangar som lastbilar hade problem med tidigare?
Min tar också lång tid på sig med glödningen nu när det är kallt, så det är helt normalt.
Vad jag vet så ska dieseln från mackarna ha vinterkvalité, men det kanske inte stämmer helt här nere i söder nuförtiden med rapsoljan som är iblandad... Gick maskinutbildning i Jämtland och där hade vi inget problem alls med dieseln, trots flera nätter i rad med temperaturer ner mot -30...
Den dieseln vi använder i pistmaskinerna på skistar är Preem ACP med 5% Fame inblandning.
För två vintrar sen var det en del problem på några håll så man hade då 2% inblandning istället.
off topic: men var gick du på utbildning nånstans?
Ett knep man kan ta till när det är extremkall är att hjälpa till förvärmingen med varmluftspistol på insugsröret.
Var ute en sväng med bilen och visst fanns glödalampan där, men i en sekund. -8 var det i garaget. Känns meningslöst att ens vänta tills den slocknat..
Benjamin wrote:Den dieseln vi använder i pistmaskinerna på skistar är Preem ACP med 5% Fame inblandning. För två vintrar sen var det en del problem på några håll så man hade då 2% inblandning istället.
off topic: men var gick du på utbildning nånstans?
Ett knep man kan ta till när det är extremkall är att hjälpa till förvärmingen med varmluftspistol på insugsröret.
Jag var på skidresa till Särna och Idre för en massa år sen och då hade vi problem med bussen som hade diesel söderifrån i tanken och den strulade stup i kvarten. Men jag vet inte om det kanske tom. var innan de ändrade dieseln här i Sverige.
Jag gick som en komvuxutbildning i Bräcke för några år sen.
I söder finns inte nån direkt anpassning för dieseln vid kallt klimat(som den senaste veckan)
Vid ca minus 20-25 blir dieseln som en sörja(Topgear wintergames har ett intressant inslag vad som händer vid kalla temperaturer på en c2 HDI).
Har en 2.0 07as Sittoträng C5 och den hade problem att starta i stugan i härjedalen.
Tankade sedan diesel på en preem Uppe där och då startade den direkt i 25 minus(dock med ett litet tick....)
Har knappt hört att någon bytt glödstift på hdi motorer.... Men du borde kolla upp det...
Andreas Bystedt wrote:Var ute en sväng med bilen och visst fanns glödalampan där, men i en sekund. -8 var det i garaget. Känns meningslöst att ens vänta tills den slocknat..
Same same. Vi hade -19 i veckan på natten. Knackade grymt de första sekunderna. Men glöda.... njae...
Andreas Bystedt wrote:Var ute en sväng med bilen och visst fanns glödalampan där, men i en sekund. -8 var det i garaget. Känns meningslöst att ens vänta tills den slocknat..
Same same. Vi hade -19 i veckan på natten. Knackade grymt de första sekunderna. Men glöda.... njae...
Knackar mindre om den får glöda som den ska.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
Jag var ute och testade kallstarta idag -17c
Glödde ca 7 sek tände efter ca 2sek med startmotorn men dog försök 2 startade den och gick bra.
Så jag byter inte några stift än, för detta är helt ok enligt mej.
Kanske var bara batteriet och att stiften behövde ett par starter (igår) innan de var normala igen...
Om det blir värre igen så skriver jag här annars så är jag nöjd med som den fungerade idag.