206 GTi, många frågor. Banräser?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Lappen
Crew
Crew

206 GTi, många frågor. Banräser?

Post by Lappen »

Hej!
Blev lite lustigt ägare till en 206GTi och detta är ju en trevlig liten kärra som man snabbt kom fram till hade passat bra att nöta lite bana med.

Har flera frågor och många passar in på prestanda men vissa kanske gränsar mot teknik. Moderator får gärna flytta inlägget om det passar bättre någon annanstans.

1. RFN och RFR motorer. Vad skiljer dem emellan förutom namnet och 1 kW?

2. I en bil med RFR motor, kan man stoppa i en RFN? Ja/Nej/Ja om man...

2b. Om ja, det går: Är någon av motorerna bättre så det kan finnas anledning att välja den ena eller andra?

3. Med lite stöddigare klossar, håller skivorna på en sådan om man pressar hårt ett par varv på bana eller måste man uppgradera bromsar? Tips isf?

4. Väghållningsprodukter? Vad rekommenderas i budgetsegmentet (sellholm/annan special är inte budget)? Vet hur bakvagnen är konstruerad men hur går man till väga för att förbättra? Eller räcker det med hårdare dämpare och bättre fjädrar fram.

Vi börjar där, fler frågor kommer säkert.
Tacksam för svar.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Rx37

Post by Rx37 »

1-2: Vet ingen skillnad mellan dessa annat än den med mer effekt kan vara en nyare motor.

Dock så är det ju verkligen inte värt besväret att faktiskt byta hela motorn för 1 kw.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Det är inte värt att byta för 1kW enkomt.
Men bättre hållbarhet eller nåt annat liknande är det helt klart värt det.

Motorn som sitter i idag är komplös nämligen så det skall bytas i vilket fall.
(//Lappen
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

En av våra medlemmar hade en fullblodsräcer (205) med allt extra, nästan.

Han körde samma varvtider med en 206 gti och undrade om han satsat på fel bil...

Kom ut och kör på banan, så märker du vad som felas. Rutin, eller nått på bilen.
Välkomnar dej till Mantorp som första bandag #1/4 i Maj. :)
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Peter Igelhammar wrote:En av våra medlemmar hade en fullblodsräcer (205) med allt extra, nästan.

Han körde samma varvtider med en 206 gti och undrade om han satsat på fel bil...

Kom ut och kör på banan, så märker du vad som felas. Rutin, eller nått på bilen.
Välkomnar dej till Mantorp som första bandag #1/4 i Maj. :)

Glöm inte medlemskap och SMA-licens innan bara :wink:
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ja, jag tänkte jag skulle få lite svar innan jag börjar "fjäska"...
Men bankörningskalendern ser faktiskt riktigt grym ut (kollade redan innan denna 206 kom på tal). Har varit sugen på att få utvecklas inom det gebitet nämligen. En förhållandevis motorsvag bil med bra väghållning tror jag kan vara en ganska bra skolning. Misstag kostar mer då.

Så jag tackar för inbjudan. Rutin är mer eller mindre det största hindret. Är dock inte helt tappad på att köra bil. Har levererat en och annan "white knuckle ride" på grusväg. :lol:
Visst bådar din kommentar om 205 vs 206 gott men jag är nog ändå sugen på att vässa ytterligare lite.

Om jag skall göra banleksak av denna bilen så kommer det att vara min målsättning att köra som medlem på Mantorp.

(Rätta mig om jag har fel men det är en mindre bankörning än förra året va?)

Men som sagt, denna bil har ju en helkörd motor så motorbyte är ofrånkomligt. Jag skulle ju gärna ha fler motorer att välja mellan. Bara RFR är ett gott utbud men kan man lägga till RFN så har man mycket större pris/mil spann.

Och då bilen ändå kommer att vara ganska nerplockad så var min tanke att gå igenom bilen i övrigt med. Byta dämpare som garanterat är dåliga.
Bilen har ju gått ganska långt (21k mil typ)
Jag har ju inte kollat igenom bilen så ingående men att tillverka egna fjädertornsstag och liknande hade jag nog tänkt. Dock så minns jag inte hur dessa ser ut bak iom torsionsaxeln. Bak kanske det inte ens är nödvändigt.
Fram vet jag att det är trångt som i en japansk tunnelbana. Så det är förmodligen enklare att harva på med saker när man har det nerplockat.

OSV, liknande tips är önskvärda.

Bur hade varit önskvärt i min bok men tyvärr kräver ju det ombyggt fordon på en så pass ny bil så det lär aldrig hända.

Min tanke är att göra det mesta med denna bil nu under tidig vinter för jag har en till projektbil som skall ut till sommaren samt att min veteranbil skall få en genomgång är det tänkt. Och tvåbarnsfäder med hus som fortfarande inte är riktigt färdigbyggda har begränsat med tid... :wink:

Så tips kring motorbytet är välkommet som sagt!
(//Lappen
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det är precis lika många bankörningar detta år som förra. Du kanske blandar ihop det med att vi hade en inbjudan från Gotland och även en ifrån Våler. Men dom körningarna var det inte kartellen som ordnade.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

VoLappen wrote:Ja, jag tänkte jag skulle få lite svar innan jag börjar "fjäska"...
Men bankörningskalendern ser faktiskt riktigt grym ut (kollade redan innan denna 206 kom på tal). Har varit sugen på att få utvecklas inom det gebitet nämligen. En förhållandevis motorsvag bil med bra väghållning tror jag kan vara en ganska bra skolning. Misstag kostar mer då.

Så jag tackar för inbjudan. Rutin är mer eller mindre det största hindret. Är dock inte helt tappad på att köra bil. Har levererat en och annan "white knuckle ride" på grusväg. :lol:
Visst bådar din kommentar om 205 vs 206 gott men jag är nog ändå sugen på att vässa ytterligare lite.

Om jag skall göra banleksak av denna bilen så kommer det att vara min målsättning att köra som medlem på Mantorp.

(Rätta mig om jag har fel men det är en mindre bankörning än förra året va?)

Men som sagt, denna bil har ju en helkörd motor så motorbyte är ofrånkomligt. Jag skulle ju gärna ha fler motorer att välja mellan. Bara RFR är ett gott utbud men kan man lägga till RFN så har man mycket större pris/mil spann.

Och då bilen ändå kommer att vara ganska nerplockad så var min tanke att gå igenom bilen i övrigt med. Byta dämpare som garanterat är dåliga.
Bilen har ju gått ganska långt (21k mil typ)
Jag har ju inte kollat igenom bilen så ingående men att tillverka egna fjädertornsstag och liknande hade jag nog tänkt. Dock så minns jag inte hur dessa ser ut bak iom torsionsaxeln. Bak kanske det inte ens är nödvändigt.
Fram vet jag att det är trångt som i en japansk tunnelbana. Så det är förmodligen enklare att harva på med saker när man har det nerplockat.

OSV, liknande tips är önskvärda.

Bur hade varit önskvärt i min bok men tyvärr kräver ju det ombyggt fordon på en så pass ny bil så det lär aldrig hända.

Min tanke är att göra det mesta med denna bil nu under tidig vinter för jag har en till projektbil som skall ut till sommaren samt att min veteranbil skall få en genomgång är det tänkt. Och tvåbarnsfäder med hus som fortfarande inte är riktigt färdigbyggda har begränsat med tid... :wink:

Så tips kring motorbytet är välkommet som sagt!

Har inte så många tips vad gäller motorbytet på din 206:a, men du kommer långt med originalskivor och en uppsättning av t ex Taroxbelägg och fräsch bromsvätska. Om bilen ska vara en "ren" banräser är det ju inte fel att tömma den på allt onödigt som baksäte, reservhjul m.m.

Vissa monterar 307:ans ok etc, ska finnas mycket info om detta i gamla trådar. Testa och sök på lite olika sökord så ska du se att det dyker upp en del godis.

Medlemskap och SMA kan du faktiskt lösa på plats på Mantorp, så ingen panik på det området egentligen. SMA-licens som löses på plats gäller endast för den aktuella dagen och kostar 150:- En årslicens kostar 350:-. Det är 4 banträffar varje år, sen tillkommer konbanor.

Vi är en kartell med 4 klubbar, där var klubb anordnar en träff varje år. Vi håller i träffen på Sturup detta året, förra året höll vi i Anderstorp. Klubbarna är Ford, Subaru, Honda och vi.

Om du inte hinner tillverka fjäderbenstag själv finns det för under 500:ingen ink frakt på tyska eBay:

http://cgi.ebay.de/Peugeot-206-Domstreb ... 5638a3b899

http://cgi.ebay.de/Alu-Domstrebe-Vorne- ... 588546fa3d

Har varit många diskussioner om dess vara eller icke vara under åren här i klubben :lol: Jag kör med stag på mina, av ren psykologisk anledning, bryr mig inte om det gör till eller från. Vissa menar att undre främre stag gör mer nytta.

:)
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

De här bilarna kan vara värda att följa upp för banmoddar: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... cup#372658

Finns en del prylar ute på marknaden, men tyvärr är de nog dyra med norskt ursprung.

Vad gäller väghållning så går det att mecka dit mycket från äldre puggar också.
EN 14497
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Man tackar för tipsen.
Får helt enkelt sätta mig med sökfunktionen och söka lite i gamla trådar känns det som.

Det jag fått fram hitintills ang RFR och RFN är att det är främst kabelmattan som skiljer. RFN hade dubbla lambdasonder.
Får ringa Peugeots tekniker och forska vidare i ämnet. Men det bådar gott iaf.

Jag har ju mycket volvo och även vw i min bakgrund och är ganska van vid att man sällan kommer på något nytt. Det är alltid någon som blandat saker innan och vet vad som passar och inte. Därför slängde jag ut frågan.
Kul om man kanske kan komma på något nytt då för ovanlighetens skull. :wink:
(//Lappen
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Jag har "byggt om" en RFN motor för att passa i en RFR bil.
Dock var det ganska länge sedan,men jag minns att det gick om man flyttade över motorkabelhärvan från RFN till RFR motorn.
Tror kanske att det var något med EGR eller luftpump också ?
Hursomhelst så gick isåfall de grejorna att skifta sinsemellan utan bekymmer.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Du menar tvärtom misstänker jag. RFR härvan på RFN motorn.

Detta är lysande information. Tummen upp!

ala wrote:Jag har "byggt om" en RFN motor för att passa i en RFR bil.
Dock var det ganska länge sedan,men jag minns att det gick om man flyttade över motorkabelhärvan från RFN till RFR motorn.
(//Lappen
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Du har som medlem möjlighet att göra en egen projekttråd. Där kan du bolla dina kommande ideér och utvecklingar. Sen kan du kika på hur andra gjort.

Dessutom kan du som medlem kika i det eminenta skitsnacksforumet...
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

VoLappen wrote:Du menar tvärtom misstänker jag. RFR härvan på RFN motorn.

Detta är lysande information. Tummen upp!

ala wrote:Jag har "byggt om" en RFN motor för att passa i en RFR bil.

Du har så rätt så. :oops:
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag lyfter denna tråd igen. Nu börjar det närma sig att denna bil skall få hosta igång igen men då med en ny motor.
Jag går nog på devisen att smälla ihop den orginal och så får jag väl känna efter hur den känns sedan när den är körklar. Man skall lyssna på de "äldre" och mer erfarna...

Men, för att nå dit då (mer tjöt om motorer...):

1. När jag söker på bildelsbasen på RFR så får jag ju upp en del 406:or också. Är motorn identisk eller skiljer kammar eller något annat mellan bilarna?

Allt på den gamla motorn går att återanvända utom de saker som inte mår bra av att gå utan olja. Så tråg, grenrör, insug osv spelar ingen roll om det skiljer då det gamla går att återanvända. Är det något insug/grenrör från någon annan bil som passar och kanske är bättre?

Några andra bilar man kan leta motorer ifrån? Vissa Citroen måste ju gå med? Vore ju stöddigt med en cittra kåpa på. ;-)

2. Att RFN motorer passar om man strippar den ren och bara använder block och topp ser jag som konstaterat redan. Inga kommentarer här?

3. Några andra tips på saker som kan vara vettiga att få bytt samtidigt när man ändå har motorn ute? Kopplingen tänkte jag själv ut, den kommer jag sno från den nya motorn. Då jag letar efter motorer med låga mil så utgår jag (skall givetvis dubbelkollas) ifrån att den kopplingen är fräschare än den som sitter på. Remmar och spännrullar osv byts såklart.
Men i övrigt? Bilen har rullat strax över 20k mil om det hjälper.

Jag ska ju vara så lat att jag lämnar bort det så jag kan lika gärna passa på och ge honom att göra när jag ändå håller på.

OT: På fredag så får klubben en medlem till. :thumbright:
(//Lappen
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

VoLappen wrote:På fredag så får klubben en medlem till. :thumbright:

GÖTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Kom på att alternative engeneering hade en trimmad ew12á till salu.

Annars så finns det en del kvaddade 406 2.2 på skroten. Det är ju lite mer flås i dem.

Bara spånar och tipsar
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Peter Igelhammar wrote:Kom på att alternative engeneering hade en trimmad ew12á till salu.

Annars så finns det en del kvaddade 406 2.2 på skroten. Det är ju lite mer flås i dem.

Bara spånar och tipsar

Mer info om den ew12 som sagt...
Peugeot 205 CTI

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Nja, färdigbyggd motor låter dyrt, riktigt dyrt. Och roligt... såklart...

2,2 låter ju på sitt sätt lockande om det är bolt-on men nu har jag kamremskit redan till 2,0 så...
Jag misstänker att det blir annan box och en del meck med det för att få en 2,2 att lira.

Nej jag har nog övergivit trim så länge det inte kommer i form av något så enkelt som att man köper en motor från en annan bil där insuget eller grenröret är bättre men passar "bolt-on".

Tiden går fort och det är inte långt kvar innan det är dags för första banträffen. Innan dess måste det besiktas och jag antar att det kommer att vara en del att reda ut innan bilen är redo för bankörningen. Bromsvätskebyte, genomgång av bromsarna i största allmänhet osv.
Man måste lära av misstagen, att komma ut ur garaget kan vara viktigare än att ha en snabb pallbocksräser.

Peder>> Eller hur! ;-)

Åter till frågeställningen (om det nu finns något mer att tillägga?!?)...
(//Lappen
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

lite mer information i denna tråd engående 2.2 :)
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=72474
Peugeot 205 CTI

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Post Reply