Peugeot 306 cambervinkel bak

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
discharged

Peugeot 306 cambervinkel bak

Post by discharged »

Hejsan min flickvän har precis köpt en Peugeot 306 där cambervinkeln på höger bakhjul är så fel att det skaver mot hjulhuset i överkant. Funderar på om detta är något man kan justera upp med en fyrhjulsinställning eller om det bara är justerrbart i framvagnen på 306. var under och kollade lite på bilen igår, och det finns justermån för stötdämpare såg jag i alla fall.

Om det inte går att justera vad tror ni felorsaken kan vara?

///Martin
Last edited by discharged on Tue Jan 12, 2010 0:26, edited 1 time in total.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det är antagligen camber du menar:

Image

Tyvärr är nog bakvagnen slut på bilen. Hoppas hon fick bilen billigt. :(

Svinglagringarna ger upp på dessa och renovering är dyrt/besvärligt/omöjligt i en skala. Försök få tag i en bättre bakvagn på skroten. Även Citroën ZX / Xsara-bakvagnar kan passa beroende på modell och bromsutrustning.
Last edited by Pär H on Wed Jan 13, 2010 9:27, edited 1 time in total.
EN 14497
discharged

Post by discharged »

camber är det kanske det heter :-)
Jag lyckas alltid blanda ihop dom, det är inte snällt att ha två så lika ord för det, jag har ändrat i topic osv för att det inte ska förvilla vid ev. sökningar

Det är en 96 med ABS och trummor bak

Trumma och ABSsensor osv borde man kunna flytta med sig från den gamla axeln utan större mek antar jag.
Last edited by discharged on Wed Jan 13, 2010 1:33, edited 1 time in total.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det kan man göra utan större problem. Problemet ligger nog snarare i att hitta en bakaxel som är bra. Det är ingen garanti att en från skroten är ok bara för att den känns glappfri. Det ser man först när man har tagit isär dom. En nödåtgärd kan vara att köpa en spacer och lägga emellan trumma och fälg så slipper hon ju nöta ut däcket. Men se det som nödåtgärd inget att åka åka med i längden.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
snusmummriken

Post by snusmummriken »

vart bor du ??? har en 306 axel ligger... tror de e en sån :)
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
discharged

Post by discharged »

Jag bor i jönköping, men om du ville skicka den med bussgods eller liknande kunde det nog vara intressant förutsatt att den är helt okej då alltså, vad hade du tänkt för den?

Jag hade tänkt montera loss axeln idag så får vi se hur den ser ut, om det går att byta lager eller om det är ny axel som gäller.
discharged

Post by discharged »

verkar som att snusmummriken är räddaren i nöden här han hade en axel i fint skick och är villig att separera från den :)

Har tagit bort allt för att lyfta bort den gamla axeln så sen är det bara att lyfta bort axeln imorgon och sen får vi se när jag får en ny att sätta dit.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det går ganska fort att lyfta dit. Jag gjorde allt själv på runt 4 timmar. Det jag fick problem med var bromsrör, som fick göras nya eftersom nipplarna gick runt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
discharged

Post by discharged »

jag hade precis samma bekymmer. jag fick ta avbitaren på dom till slut. nu testade jag iofs inte ens om det gick på vänstersidan utan jag höll på i ca 20 min med högersidan sen gav jag upp och tog avbitaren på den och då gjorde jag det på vänster direkt också.

sen var hjulbultarna mina för korta så jag kunde inte använda vad det nu heter för att ta isär trumbromsar... utan jag fick hålla på med mejslar och hammare. första trumman tog 1 timme typ andra 5 minuter :D
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

discharged wrote:sen var hjulbultarna mina för korta så jag kunde inte använda vad det nu heter för att ta isär trumbromsar... utan jag fick hålla på med mejslar och hammare. första trumman tog 1 timme typ andra 5 minuter :D

Nu blir jag lite förundrad. Det är ju bara att ta bort muttern och plocka av trummorna. Om du nu inte har P.bromsen åtdragen eller inte har justerat ner bromsbackarna. Jag har iaf aldrig varit med om att dom har suttit fast på en 306'a.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
discharged

Post by discharged »

R-Gubbe wrote:Nu blir jag lite förundrad. Det är ju bara att ta bort muttern och plocka av trummorna. Om du nu inte har P.bromsen åtdragen eller inte har justerat ner bromsbackarna. Jag har iaf aldrig varit med om att dom har suttit fast på en 306'a.

Det var det första vi trodde det var också, så vi var där och donade. handbromsen var inte åtdragen och backarna var inte heller justerade. det var som sagt inte mer än 5 min jobb totalt att få bort det inklusive knacka bort låset på muttern osv.

orsaken till att första tog sån tid var att vi först försökte lite lätt, sen åkte jag och hämtade verktyget, sen försökte jag få dit det utan att lyckas... då hade det nog gått 55 minuter eller nåt... Sen var jag lite mer vårdslös och då gick det snabbt.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

:) :) Då är jag med. Det blir ju lätt så där ibland.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
discharged

Post by discharged »

R-Gubbe wrote::) :) Då är jag med. Det blir ju lätt så där ibland.

ja, man får ju inte vara för mesig när man håller på :-D

Nu är bakaxeln borta, jag var väldigt överraskad över hur enkelt det gick tog nog inte mer än 15 minuter från att jag började tills jag var klar.
Post Reply