Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
eftersom GAZ-dämparna är skapligt billiga på gruppköpet funderar jag starkt på att köpa en uppsättning, blir ju inte ens mycket dyrare än att köpa vanliga fjäderben.... då kommer ju frågan vilken fjäderkonstant på fjädrarna man ska ha? och vilken längd på fjädrarna??
de ska (förhoppningsvis ) monteras på en 205 nån gång ihop med min 309-bakvagn som har 24mm stavar och 25mm krängare. om jag tolkat Pärs olika skriverier rätt bör jag isf optimalt hamna nånstans melan 5-600 lbs? tillläggas ska att jag tål att det blir lite stötigt
bör jag också gå på med ställbara topplagringar? det har ju sina fördelar med camber och casterjusteringar, men något säger mig att ledlager inte är optimal på en bil som inte enbart kommer gå bana? vill ju inte behöva byta i tid och otid...hur länge klarar sig ett ledlager för "söndagsturer" och banåka? vad kostar ett lager?
banrävarna får gärna uttala sig, vill ju dubbelkolla så det blir rätt... vad säger du Pär?
Jag kör med 800 nu och det är det bästa hittills.Tycker jag som gillar stumma bilar. Hade 600 tidigare och tyckte att det var för mjukt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Jag kör med 800 nu och det är det bästa hittills.Tycker jag som gillar stumma bilar. Hade 600 tidigare och tyckte att det var för mjukt.
vad har du för bakvagn? det handlar väl om balans mellan fram/bakvagn också. det finns ju en massa trådar om detta, men man blir ju helt förvirrad av alla siffror hit och dit... man jag måste ju utgå från något iaf.
Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
Längden måste GAZ svara på. Tänk på att det troligen behövs hjälpfjädrar när du har såpass hårt.
Kan inte säga generellt hur länge ett ledlager håller, men om du köper till tätningar, håller ren och smörjer så borde det hålla såpass att det inte känns jättebesvärligt.
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det blir så halvdant om du skippar ställbara topplagringar med ledlager att du hellre skulle stanna vid ett sportchassi.
Pär H wrote:Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
Längden måste GAZ svara på. Tänk på att det troligen behövs hjälpfjädrar när du har såpass hårt.
Kan inte säga generellt hur länge ett ledlager håller, men om du köper till tätningar, håller ren och smörjer så borde det hålla såpass att det inte känns jättebesvärligt.
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det blir så halvdant om du skippar ställbara topplagringar med ledlager att du hellre skulle stanna vid ett sportchassi.
du kan vara lugn, ärlighet upskattas! och jag litar ju på din åsikt, jag har varit med här länge nog för att veta att du vet vad du pratar om men 600 blir "lagom" ihop med den bakvagnen jag har? eller råder du mig att gå mjukare än så? vet att det är jättesvårt att svara på, men jag vill ju ha lite balans i bilen.
då är hållbarheten på ledlager ok ändå mao, det är ju ingen extrem kostnad med ställbara topplagringar, jag var mest rädd för ledlagren, men då är det bara köra på.
angående längden är tydligen 200lbs och 9" standard, från GAZ, och jag har ju ingen aning om vad man ska ha...
Pär H wrote:Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
du kan vara lugn, ärlighet upskattas! och jag litar ju på din åsikt, jag har varit med här länge nog för att veta att du vet vad du pratar om men 600 blir "lagom" ihop med den bakvagnen jag har? eller råder du mig att gå mjukare än så? vet att det är jättesvårt att svara på, men jag vill ju ha lite balans i bilen.
då är hållbarheten på ledlager ok ändå mao, det är ju ingen extrem kostnad med ställbara topplagringar, jag var mest rädd för ledlagren, men då är det bara köra på.
angående längden är tydligen 200lbs och 9" standard, från GAZ, och jag har ju ingen aning om vad man ska ha...
Oj, vad snällt sagt! Men observera att det är tyckande jag kommer med, det finns ingen absolut sanning, inte som jag känner till iaf.
Mjukare skulle du ha av komfortskäl isåfall, men 600 ger bra balans.
600 sätter sig ca 60 mm mindre än 200 lb/in under hjullast och med en hjälpfjäder som bygger ca 10 mm hoptryckt, summa 70 mm/ca 3" borde 6" bli lagom. Jag tar inget ansvar för beräkningen och dessutom har jag just nu hjälpt en "konkurrent" med teknisk support.
Oj, vad snällt sagt! Men observera att det är tyckande jag kommer med, det finns ingen absolut sanning, inte som jag känner till iaf.
600 sätter sig ca 60 mm mindre än 200 lb/in under hjullast och med en hjälpfjäder som bygger ca 10 mm hoptryckt, summa 70 mm/ca 3" borde 6" bli lagom. Jag tar inget ansvar för beräkningen och dessutom har jag just nu hjälpt en "konkurrent" med teknisk support.
och det är jag tacksam för! hade jag kunnat välja fritt hade jag hellre köpt AVO av dig som tanken hela tiden varit, men prismässigt har du nog tyvärr väldigt svårt att matcha gruppköpspriset och när jag nu saknar arbete får jag tänka lite på utgifterna så man inte blir hemlös..
angående fjädern, eftersom man räknar hårdheten per tum? borde jag kunna köpa typ 7-8 tum långa fjädrar och kapa tills det blir lagom?
och förstår jag rätt måste jag ha så pass korta fjädrar (runt 6")+hjälpfjädrar enbart just därför att fjädrarna är så hårda, så är de för långa kommer jag inte kunna få bilen till normal "ridehight"?
jag förklarar kanske lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar
1. och det är jag tacksam för! hade jag kunnat välja fritt hade jag hellre köpt AVO av dig som tanken hela tiden varit, men prismässigt har du nog tyvärr väldigt svårt att matcha gruppköpspriset och när jag nu saknar arbete får jag tänka lite på utgifterna så man inte blir hemlös..
2. angående fjädern, eftersom man räknar hårdheten per tum? borde jag kunna köpa typ 7-8 tum långa fjädrar och kapa tills det blir lagom?
3. och förstår jag rätt måste jag ha så pass korta fjädrar (runt 6")+hjälpfjädrar enbart just därför att fjädrarna är så hårda, så är de för långa kommer jag inte kunna få bilen till normal "ridehight"?
jag förklarar kanske lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar
1. Absolut inga problem att du är "otrogen"!
2. Köpa långa fjädrar och kapa ska du inte göra av två anledningar:
-Det är smidda ändar på fjädrarna.
-Fjädern blir hårdare iom kortning.
Dessutom är ju vitsen med coilovers att du kan ställa höjden.
R-Gubbe wrote:Jag kör med 800 nu och det är det bästa hittills.Tycker jag som gillar stumma bilar. Hade 600 tidigare och tyckte att det var för mjukt.
vad har du för bakvagn? det handlar väl om balans mellan fram/bakvagn också. det finns ju en massa trådar om detta, men man blir ju helt förvirrad av alla siffror hit och dit... man jag måste ju utgå från något iaf.
hur långa fjädrar ska man ha då?
Jag har en 309 axel med de berömda (för ökad camber) svetsade bärarmarna. I den sitter en 25mm krängare. Och den dämpas av ett par Avo dämpare.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
då lutar det åt att beställa 600lb fjärar som är 6 tum långa. stämmer måtten någorlunda som Pär har, bör det funka nomalt sett ska väl dessa coilovers i standard form både gå köra orginalhöjd och sänka jämfört med orginal, och jag kommer ju enbart sänka, vilket får mig att tro att det funkar
skulle Pär mot förmodan gjort en missberäkning är det bara köpa nya längre fjädrar
Edit: synd bara att de är så jävla fula dessa dämpare
en sak till, antar att det för mig som amatör är helt onödigt att köpa "gold"-dämparna som är fullt ställbara?
datapata wrote:då lutar det åt att beställa 600lb fjärar som är 6 tum långa. stämmer måtten någorlunda som Pär har, bör det funka nomalt sett ska väl dessa coilovers i standard form både gå köra orginalhöjd och sänka jämfört med orginal, och jag kommer ju enbart sänka, vilket får mig att tro att det funkar
skulle Pär mot förmodan gjort en missberäkning är det bara köpa nya längre fjädrar
en sak till, antar att det för mig som amatör är helt onödigt att köpa "gold"-dämparna som är fullt ställbara?
Janne på sellholm tog 600kr st för fjädrar i somras så det är inte dödens dyrt, sen kanske du kan fixa lite Köping rabatt?
Lionne hade 600, ca.. +-20 nånting, ur minnet.
Jag har räknat med 750 fram på Suzi, var lite osäker, men Clarres 800 gör mig trygg.
Nu ska jag också beställa fjädrar, det blir från Demon Tweeks, dom har Faulkners med 2,5 tum ID.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit Suzis dagbok ändrad 20100111
datapata wrote:då lutar det åt att beställa 600lb fjärar som är 6 tum långa. stämmer måtten någorlunda som Pär har, bör det funka nomalt sett ska väl dessa coilovers i standard form både gå köra orginalhöjd och sänka jämfört med orginal, och jag kommer ju enbart sänka, vilket får mig att tro att det funkar
Janne på sellholm tog 600kr st för fjädrar i somras så det är inte dödens dyrt, sen kanske du kan fixa lite Köping rabatt?
det gör det helt säkert, de är inte omöjliga där alls. det är ju som sagt inte hela världen om det blir fel då
hur långa fjädrar ska man ha då?
Jag har en 309 axel med de berömda (för ökad camber) svetsade bärarmarna. I den sitter en 25mm krängare. Och den dämpas av ett par Avo dämpare.
Du har alltså original "fjädring" från 309 axeln, för att bilen är väääldigt lätt bak ?, eller ?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jag utgår också från 800 lb/in fram med 25 mm stavar bak.
Reinhold D hade 1200 lb med originalbakvagn, britterna vill ha 300 lb och stum bakkrängare, så det finns många varianter efter tycke, smak och körstil.
Men runt 600 fram är väl lite av "svensk standard" på tävlingsbilar verkar det som. Leif Blyberg hade just det samt 23 mm torsionsstavar och det gick ju inte sakta. Teoretiskt så lutar den konfigurationen lite åt understyrt, så det skadar nog inte att para 600 med 24 mm stavar som är ca 20% styvare än 23 mm.
Fjädrar kan jag också fixa för 400 - 450 kr/st + frakt.
SNILLET wrote: Du har alltså original "fjädring" från 309 axeln, för att bilen är väääldigt lätt bak ?, eller ?
Jag hade helt enkelt inte råd med mera än krängaren just då. Nu går dessutom alla pengar till motorbytet. Den gick ju stabilt och bra på Kullen tyckte jag. Vi får se vad sommaren utvisar.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
SNILLET wrote: Du har alltså original "fjädring" från 309 axeln, för att bilen är väääldigt lätt bak ?, eller ?
Jag hade helt enkelt inte råd med mera än krängaren just då. Nu går dessutom alla pengar till motorbytet. Den gick ju stabilt och bra på Kullen tyckte jag. Vi får se vad sommaren utvisar.
Du har ju det där med egensvängning och stabilitet, så jag är inte förvånad om du tycker det är bra
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.