Megasquirt 2

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
VTSpower

Megasquirt 2

Post by VTSpower »

Innan man handlar in en sån,så är det bra att fråga om dem är nåt att ha.. :roll:
Har fått höra lite olika så jag tänkte fråga er..nån som använder??Fördelar??Nackdelar??
1475
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det där ska du nog snacka med Snillet om.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205mi16

Post by 205mi16 »

vad jag har hört så är det bästa ms 1 v3? kan det stämma?
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
VTSpower

Post by VTSpower »

205mi16 wrote:vad jag har hört så är det bästa ms 1 v3? kan det stämma?

Vissa säger det...men varför skulle den gamla versionen vara bättre än den nya? Får båda väldigt billigt..så lite svårt att välja
1475
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

VTSpower wrote:

Vissa säger det...men varför skulle den gamla versionen vara bättre än den nya? Får båda väldigt billigt..så lite svårt att välja

Vad är det för skillnad med dta och ms?
Förutom priset?
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
m@s

Post by m@s »

Peder_306Dimma wrote:
VTSpower wrote:

Vad är det för skillnad med dta och ms?
Förutom priset?

I stora drag: MS får du löda ihop själv... DTA kommer klart i en tjusig eloxad låda :wink:

PS. ska du köra en motor som varvar lite (8000rpm lr mer) så skulle ja ta MS2, snabbare processor blir mer viktig då.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Joi

Post by Joi »

VTSpower wrote:

Ms2 ska ju egentligen vara bättre, men ms1v3 är ju mycket mera beprövat änsålänge så det är därför mer folk kör på det i dagsläget.

m@s wrote:
I stora drag: MS får du löda ihop själv... DTA kommer klart i en tjusig eloxad låda :wink:

PS. ska du köra en motor som varvar lite (8000rpm lr mer) så skulle ja ta MS2, snabbare processor blir mer viktig då.

Finns ju en snubbe på megasquirtforumet som löder ihop åt en om man vill till bra pris. Det blir då inbyggt i en borstad aluminiumlåda som ser bra ut.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
VTSpower

Post by VTSpower »

Dem här är färdigtlödade som jag ska köpa,ska på xu10j4rs...tror inte den kommer att varva mer en 8000 varv.
1475
m@s

Post by m@s »

VTSpower wrote:Dem här är färdigtlödade som jag ska köpa,ska på xu10j4rs...tror inte den kommer att varva mer en 8000 varv.

Tja, isf kanske en smaksak :roll:
Kolla på: http://www.diyautotune.com/faq/faq.htm ...där finns mycket MS info.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
205mi16

Post by 205mi16 »

som jag har förstått det så är ms2 gjort så att det ska kunna mera själv på något vis, det ska kunna jonglera med värdena själv på nåt sätt.

det gamla ska tydligen vara mera hedenhös och när det är mappat så är det givna värden och inget som ställs om själv?

observera att jag aldrig själv gjort minsta lilla med ms utan bara hört när dem som håller på med det har diskuterat vid garaget:p
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
VTSpower

Post by VTSpower »

m@s wrote:
VTSpower wrote:Dem här är färdigtlödade som jag ska köpa,ska på xu10j4rs...tror inte den kommer att varva mer en 8000 varv.

Tja, isf kanske en smaksak :roll:
Kolla på: http://www.diyautotune.com/faq/faq.htm ...där finns mycket MS info.

Jävla bra sida,mycket info.
Tackar
1475
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

MS är bra om man har gott om tid och tålamod ;)

Ett "riktigt" sprut går nog avsevärt fortare att få körklart. Mjukvaran till MS och VEMS är dessutom tråkig att jobba med.
m@s

Post by m@s »

TheDagger wrote:MS är bra om man har gott om tid och tålamod ;)

Ett "riktigt" sprut går nog avsevärt fortare att få körklart. Mjukvaran till MS och VEMS är dessutom tråkig att jobba med.

Nu e du lite pesimistisk :wink:
MS1 PnP som vi har monterat på miator gick slutligen att få körklara på < 1timme.
...men visst, ja håller me att d finns ballare sprut att leka me.
Dock e MS (MS2 eller mini) ganska mycket sprut för pengarna tycker jag!
Ja kommer nog att köra d i 205an :D
www.almostracing.se

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tycker inte man skall klaga på MS, mycket är vad man är van vid, det är inte komplicerat alls att mappa bara man förstår sambandet mellan inställningarna, som ett exempel så blir jag själv alldeles snurrig av DTA :lol:, därför att jag inte är van vid det.

Sedan finns det tonvis med olika upplagor på mjukvara och firmware, standard "bowling and grippo" mjukvarorna är överlag rätt kassa om man inte skall använda sprutet på en B20 med 110hästar eller likvärdigt, Extrakoden är definitivt lägstanivån för "bra grejer" oavsett om man kör MS1 eller MS2 processor.

Att sedan DEN finns i ett otal upplagor gör inte saken lättare.... :lol:

Så mappningsmässigt och setupmässigt tycker jag inte man skall klaga för mycket.

Det man bör tänka på är att är man inte någorlunda kunnig i elektronik....baskunskaper på komponentnivå är defintivt önskvärt...., så bör man undvika MS.

Lägg då hellre till 3-5kkr och köp en färdig märkesburk istället.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:Tycker inte man skall klaga på MS, mycket är vad man är van vid, det är inte komplicerat alls att mappa bara man förstår sambandet mellan inställningarna, som ett exempel så blir jag själv alldeles snurrig av DTA :lol:, därför att jag inte är van vid det.

Sedan finns det tonvis med olika upplagor på mjukvara och firmware, standard "bowling and grippo" mjukvarorna är överlag rätt kassa om man inte skall använda sprutet på en B20 med 110hästar eller likvärdigt, Extrakoden är definitivt lägstanivån för "bra grejer" oavsett om man kör MS1 eller MS2 processor.

Att sedan DEN finns i ett otal upplagor gör inte saken lättare.... :lol:

Så mappningsmässigt och setupmässigt tycker jag inte man skall klaga för mycket.

Det man bör tänka på är att är man inte någorlunda kunnig i elektronik....baskunskaper på komponentnivå är defintivt önskvärt...., så bör man undvika MS.

Lägg då hellre till 3-5kkr och köp en färdig märkesburk istället.

Bara ordet "extrakod" får mig att undra. Varför kan det inte vara färdigt från början?

Nu har jag iofs mer erfarenhet av Vems, men 2 Vems PnP som funkar sisådär ger inga pluspoäng.

Monterade nyligen ett Emerald på en Porsche 928, verkligen klockrent system. Dessutom adaptivt. 11500.- är inte mycket pengar för en sån burk om man ser till vad man får.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:Bara ordet "extrakod" får mig att undra. Varför kan det inte vara färdigt från början?

Färdigt för vad ? :wink:
Nä, men du vill inte, och vill man inte skall man inte.

Så är det :)
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
TheDagger wrote:Bara ordet "extrakod" får mig att undra. Varför kan det inte vara färdigt från början?

Färdigt för att fungera fullt ut på alla typer av triggar och motortyper.

Nä jag är anti, och det är delvis pga okunskap kan jag erkänna. Har man kunskapen från början, eller tid och tålamod att skaffa sig den är det en helt annan femma :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
SNILLET wrote:

Färdigt för att fungera fullt ut på alla typer av triggar och motortyper.

Nä jag är anti, och det är delvis pga okunskap kan jag erkänna. Har man kunskapen från början, eller tid och tålamod att skaffa sig den är det en helt annan femma :)

Jag tycker, som jag hintat längre upp, inte att man skall ge sig på det om man inte har intresset, bättre lägga ut några lappar till, så funkar det.
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

Ja, MS e ju en open source mjukvara å sådana tenderar till att utvecklas åt alla håll... därav massa "extrakod" och versioner.
Men absolut tycker man att d e roligt å pilla med sånt så tror jag stenhårt på MS.
E ett hårsmån fr att beställa ett DIYPnP till 205an! :wink:
www.almostracing.se

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote:Ja, MS e ju en open source mjukvara å sådana tenderar till att utvecklas åt alla håll... därav massa "extrakod" och versioner.
Men absolut tycker man att d e roligt å pilla med sånt så tror jag stenhårt på MS.
E ett hårsmån fr att beställa ett DIYPnP till 205an! :wink:

Jo de jobbar hårt på dem nu.
De har ju lite ont om "försöksdjur" i staterna till alla motronicmaskiner, men åas har de en förbaskat kunnig stab numera på utvecklingssidan i det företaget :!:
Hans Hellström

Post Reply