Rx37 wrote:Är det även så att 2,0L Volvo dieslarna är från PSA också?
EDIT: Läste runt lite på Wiki å kom fram till att så är fallet. Ni får ta bort denna post om ni vill och kan.
Jag läste också det på Wiki men jag tvivlar på att så är fallet. Jag tror att 2,0 är en ren Volvoprodukt, en avkortad femma helt enkelt.
Edit: Fast de har ju efter lite efterforskning faktiskt exakt samma slagvolym och effekt så det är kanske som Wiki säger ändå. Är väl logiskt med eftersom Volvo kallar sina motorer D5 medans fryan heter 2,0D, borde varit D4 annars.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
S.Hedström wrote:Hur tjocka är torsionsstavarna som sitter på Xsara VTS?
Det är ganska enkelt att ta reda på om man har en VTS och ett skjutmått
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ja då var det dags för dagens idiotfråga. Den kommer eftersom jag inte har någon bil att kika på. Orginal på 205 GTI! Lyser K-lampan när tändningen slås på? Isåfall så ska den ju slockna när motorn startar om allt är som det ska. Detta är ju bara en undran eftersom att jag inte lär få den att lysa med mitt DTA sprut. Ska den lys vid tändning och det är något som besiktningen kan haka upp sig på så kan jag ju koppla in den på laddningslampan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Ja då var det dags för dagens idiotfråga. Den kommer eftersom jag inte har någon bil att kika på. Orginal på 205 GTI! Lyser K-lampan när tändningen slås på? Isåfall så ska den ju slockna när motorn startar om allt är som det ska. Detta är ju bara en undran eftersom att jag inte lär få den att lysa med mitt DTA sprut. Ska den lys vid tändning och det är något som besiktningen kan haka upp sig på så kan jag ju koppla in den på laddningslampan.
Ja, den ska lysa och sen slockna. Men det är ju rätt enkelt att fixa
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Rx37 wrote:Är det även så att 2,0L Volvo dieslarna är från PSA också?
EDIT: Läste runt lite på Wiki å kom fram till att så är fallet. Ni får ta bort denna post om ni vill och kan.
Jag läste också det på Wiki men jag tvivlar på att så är fallet. Jag tror att 2,0 är en ren Volvoprodukt, en avkortad femma helt enkelt.
Edit: Fast de har ju efter lite efterforskning faktiskt exakt samma slagvolym och effekt så det är kanske som Wiki säger ändå. Är väl logiskt med eftersom Volvo kallar sina motorer D5 medans fryan heter 2,0D, borde varit D4 annars.
Det skall vara en PSA motor även 2.0:an.
I praktiken så går de mycket bättre än vad man kan tro i en V70 "Vet en" som är "chippad", jag får ligga på som en rem för att hänga på med 306:an
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R-Gubbe wrote:Ja då var det dags för dagens idiotfråga. Den kommer eftersom jag inte har någon bil att kika på. Orginal på 205 GTI! Lyser K-lampan när tändningen slås på? Isåfall så ska den ju slockna när motorn startar om allt är som det ska. Detta är ju bara en undran eftersom att jag inte lär få den att lysa med mitt DTA sprut. Ska den lys vid tändning och det är något som besiktningen kan haka upp sig på så kan jag ju koppla in den på laddningslampan.
Den behöver faktiskt inte lysa vid "tändning på". Men det är ju väldigt enkelt att lägga den paralellt med oljetryckslampan....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Den behöver faktiskt inte lysa vid "tändning på". Men det är ju väldigt enkelt att lägga den paralellt med oljetryckslampan....
Råkade ut för en bes. gubbe som satt och slog av och på motorn upprepade gånger, troligen för att se om lampan synkade med nån annan lampa. Men den bilen hade varit inne flera gånger innan med lysande motorlampa.
I Haltech kan man lägga den på en egen AUX-utgång och bestämma lite själv när den ska slockna. Vanligt är att man använder lampan som shift-light och då kan man invertera funktionen till bes. om man vill att den ska lysa. Dvs man sätter så den lyser upp till 600rpm eller nåt sånt. DTA S40 är inte riktigt lika sofistikerat, tror däremot S60, S80 osv är avsevärt mer utrustade.
Hittade i en annan tråd på forumet, att databoxarna mellan bx16v och mi16 skiljer sig på bosch-nummret. Vad skiljer dom i gång och så? hur förändras motorkaraktären o så?
Jönsson wrote:Hittade i en annan tråd på forumet, att databoxarna mellan bx16v och mi16 skiljer sig på bosch-nummret. Vad skiljer dom i gång och så? hur förändras motorkaraktären o så?
Jönsson wrote:Hittade i en annan tråd på forumet, att databoxarna mellan bx16v och mi16 skiljer sig på bosch-nummret. Vad skiljer dom i gång och så? hur förändras motorkaraktären o så?
Jag har kört båda boxar i BX och kan inte märka någon skillnad.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.