Xsara VTS, slut i bakvagn?
Xsara VTS, slut i bakvagn?
Tjena!
Har en Citroen Xsara VTS -99 som jag har lite problem med i bakvagnen.
När jag kör på kullersten, ojämnheter m.m. "dunsar" det som f-n i bakvagnen. Även när jag gör kraftiga inbromsningar låter det. Det känns som den enda fjädringen är det som finns i däcken och gummistopparna.
Om jag trycker på bilen bak, upp och ner, så känns det som det är fjädring.
När jag kör på slät asfalt märks ingenting.
Jag har rådfrågat olika personer/verkstäder men utan att få något bra tips. Det som alla frågar är om den är sänkt bak. Men det är den inte. Xsara VTS är ju låga bak orginal.
Jag har bytt dämparna bak, men problemet kvarstår.
Att någon torsionstav skulle vara av tycker jag är långsökt, då det är båda sidor.
Är väldigt tacksam om någon har lite tips till mig?
Har en Citroen Xsara VTS -99 som jag har lite problem med i bakvagnen.
När jag kör på kullersten, ojämnheter m.m. "dunsar" det som f-n i bakvagnen. Även när jag gör kraftiga inbromsningar låter det. Det känns som den enda fjädringen är det som finns i däcken och gummistopparna.
Om jag trycker på bilen bak, upp och ner, så känns det som det är fjädring.
När jag kör på slät asfalt märks ingenting.
Jag har rådfrågat olika personer/verkstäder men utan att få något bra tips. Det som alla frågar är om den är sänkt bak. Men det är den inte. Xsara VTS är ju låga bak orginal.
Jag har bytt dämparna bak, men problemet kvarstår.
Att någon torsionstav skulle vara av tycker jag är långsökt, då det är båda sidor.
Är väldigt tacksam om någon har lite tips till mig?
Det är inte silentblocken som håller fast bakvagnen som är kass? Då kan det låta en del och kännas instabilt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Pär H wrote:En eller båda bakre bussningarna? Hissa upp bakaxeln och kolla om de delat på sig.
Är det inte silentblock bak på bakvagnen och bussningar fram på bakvagnen på dessa?
Jo, såna platta som kan släppa i vulkningen:TheDagger wrote:Pär H wrote:En eller båda bakre bussningarna? Hissa upp bakaxeln och kolla om de delat på sig.
Är det inte silentblock bak på bakvagnen och bussningar fram på bakvagnen på dessa?
Jag uttrycker mig kanske slarvigt när jag kallar det bussning.
*Såg att du svarat strax innan mig nu oxå*
EN 14497
Pär H wrote:Jo, såna platta som kan släppa i vulkningen:TheDagger wrote:Pär H wrote:En eller båda bakre bussningarna? Hissa upp bakaxeln och kolla om de delat på sig.
Jag uttrycker mig kanske slarvigt när jag kallar det bussning.
*Såg att du svarat strax innan mig nu oxå*
Hehe, då var det utrett
Tack för svaren!
Funderade på det också tidigare. Kröp under och kollade, men såg iaf inget konstigt. Kanske får "känna" på bakvagnen istället..?
Vad tror ni om "bärarmslagren"? Om dom är slut kanske det blir ett sånt här fenomen?
Bifogar ett par bilder. Där man även ser upphängningen till bakvagnen och "bussningarna".

Funderade på det också tidigare. Kröp under och kollade, men såg iaf inget konstigt. Kanske får "känna" på bakvagnen istället..?
Vad tror ni om "bärarmslagren"? Om dom är slut kanske det blir ett sånt här fenomen?
Bifogar ett par bilder. Där man även ser upphängningen till bakvagnen och "bussningarna".

Last edited by dono on Sun Feb 14, 2010 15:25, edited 1 time in total.
Decimal wrote:Du har inget som ligger och skumpar i bakluckan då? som typ domkraft och fälgkors som ligger lite dumt till
hehe jag ägnade flera veckor åt att försöka lokalisera ett klonk i framvagnen på 205an.. bytte ut allt möjligt men de slutade inte.. till sist hittade jag att de va ett delningsfilter till högtalarna i dörrarna som låg o slamrade
Du kan nog stryka torrosionsstavarna iaf. när dom gick på vår 405a så hade vi mer camber än volvos stcc-c30s..
dono wrote:Tack för svaren!
Jag kan inte se bilderna.
TheDagger wrote:dono wrote:Tack för svaren!
Jag kan inte se bilderna.
Okej, gjorde ett nytt försök. Fungerar nu?
Bagaget är tomt.
Skulle kunna vara silentblocket.
Tittade lite under bilen när det stod på en lyft, då var det väldigt nära till genomslagsgummina. Känns som det var alldeles för lite fjädringsväg.
Kollade mecas webshop.
Där fanns två st saker till bakvagnen.
• Upphängning för bakaxel (främre)
• Upphängning för bakaxel (bakre)
Kan tillägga att bilen har gått runt 18 000 mil, så det är väl troligt att det kommer sånna här fel nu.[/img]
Skulle kunna vara silentblocket.
Tittade lite under bilen när det stod på en lyft, då var det väldigt nära till genomslagsgummina. Känns som det var alldeles för lite fjädringsväg.
Kollade mecas webshop.
Där fanns två st saker till bakvagnen.
• Upphängning för bakaxel (främre)
• Upphängning för bakaxel (bakre)
Kan tillägga att bilen har gått runt 18 000 mil, så det är väl troligt att det kommer sånna här fel nu.[/img]
Brukar vara den främre upphängningen som blivit slapp, extrem-supervanligt på 306 / Citroen ZX.
Bilen brukar också bli något slingrigare vid tung last.
I övrigt kan man faktist köra med det utan risk för liv och lem, mest en komfortdetalj med "bonket" på t.ex. järnvägsskarvar. Körde över 5000mil så på vår ZX.
Men det gäller ju att kolla så de bakre inte separerat som Pär nämner, det brukar dock inte vara LIKA vanligt på dessa som på 205/309.
Bilen brukar också bli något slingrigare vid tung last.
I övrigt kan man faktist köra med det utan risk för liv och lem, mest en komfortdetalj med "bonket" på t.ex. järnvägsskarvar. Körde över 5000mil så på vår ZX.
Men det gäller ju att kolla så de bakre inte separerat som Pär nämner, det brukar dock inte vara LIKA vanligt på dessa som på 205/309.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.