Kan inte lokalisera klonket ??! 206Gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
MostWanted-LKPG

Kan inte lokalisera klonket ??! 206Gti

Post by MostWanted-LKPG »

Har ett jätteirriterande klonk som låter när jag kör över små guppel och släpper kopplingen lite för snabbt ibland på ettans växel. Speciellt lätt o höra är när man kör på grusväg som har blivit "vågig" då lever det f*n... även nu i vintras när det är isguppel lite här o var. Det går även att framkalla när man lägger i för hög växel och kör så varvtalet ligger kanske på 800rpm.

Jag har kollat avgassystemet och det går inte emot hur mycket jag än sliter i det underifrån, klonket låter även för hårt för att var avgassystemet. Motorkuddar och växellådsfästen har jag känt på med spett och dem är intakta och hör inget när jag bänder på dem. Inga krängningshämmarstag som är dåliga och knakar.

Det låter INTE när jag står på motorfronten och gungar upp o ner :S
Klonket kommer från vänster fram nånstans.

Vad tror ni?
XaZe

Post by XaZe »

Låter det när du rattat runt och åker upp/ner för en trottoar med? Detta löste peugeot genom att byta krängningshämmarstagen.

Kolla även reservhjulet som sitter bak under. Själva ställningen sitter löst som faen på min. Slutade med att jag slet ner skiten.

Lämnade även in företagsbilen på peugeot (peugeot bipper) idag. "Klunkar" som ja inte vet vad, när man rattar. Tio gånger mer då bilen är kall. Men det var tydligen nåt styrbenslager eller vad dom nu kallade det (inte så haj på alla delarna ;) ).

Lite tips iaf :)
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Med 98% säkerhet kass bärarm
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
MostWanted-LKPG

Post by MostWanted-LKPG »

Tack för svaren!
Krängningdhämmaren har jag bänt o donat med utan få fram ett ljud och reservhjulet har jag inget heller :)
Men jag ska kolla upp bärarmen!
HenrikPersson

Post by HenrikPersson »

På min 406:a har jag bytt stabilisatorstag på båda sidor efter klonk av det slaget du beskriver. Senast ruckade jag på staget rejält utan att märka något glapp men när jag bytte försvann klonket.
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

säger som en av föregående. 98% säker på kassa bussningar i länkarmarna.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
XaZe

Post by XaZe »

HenrikPersson wrote:På min 406:a har jag bytt stabilisatorstag på båda sidor efter klonk av det slaget du beskriver. Senast ruckade jag på staget rejält utan att märka något glapp men när jag bytte försvann klonket.

Rätt hyffsat stor skillnad man får i kraft från att rucka lite på en bil på straxt över ett ton, och en som rullar fram o tillbaka :P..
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
Post Reply