Skillnaden på Pysventil och Dawes Device

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Bim

Post by Bim »

Vad är då skillnaden?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bim wrote:Vad är då skillnaden?

Det där är en fråga för mektips eller prestandasektionerna BIM....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Och dit flyttade vid den :).

Enkelt förklarat så släpper en pysventil bara ut övertryck på ledningen vid WG:n, vilket är lite allmänt knasigt rent tekniskt och inte fungerar så särdeles bra.

Dawes Device är en övertrycksventil som skapar ett knä i öppningskurvan för WG:n så den inte börjar öppna för tidigt, skall fixa snabbare spoolup enligt utsago.

Jag är inte helt 100 på att det verkligen är en bra idé att göra så, men den är iaf inte lika värdelös som en pysventil.

Men, jag hade nog aldrig köpt en själv :)
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

Den ena e en kul-typ ventil som öppnar fullt när ett viss tryck uppnås, den andra pyser ut luft för att sänka trycket i WG klockan för att denna skall öppna senare.

...funkar som Snillet beskriver ovan! :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
naqref
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by naqref »

Eftersom jag misstänker att jag inte hinner installera MS innan säsongen börjar och motorn verkar vara mappad åtm upp till 1 bar så skulle detta vara en tillfällig genväg. Så då uppstår frågan. Var köper man en pysventil?
Citroën Xantia Activa TCT -96
Sammy

Post by Sammy »

naqref wrote:Eftersom jag misstänker att jag inte hinner installera MS innan säsongen börjar och motorn verkar vara mappad åtm upp till 1 bar så skulle detta vara en tillfällig genväg. Så då uppstår frågan. Var köper man en pysventil?

Finns i precis alla stylingbutiker i hela världen, ICA börjar väl sälja dem snart med.
9-3 AERO Maptun Steg 2
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag hade iofsig snarare rekommenderat dig att modda wg:n i såfall eller nåt sånt, då är det som händer iaf stabilt.

Men det där kan "turbomupparna" här mer om (förlåt...muppar... :lol: ).
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

SNILLET wrote:Jag hade iofsig snarare rekommenderat dig att modda wg:n i såfall eller nåt sånt, då är det som händer iaf stabilt.

Men det där kan "turbomupparna" här mer om (förlåt...muppar... :lol: ).

:lol:

...d e mindre fara me en pys då den smyger upp wg'n å på så sätt undviker peakar i laddtryck. ...men visst ger en slöare spool-up.
Så man kan påstå att pysventil e en "stabil" lösning.

Kulventil kan dock ge en kraftig peak innan den öppnar, har man små marginaler riskerar man att rasa motorn. :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nagref har ju en helt original sådan maskin som den du bygger på om jag förstår det rätt.
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

SNILLET wrote:Nagref har ju en helt original sådan maskin som den du bygger på om jag förstår det rätt.

Yup, fast min e förstärkt på flera sätt + har en biffig turbo å sprut... å 4000cc i spridarväg :wink:

...så på en org maskin me T25an skulle jag hellre sätta en pysventil än dubbla wg fjädrar eller kulventil. :wink:
www.almostracing.se

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Finns en logik där :).
Hans Hellström

naqref
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by naqref »

Sammy wrote:
naqref wrote:Eftersom jag misstänker att jag inte hinner installera MS innan säsongen börjar och motorn verkar vara mappad åtm upp till 1 bar så skulle detta vara en tillfällig genväg. Så då uppstår frågan. Var köper man en pysventil?

Finns i precis alla stylingbutiker i hela världen, ICA börjar väl sälja dem snart med.

Det förklarar varför jag inte har sett dom. Cittran är ju naturligt snyggt stylad. 8)
naqref
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by naqref »

SNILLET wrote:Nagref har ju en helt original sådan maskin som den du bygger på om jag förstår det rätt.

Jepps. I a f än så länge. ;)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

naqref wrote:

Jaaaa, är du lika finurlig på detta som på högtalare så, har vi nog inte sett/hört det sista ifrån dig :lol:
Hans Hellström

Dart

Post by Dart »

Pysventil e bra om man ska orka trampa igång en gammal hoj med högt komp. ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dart wrote:Pysventil e bra om man ska orka trampa igång en gammal hoj med högt komp. ^^

Samma när man skall dra igång gamla inombordare :), det är lite samma division på det :lol:, även om båtmaskinen normalt inte är direkt högkompad.
Hans Hellström

Dart

Post by Dart »

Haha näe, siffrorna anger väl inte direkt något monsterkomp men när man sitter där och fladdrar med pedalerna är det hej och håkomp :lol:
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
m@s

Post by m@s »

Finns i snygga färger (till snyggt stylade bilar :wink: ): http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgArtItem.php?iId=2053

Image
Last edited by m@s on Wed Mar 24, 2010 11:18, edited 1 time in total.
www.almostracing.se

naqref
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by naqref »

SNILLET wrote:
naqref wrote:

Jaaaa, är du lika finurlig på detta som på högtalare så, har vi nog inte sett/hört det sista ifrån dig :lol:

Tänkte hålla motormekandet på en relativt låg nivå på denna bilen. Har däremot större planer för min Scirocco om den går att få körbar. Där kan man leka betydligt mycket mer (den är en 75:a).

Cittran ska få lite mer optimerande på alla fronter. Vikt, aerodynamik, väghållning och motor. Den klarar redan i orginalskick att hålla snarlika kurvhastigheter som en Honda NSX...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

naqref wrote: Den klarar redan i orginalskick att hålla snarlika kurvhastigheter som en Honda NSX...

Det där kan du få tillfälle att kolla hands on om du inte reda gjort det, träffarna samkörs ju med HPC/SSI/FCS :)
Hans Hellström

Post Reply