Peugeot 607 Sport Dämpare - fel

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sluden

Peugeot 607 Sport Dämpare - fel

Post by Sluden »

Hej.

har en fråga.

har en 607:a där det idag börjat blinka en orange lampa på knappen där man skiftar mellan SPORT dämpare och AUTO. vad kan det vara för fel, får ingen varnings signal eller felmeddelande eller så i displayen

tack på förhand
/Christoffer
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Peugeot 607 Sport Dämpare - fel

Post by Peugeot_605 »

Sluden wrote:Hej.

har en fråga.

har en 607:a där det idag börjat blinka en orange lampa på knappen där man skiftar mellan SPORT dämpare och AUTO. vad kan det vara för fel, får ingen varnings signal eller felmeddelande eller så i displayen

tack på förhand
/Christoffer

Finns det nån symbol på lampan? Om så, bild?
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Sluden

Post by Sluden »

tack för svaret.

har tyvärr ingen bild. men det sitter en knapp bakom handbromsen där man trycker om man vill ha SPORT därmpare eller AUTO, och på den knappen så finns en liten diod som aldrig innan har blinkat.

kan fixa en bild imorgon. får springa ut och ta en bild på den.

tacksam för all hjälp.
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Det är AMVAR på 607:an, iaf. på V6:an. Förmodligen sensorn som fått fnatt eller gett upp. Det är ingen symbollampa, utan det är en liten diod på själva knappen. Ring Pugg och fråga dom. Tror inte att många här har kunskap om AMVAR.. :)
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
607-VIK

Post by 607-VIK »

Hej!
I min instruktionsbok står det att det kan vara tryckfel i någon av stötdämparna om lampan på knappen börjar att blinka, lättast är att åka till peugeot så får de kolla på felkoden vad som är fel. Jag hade fel på mina dämpare trots att knappen fungerade som den skulle så var några dämpare trasiga, en var låst i hårdaste läget så bilen gick inte att gunga i fram och i bak var den gungig som en amerikanare då en dämpare var intryckt i botten så kolven åkte inte ut som den skulle vilket resulterade i att det bara var ena fjädern som fick bära upp bakändan därav gunget på bilen. så jag konverterade till standard dämpare p.g.a att de elektroniska kostade 12000kr för 4 st.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Sluden

Post by Sluden »

12000 känns ju billigt...not.

ringde peugeot. de visste inte vad som kunde vara fel men ska in imorgon fm och kolla. man kan ju alltid hoppas att det inte kostar en förmögenhet. känns som det blir bara mer och mer fel på min 607. den får bara vara hel max en vecka sen dyker något annat roligt upp.

börjar bli lite tråkigt tyvärr. hoppas det ändrar på sig...
Bengt C

Post by Bengt C »

På 605 betyder ett liknande att det finns ett fel i det elektroniska fjädringssystemet. På en sådan finns 5-6 givare för detta och 4 stötdämpare. Samtliga dessa komponenter kan drabbas av fel och då blinkar en diod i knappen. Man kan läsa av vad som är fel genom ett felkodsuttag.

Enklaste felet jag haft är glapp till anslutningen för gaspedalgivaren. Det tristaste felet har varit trasig stötdämpare fram (har drabbat bägge). Stötdämpare går att köpa för en bit under 1000 kr/st på tippen. Det kan visserligen hända att de försöker få bra betalt för dem, men det är bara att vägra föreslaget pris och förklara vad du har lust att betala. Jag föreslår max 700 kr/st för ett halvt fjäderben. Annars går man till en annan tipp eller skiter i alltihop.
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Sluden wrote:12000 känns ju billigt...not.

ringde peugeot. de visste inte vad som kunde vara fel men ska in imorgon fm och kolla. man kan ju alltid hoppas att det inte kostar en förmögenhet. känns som det blir bara mer och mer fel på min 607. den får bara vara hel max en vecka sen dyker något annat roligt upp.

börjar bli lite tråkigt tyvärr. hoppas det ändrar på sig...

Var i landet bor du? Finns kanske någon i närheten av dig som har grejer för att läsa av felkoder.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Sluden »

jag bor i blekinge (ronneby)

bilen gungar inte så hemskt mycket som jag tycker den borde göra om stötdämparna hade gett upp.

vore ju underbart om det fanns någon i närheten som kunde felsöka
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Om du hade varit nära Göteborg så kunde jag löst det åt dig ;)
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Sluden »

synd att du inte bodde närmare, finns det någon annan som bor i närheten
Post Reply