bilden visar bara "prototypen"
den fördiga mätarn kommer givetvis vara inbyggd i en liten snygg låda.
Funktioner är, stapaelvisning, singelvisning, dimmer
nästa version kan komma att ha visning med siffror på exakta värdet (0,97-1,03)
mer info å humana priser kommer...
tror min andra lambda har pajjat nu. f*n!!
men innan den gick åt H-vete visade mätaren den gick fett då motorn va kall. så den funkar. nu visar den inget alls o k-lampan lyser igen... jaha..
Varför åka omkring med en sån i bilen? Går lika bra att mäta upp med en multimeter annars.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nja, inte lika bra med en multimeter, du hinner inte med att läsa av något vettigt på den då utsignalen varierar rätt fort..
Lättare att läsa av en analog skala..
De jag har byggt har funkat bra..
En med en bargraph som är på bilden, sen en med 3mm lysdioder i olika färger..
Schema finns på minst tre ställen på nätet, min är av lite egenkonstruktion..
10st lysdioder eller en bargraph..
1st LM3914 analog lysdiodsdrivare..
2st 1N4148 switchdioder..
1st 10uF elektrolytkondensator..
Samt tre metallfilmsmotstånd..
Ett för ingångsimpedansanpassning, vilket kan utelämnas om lambdan är ansluten till ECU, för att inte lasta den mer än nödvändigt, 10M Ohm.
Samt ett för att ändra den inbyggda spänningsreferensen i 3914en från 1,2V till 1V, ger max utslag vid 1V har för mig det var 2,7k Ohm.
Och slutligen ett motstånd till för strömbegränsning till lysdioderna, beroende på vad för lysdioder, har för mig att jag körde med 3,9k Ohm till bargraphen..
Sen bygger man detta på ett exprimentkort och bygger in det hela i en lite låda så har man sin lambdamätare..
En del har nytta av den andra tycker bara att det är kul med dioder som blinkar..
Eventuellt skulle man nog ha en extern spänningregulator till 3914en för den kan vara kännslig för tändningsstörningar..