Värt att laga? Tips/åsikt tack!
Värt att laga? Tips/åsikt tack!
Hejsan.
Jag har en Peugeot 205 gti 1,9, cab, -93 som tyvärr pajade i dagarna.
Fick veta att topplockspackningen gått sönder, och nu undrar jag om det är värt att laga.
Jag har förstått att det kostar på en del, och bilen är ändå 17 år gammal, och knappast värd speciellt mycket. Åh andra sidan har den gått "bara" knappt 15000 mil och jag gillar den så det skulla vara bittert att bara "fimpa" den.
Några tips eller åsikter?
Mvh
Noel
Jag har en Peugeot 205 gti 1,9, cab, -93 som tyvärr pajade i dagarna.
Fick veta att topplockspackningen gått sönder, och nu undrar jag om det är värt att laga.
Jag har förstått att det kostar på en del, och bilen är ändå 17 år gammal, och knappast värd speciellt mycket. Åh andra sidan har den gått "bara" knappt 15000 mil och jag gillar den så det skulla vara bittert att bara "fimpa" den.
Några tips eller åsikter?
Mvh
Noel
Jönsson wrote:såpass nya cti'er är väl inte så värst vanliga så jag tycker verkligen du ska fixa till denen fräsch cti brukar väl ligga på 15k nånting.
Eller lägg den på säljes här hos oss INNAN du "blocketar" den
Defekt är dock värdet väsentligt lägre, lite beroende på skick på cabbe m.m.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
3. en ny topppackning... 300 eller så?? sen tiden att byta, passa då även att byta kamrem, ca 500, max 2k. klart värt det...
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
NU skall jag vara lite "intrikat" också.
Det HAR hänt förut att Peugeot bilar fått diagnosen "trasig topplockspackning" därför att många mekar tror att det är JÄTTEVANLIGT på Peugeot så stannar de liksom där.
Är det verkligen säkerställt att det ÄR topplockspackningen ?, symptom som tyder på det kan komma av en massa andra saker också.
Det HAR hänt förut att Peugeot bilar fått diagnosen "trasig topplockspackning" därför att många mekar tror att det är JÄTTEVANLIGT på Peugeot så stannar de liksom där.
Är det verkligen säkerställt att det ÄR topplockspackningen ?, symptom som tyder på det kan komma av en massa andra saker också.
Hans Hellström
Värdet på bilen beror ju på hur den ser ut förstås. Har du bilder?
För övrigt så kan jag nog ordna en som kan byta topplockspackning åt dig billigt
OM det nu är aktuellt.
För övrigt så kan jag nog ordna en som kan byta topplockspackning åt dig billigt
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaacob:
Har en bild här:
http://img69.imageshack.us/img69/2702/minbil2008.jpg
dock är den två år gammal.
Bilen är fortfarande ganska fin i lacken, ingen rost. Men caben är rätt gammal och sliten.
SNILLET:
Symptomen är väl att jag har tyvärr kört den rätt varm (kok?) när vattenpumpen pajade nyligen (ja, jag är en klant).
Och nu går den helskumt, dör typ direkt, och det det rinner/sprutar vatten ut avgasröret...
En liten fråga till, är "trasig topplockspackning" detsamma som "trasigt topplock" eller är det olika allvarliga fel saker?
Tacksam för alla sympunkter/förslag då jag är jäkligt villrådig...
Har en bild här:
http://img69.imageshack.us/img69/2702/minbil2008.jpg
dock är den två år gammal.
Bilen är fortfarande ganska fin i lacken, ingen rost. Men caben är rätt gammal och sliten.
SNILLET:
Symptomen är väl att jag har tyvärr kört den rätt varm (kok?) när vattenpumpen pajade nyligen (ja, jag är en klant).
Och nu går den helskumt, dör typ direkt, och det det rinner/sprutar vatten ut avgasröret...
En liten fråga till, är "trasig topplockspackning" detsamma som "trasigt topplock" eller är det olika allvarliga fel saker?
Tacksam för alla sympunkter/förslag då jag är jäkligt villrådig...
Det där låter ju faktiskt som om du kan ha en helkörd motor där, har de blivit så varma är alublock-XU motorer oftast lite skeva både här å där, inte bara toppen.
Men ser bilen ens ut i NÄRHETEN av den bilden så är den ju intressant för folk oavsett om den hade varit UTAN motor, typ
Men ser bilen ens ut i NÄRHETEN av den bilden så är den ju intressant för folk oavsett om den hade varit UTAN motor, typ
Hans Hellström
Noelius wrote:En liten fråga till, är "trasig topplockspackning" detsamma som "trasigt topplock" eller är det olika allvarliga fel saker?
Topplockspackning är det som sitter mellan blocket och topplocket. Bara ett par mm tunn skiva. Topplocket själv är en stor järnklimp (läs alu) ovanpå blocket.
Trasig topplockspackning är ett relativt enkelt fel att åtgärda, dock så krävs det ju att man kan ta bort/sätta dit kamremmen igen.
Trasigt topplock är ju samma sak bara att då måste man byta eller reparera hela topplocket istället för bara packningen.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Har du kört den så varm så har toppen slagit sig. Det bästa är att byta topp till en annan. Men de topparna är ju inte så svåra att få tag på direkt och dessutom billiga.
Det dyraste är arbetskostnaden, delar, packningar osv. borde du lösa för runt 2000:- +-500:-
Arbete på verkstad med kvitto kan säkert variera från 3000-10000:- beroende på var och vem osv.
Det dyraste är arbetskostnaden, delar, packningar osv. borde du lösa för runt 2000:- +-500:-
Arbete på verkstad med kvitto kan säkert variera från 3000-10000:- beroende på var och vem osv.
- Peter Igelhammar
- Crew

Köp dej en beg motor för en tusing och lägg i, alt låt nån på forumet göra det. Njut sen av bilen i några år till.
En så ovanlig bil ska du def hålla efter och va rädd om.
Det är ju dax att cabba ner nu ju. Jag körde nercabbat i fredags.
En så ovanlig bil ska du def hålla efter och va rädd om.
Det är ju dax att cabba ner nu ju. Jag körde nercabbat i fredags.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
datapata:
Ja, det är klart att den är en väldigt bra bild...hehe.. Inredningen är inte i topptrim direkt, men inte katastrof heller.
Ja, det är en import.
Jaacob:
Om du har nån som kan byta topplock billigt så vore jag väldigt intresserad. Finns han i stockholmsområdet? Min bil står i ett garage i Nacka.
Fast först och främst skulle jag iofs vilja ha nåt slags bekräftelse på att det verkligen bara är topplocket det är fel på, och att inte hela motorn gått åt h-e...
Annars, nån som har förslag på billig bra verkstad i Stockholmsområdet för jobbet?
Ja, det är klart att den är en väldigt bra bild...hehe.. Inredningen är inte i topptrim direkt, men inte katastrof heller.
Ja, det är en import.
Jaacob:
Om du har nån som kan byta topplock billigt så vore jag väldigt intresserad. Finns han i stockholmsområdet? Min bil står i ett garage i Nacka.
Fast först och främst skulle jag iofs vilja ha nåt slags bekräftelse på att det verkligen bara är topplocket det är fel på, och att inte hela motorn gått åt h-e...
Annars, nån som har förslag på billig bra verkstad i Stockholmsområdet för jobbet?
Brottby, kan inte hämta den. Så det är väl en bit för dig. Han kan kolla vad som är fel, och byta det som behövs. Absolut inget fuffens.
Billigt i form till verkstäder jag bor i samma garage.
Billigt i form till verkstäder jag bor i samma garage.
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...