Tempminne i kliman och ständig 12-volt i ciguttag? 407

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Macke K

Tempminne i kliman och ständig 12-volt i ciguttag? 407

Post by Macke K »

Hej!

I december köpte jag en 407 SW 2.0 HDI. Bilen går finfint och jag är nöjd. Nu börjar jag till och med lära mig hur stor den är...

Men jag har två frågor:

1. Klimatanläggningen går att ställa in på i princip vilken temp som helst, men vad jag än ställer den på är den alltid 21° när jag startar om bilen. Går det
a) ställa in så den minns hur varmt/kallt jag senast ville ha det eller
b) ändra default-temperaturen?

2. Cigguttagen i mittkonsolen och baksätet ger bara ström när tändningen är på. Går det att programmera om så det finns kräm även när bilen är helt avstängd? Jag har vissa prylar som jag vill kunna använda utan att behöva lämna nyckeln i bilen.

Tacksam för svar.
Marcus.
407 SW 2.0 HDI -07
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Kliman ska gå att låsa en annan temp, svärfar ändrad sin. Kan kolla imorgon med han hur han gjorde.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Macke K

Post by Macke K »

Peter Igelhammar wrote:Kliman ska gå att låsa en annan temp, svärfar ändrad sin. Kan kolla imorgon med han hur han gjorde.

Gör gärna det, jag har försökt på lite olika sätt men inte lyckats. Och 21 är lite väl varmt tycker jag.
Marcus.
407 SW 2.0 HDI -07
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

finns ingen programering för att ändra cigg strömmen, du får dra en ny pluskabel till den med batteri plus.

kliman ändrar du på följande sätt.

vrid på tändningen utan att starta motorn, ställ sen in den temp du vill ha/brukar ha när du kör bilen.
låt sen bilen stå med tändningen på tills den går in i economy mode/ekonomi läge. vrid nu av tändningen och nu ska det nya värdet vara sparat. har bara gjort detta en gång och på den bilen funkade det.
lycka till
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Macke K

Post by Macke K »

Q Ball Racing wrote:finns ingen programering för att ändra cigg strömmen, du får dra en ny pluskabel till den med batteri plus.

Ok, tack för svaret.

Q Ball Racing wrote: kliman ändrar du på följande sätt.

vrid på tändningen utan att starta motorn, ställ sen in den temp du vill ha/brukar ha när du kör bilen.
låt sen bilen stå med tändningen på tills den går in i economy mode/ekonomi läge. vrid nu av tändningen och nu ska det nya värdet vara sparat. har bara gjort detta en gång och på den bilen funkade det.
lycka till

Hmm, jag testade detta igår, men dessvärre fungerade inte tricket. Jag har fortfarande 21°C som standardvärde. På onsdag ska bilen in på uppgradering av styrbox, kanske kan de hjälpa mig där.

Tack för era tips och svar!
Marcus.
407 SW 2.0 HDI -07
Joi

Post by Joi »

Min bil ställer in värmen efter vilken nyckel som den används med.
Lämnade jag den med 21 grader med min nyckel, så kommer tjejen sen med sin nyckel och hon lämnade bilen med 19 grader senast hon använde den, så kommer den automatiskt bli 19 fast jag hade 21 senast. O andra sidan är den ju iofs inte franskt heller :wink:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Robski

Post by Robski »

Antar att du har webasto med tidur, då är minnet för temp och styrning av luften bortkopplat för att webaston ska kunna fungera som parkeringsvärmare...
407 Sw 2,0HDI
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

Robski wrote:Antar att du har webasto med tidur, då är minnet för temp och styrning av luften bortkopplat för att webaston ska kunna fungera som parkeringsvärmare...

det ska fungera att göra på det sättet jag sa ändå.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Macke K

Post by Macke K »

Tack för hjälpen. Jag har frågat på verkstaden men enligt dom går det inte att ändra temp. Metoden med ecomode funkade inte heller.

Cigg-uttaget, finns det något enkelt sätt att koppla om där? Går det att göra i säkringsboxen eller måste man in direkt i själva uttaget och koppla? Lite osäker på hur sånt funkar. Jag vill alltså ha matning oavsett tändning.
Marcus.
407 SW 2.0 HDI -07
Post Reply