kupefläkten på en 307:a
kupefläkten på en 307:a
Någon som vet vad som brukar vara anledningen till att kupefläkten slutat fungera , säkringen är hel, det är en -06:a med AC
/Roffe
/Roffe
-
Q Ball Racing
-
Q Ball Racing
Roffe wrote:Det är inte klimatanläggning utan helt vanlig ac med 4 stegs fläkt ..
det vanligaste då är kontaktstycket till fläktmotståndet som har brunnit/blivit kortslutning i. köp nytt fläktmotstånd och renovera kontaktstycke eller byt kabelhärvan (ganska billig faktiskt).
fläktmotståndet sitter bakom handskfacket ovanpå friskluftröret. där kommer du åt kontaktstycket, men för att få ut motståndet så får du ta bort kupé fläkten och föra in handen i röret där och vrida bort det.
låter krongligt, men allt detta är faktiskt ganska lätt, tar lite tid bara.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Q Ball Racing wrote:Roffe wrote:Det är inte klimatanläggning utan helt vanlig ac med 4 stegs fläkt ..
det vanligaste då är kontaktstycket till fläktmotståndet som har brunnit/blivit kortslutning i. köp nytt fläktmotstånd och renovera kontaktstycke eller byt kabelhärvan (ganska billig faktiskt).
fläktmotståndet sitter bakom handskfacket ovanpå friskluftröret. där kommer du åt kontaktstycket, men för att få ut motståndet så får du ta bort kupé fläkten och föra in handen i röret där och vrida bort det.
Ok, det låter ju inte allt för besvärligt, med andra ord så får man plocka bort handskfacket så hittar man prylarna där...
-
Q Ball Racing
Roffe wrote:Q Ball Racing wrote:Roffe wrote:Det är inte klimatanläggning utan helt vanlig ac med 4 stegs fläkt ..
Ok, det låter ju inte allt för besvärligt, med andra ord så får man plocka bort handskfacket så hittar man prylarna där...
ja typ så, plus lossa nedre delen av rattaxeln och gaspedalen ska med bort och sen är det en ställmotor bakom handskfacket som ska bort med och lite trångt är det, ska du byta kabelhärvan så får du ta ut stereon och facket under stereon med plus lite annat. men som jag sa, inget svårt tar bara lite tid.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
- Peter Igelhammar
- Crew

Skroten har säkert nån beg annars.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Jag var på skroten idag och hittade en 307:a som inte hade någon mittkonsoll kvar, vet tyvärr inte om det var en 06:a .. fläktmotståndet satt på vänster sida om fläkthuset bakom de två rören med kylvätska från motorrummet, men då behöver man väl inte gå in bakom handskfacket för att byta det. Sitter det så på alla årsmodellerna ?
Var börjar man dela mittkonsollen för att inte ta sönder för mycket, man ser ju inte hur delarna är ihopsatta.
Vet måntro Q Ball Racing detta som skruvar Pegga...
Var börjar man dela mittkonsollen för att inte ta sönder för mycket, man ser ju inte hur delarna är ihopsatta.
-
Q Ball Racing
Roffe wrote:Jag var på skroten idag och hittade en 307:a som inte hade någon mittkonsoll kvar, vet tyvärr inte om det var en 06:a .. fläktmotståndet satt på vänster sida om fläkthuset bakom de två rören med kylvätska från motorrummet, men då behöver man väl inte gå in bakom handskfacket för att byta det. Sitter det så på alla årsmodellerna ?
jag är säker på att det var fel modell du kollade på. det sitter på samma ställe på alla 307 som har vanlig fläkt. och på dom som har klima anläggning så sitter det istället en diod brygga som är ihopbyggd med fläkten.
antingen kollade du på fel modell eller så var det något annat än fläktmotstånd du hittade.
Som en snabb felsökning kan du starta bilen och trycka på knappen till återcirkuleringen så öppnas en lucka i luftkanalen så du kan komma åt motståndet i hörnet mellan handsfacket och mittkonsoll och torped. Tar du bort kåpan som sitter mot mittkonsollen med 2 torx på passagerarsidan så kommer du åt lite lättare.
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk
medlem nr.816
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk
medlem nr.816
Om du har en faceliftad 307 vilket det borde vara om det är en 06a, så har du fläktmotståndet precis där du beskrev på modeller med"enkel ac" Alltså lite bakom rören till värmeelementet på vänster sida.
Dock så är det ganska ovanligt med faceliftade 307 som har enkel AC.
Alla jag sett har varianten med automatik där man kan reglera värmen separat på vänster/höger sida.
Dock så är det ganska ovanligt med faceliftade 307 som har enkel AC.
Alla jag sett har varianten med automatik där man kan reglera värmen separat på vänster/höger sida.
Ala,Precis som du beskriver det är det, enkel ac och vanligt fläktvred. Den jag hittade på skroten var en fyrkantig pryl med en massa runda kylpiggar. den sitter med bjonettfattnig in i luftkanalen på förarsidan.
Det borde ju gå att byta det genom sidan på mittkonsollen..eller?
Det är en Edition -06:a det kanske var lite udda på dom, det är grabbens bil så jag känner inte till den så där jättebra den har funkat klanderfritt tills nu.
Själv har jag en 207:a som är en 06:a också , den har gått felfritt hela tiden , men där är klima som går att ställa individuellt sida för sida.
Tackar för att ni ger så många råd
Det borde ju gå att byta det genom sidan på mittkonsollen..eller?
Det är en Edition -06:a det kanske var lite udda på dom, det är grabbens bil så jag känner inte till den så där jättebra den har funkat klanderfritt tills nu.
Själv har jag en 207:a som är en 06:a också , den har gått felfritt hela tiden , men där är klima som går att ställa individuellt sida för sida.
Tackar för att ni ger så många råd