Felkoder - 205 Mi16 '88
Felkoder - 205 Mi16 '88
Hej!
Har fått ett antal felkoder på min 205 Mi16.
31 - A/F-värde utanför område
51 - Syresond 1
52 - A/F-värde utanför område
Vad betyder dessa och hur ska jag åtgärda dem?
Tack på förhand,
Marco
51 - Syresond 1
Tack på förhand,
Marco
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... olkanister
fast då hade den gett en annan felkod :S
Hmm, lamdasond kanske?
Jag och felkoder går ej bra ihop.
Men avvakta lite så får du ett bra svar nog
fast då hade den gett en annan felkod :S
Hmm, lamdasond kanske?
Jag och felkoder går ej bra ihop.
Men avvakta lite så får du ett bra svar nog
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
hur går bilen? 31 och 52 kan vara lite vad som helst, den ena kan ge det andra med. kan vara vad som helst med typ läck på insug/avgas, dåligt soppatryck, dåliga tänddelar osv. kan mycket väl räcka att lambdasonden,51, är kass så får du 31 och 52 på köpet
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:hur går bilen? 31 och 52 kan vara lite vad som helst, den ena kan ge det andra med. kan vara vad som helst med typ läck på insug/avgas, dåligt soppatryck, dåliga tänddelar osv. kan mycket väl räcka att lambdasonden,51, är kass så får du 31 och 52 på köpet
Bilen går faktiskt som vanligt, dvs väldigt bra. Det enda felet har jag är att den läcker lite kylarvätska vilket jag tror beror på en läckande topplockspackning. För jag har inte kunnat hitta några läckande slangar men det kommer kylarvätska nånstans ifrån baksidan av motorblocket.
marcoh wrote:datapata wrote:hur går bilen? 31 och 52 kan vara lite vad som helst, den ena kan ge det andra med. kan vara vad som helst med typ läck på insug/avgas, dåligt soppatryck, dåliga tänddelar osv. kan mycket väl räcka att lambdasonden,51, är kass så får du 31 och 52 på köpet
Bilen går faktiskt som vanligt, dvs väldigt bra. Det enda felet har jag är att den läcker lite kylarvätska vilket jag tror beror på en läckande topplockspackning. För jag har inte kunnat hitta några läckande slangar men det kommer kylarvätska nånstans ifrån baksidan av motorblocket.
Vattnet läcker troligtvis från sidan, kolla vattenpumpen eller där bläcket där vattenslangen från kyl och vattenkärl kommer in i blocket.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Re: Felkoder - 205 Mi16 '88
marcoh wrote:Hej!
51 - Syresond 1
Tack på förhand,
Marco
Undrar fortfarande var dessa felkoder kan vara. Speciellt syresond. Lambdasonden ger väl felkod 52? För det problemet har jag haft förut och bytte då lambdan. Bilen går riktigt bra så man funderar ju varför motorlampan tänds, vilket den gör rätt ofta.
Kolla vattenfördelnings klossen i plast på baksidan av blocket också, så att den är tät, kan vara orsaken till att kylarvätskan försvinner, den sitter längst ned på blocket under expansionskärlet och ser ut såhär:
Två st har jag avverkat som har läckt, visserligen har jag haft lite "otur" också, men kan helt klart vara värt för dig att kika på
Två st har jag avverkat som har läckt, visserligen har jag haft lite "otur" också, men kan helt klart vara värt för dig att kika på
Karl #1730
Nissan Terrano R3M -91 | Peugeot 205 GTi -91 |Peugeot 205 GTi -90 | Peugeot 205 GTi -89 | Peugeot 205 mi16 -89
Nissan Terrano R3M -91 | Peugeot 205 GTi -91 |Peugeot 205 GTi -90 | Peugeot 205 GTi -89 | Peugeot 205 mi16 -89
Agent 205 wrote:Kolla vattenfördelnings klossen i plast på baksidan av blocket också, så att den är tät, kan vara orsaken till att kylarvätskan försvinner, den sitter längst ned på blocket under expansionskärlet och ser ut såhär:
Läckan är redan fixad, men tack ändå!
har du nollat felkods registreringen då?
jorda kabeln i 10 sek efter sista koden tror jag de va, kolla i mektips.
tänkte om du bytte lambdan så kanske de e gamla koder som lurar i systemet <.<
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^
-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Alto wrote:har du nollat felkods registreringen då?
Faktiskt inte. Har för mig att man kan nollställa genom att koppla bort batteriet i ca 30 sekunder också?
marcoh wrote:Alto wrote:har du nollat felkods registreringen då?
Faktiskt inte. Har för mig att man kan nollställa genom att koppla bort batteriet i ca 30 sekunder också?
tycker 30 sekunder låter lite lite, prova med 30 min om du har möjlighet, kan inte skada iaf
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
Alto wrote:marcoh wrote:Alto wrote:har du nollat felkods registreringen då?
tycker 30 sekunder låter lite lite, prova med 30 min om du har möjlighet, kan inte skada iaf
Räcker ofta med 30sek, men 30min är bra, då är man säkrare på att alla backuper lagt sig, på äldre fordon iaf, som ju detta är.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Alto wrote:marcoh wrote:Faktiskt inte. Har för mig att man kan nollställa genom att koppla bort batteriet i ca 30 sekunder också?
Räcker ofta med 30sek, men 30min är bra, då är man säkrare på att alla backuper lagt sig, på äldre fordon iaf, som ju detta är.
Tackar