påfyllning olja i växellåda 406 2,0

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Anders Netum

påfyllning olja i växellåda 406 2,0

Post by Anders Netum »

Nu när jag bytt till nya ABS kransar (tack för alla tips, det sparade mig 4600 kr) så är det dags för att fylla på ny Vxl-olja.
Har kikat lite och hittat en plugg uppe på växellådan, inne i motorrummet, kan det va påfyllning?
Lite osäker!! Ville ju inte göra fel här inte!!
Tacksam för svar!!
Q Ball Racing

Re: påfyllning olja i växellåda 406 2,0

Post by Q Ball Racing »

Anders Netum wrote:Nu när jag bytt till nya ABS kransar (tack för alla tips, det sparade mig 4600 kr) så är det dags för att fylla på ny Vxl-olja.
Har kikat lite och hittat en plugg uppe på växellådan, inne i motorrummet, kan det va påfyllning?
Lite osäker!! Ville ju inte göra fel här inte!!
Tacksam för svar!!

ja du kan fylla på genom den. gissar på att det är urluftningsventilen du ser.
dock har du nivå pluggen sitter på sidan av lådan mot framhjulet till. 6-kant skruv 19mm skalle.
du kan även fylla på genom backljuskontakten om du vill, bara skruva ut den först. själv fyller jag på genom nivåpluggen. och om lådan är tom så är det bara att hälla i 1,9 liter vxl låds olja så har du rätt nivå.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Anders Netum

Post by Anders Netum »

Väldigt bra forum det här med blixtsnabba svar.
Det stämmer nog att det kan va nån slags avluftning, sitter en plastplugg lite halvlöst i mitten på bulten. Ja all olja borde va ur då jag tappade ur genom bottenpluggen, tyckte det va lika bra. Bilen har ju gått knappt 8000 mil och är aldrig bytt.
Får se vad som är enklast imorrn , uppe eller genom nivåpluggen.
Tack för svaret!!
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

Anders Netum wrote:Väldigt bra forum det här med blixtsnabba svar.
Det stämmer nog att det kan va nån slags avluftning, sitter en plastplugg lite halvlöst i mitten på bulten. Ja all olja borde va ur då jag tappade ur genom bottenpluggen, tyckte det va lika bra. Bilen har ju gått knappt 8000 mil och är aldrig bytt.
Får se vad som är enklast imorrn , uppe eller genom nivåpluggen.
Tack för svaret!!

det enklaste är ju om du mäter upp 1,9 liter och bara häller i genom valfritt hål på lådan.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Vi fyllde genom nivåpluggen men jag är nog nästan säker på att vi fick i mer än 1,9 liter. Kan detta vara möjligt ens?
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Post Reply