Hej. Upptäckte igår när det var soligt och rutorna åkte ner att det kommer ett hest, nästan gnisslande ljud från bilen vid körning, ungefär som att bromsarna ligger an väldigt lätt dock utan att bromsa bilen. Bilen drar heller inte åt något håll så jag börjar undra om det är något hjullager som spökar? Svårt att bedömma från vilket hjul det kommer dock. Men hur kan bromsarna ligga an, alt hjullager börja ge upp på en helt ny bil som endast gått 2300 mil? Eller kan det vara något annat?
Bilen är en 207:a, diesel.
Lätt gnisslande/hest ljud från bilen
Lätt gnisslande/hest ljud från bilen
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
Låter bara i låg fart vad det verkar som, främst vid kurvtagninar. Kan bara höra ljudet när jag rullar fritt utan gaspådrag eller frikopplar, annars tar dieselmotorns ljud över och det blir svårt att höra, så det är inget högt ljud men jag reagerar på det och det hörs bara utifrån och inte inuti kupén och det hörs när ljudet studsar mot tex parkerade bilar eller husväggar man kör förbi.
Eftersom att jag inte hört detta ljud lätt vinande/hesa/nästan gnisslande ljud förut som undrar jag vad det kan vara som sagt. Annars har jag tillochfrån problem med gnisslande bromsar vid lätt bromsning, men det brukar gå att bromsa bort med jämna mellanrum genom att bromsa häftig ett par gånger med jämna mellanrum. Men detta vinande/hesa ljud kvarstår dock.
Eftersom att jag inte hört detta ljud lätt vinande/hesa/nästan gnisslande ljud förut som undrar jag vad det kan vara som sagt. Annars har jag tillochfrån problem med gnisslande bromsar vid lätt bromsning, men det brukar gå att bromsa bort med jämna mellanrum genom att bromsa häftig ett par gånger med jämna mellanrum. Men detta vinande/hesa ljud kvarstår dock.
Nu blir jag snart galen. De senaste veckorna har bromsarna gnisslat konstant vid mjuka inbromsningar. Försöker bromsa bort oljudet med tvära/hårda inbromsningar men det vill inte fungera längre, oljude kommer tillbak på nolltid. Är skivorna eller beläggen redan slut? Bilen har ju bara rullat 3750 mil 
mina bromsar gnisslar som satan, men det är ju bara rejsigt
Mindre kul är dock att jag har samma grej som dig, svagt gnisslande även när jag inte bromsar. Inget hjul kärvar dock när man snurrar det för hand så jag skiter i det.
förresten, hest-ljud? LÄNK
förresten, hest-ljud? LÄNK
Re: Lätt gnisslande/hest ljud från bilen
Läste ett begtest om 207. Där stod det att problem med gnisslande bromsar uppstår främst vid kallt väder. Amen på det!