skulle vara tacksam om någon kunde sänga om jag har fel eller om min kamaxel är sliten ?
ser normal ut enligt mig
det är den som jag tycker ser sliten ut.
Tack på förhand
robban 92 wrote:är det någon mening med att stoppa i en vassare eller måste jag mappa om bilen då?
om inte vad ska man ha för kam ?
Clarre: hur är kvaliten på dem och vad ska du ha för en ?
SNILLET wrote:Strunta i vassare, den där du har där ser såpass illa ut att bilen kommer att gå som ett skött i jämförelse sedan![]()
Är inte shimsen rörda sedan fabrik på din nu, och du monterar en sjysst originalkam, är det inte säkert att det blir nåt att shimsa om å tala om heller, jag har erfarit att när man gör det bytet så är det inte kammen som brukar vara den stora skillnaden, toleranserna på dem är rejält snäva, det är snarare ventillägen m.m. som är olika och därför behövs det shimsas om ibland.
Så fixa en ok kam+tryckare, men montera dem med de shims som ligger i motorn idag, och mät upp, bli inte förvånad om det ligger inom toleransen eller såpass nära att det "funkar" ändå.
Jag brukar nöja mig om även om det råkar ligga cirka 0.05 utanför tillverkarens tolerans. I synnerhet på avgassidan är det också rätt bra tilltaget från början.
Decimal wrote:SNILLET wrote:Strunta i vassare, den där du har där ser såpass illa ut att bilen kommer att gå som ett skött i jämförelse sedan![]()
Är inte shimsen rörda sedan fabrik på din nu, och du monterar en sjysst originalkam, är det inte säkert att det blir nåt att shimsa om å tala om heller, jag har erfarit att när man gör det bytet så är det inte kammen som brukar vara den stora skillnaden, toleranserna på dem är rejält snäva, det är snarare ventillägen m.m. som är olika och därför behövs det shimsas om ibland.
Så fixa en ok kam+tryckare, men montera dem med de shims som ligger i motorn idag, och mät upp, bli inte förvånad om det ligger inom toleransen eller såpass nära att det "funkar" ändå.
Jag brukar nöja mig om även om det råkar ligga cirka 0.05 utanför tillverkarens tolerans. I synnerhet på avgassidan är det också rätt bra tilltaget från början.
Dom där 0.05 kan vara skillnaden på att komma 1a eller 2a![]()
lol
robban 92 wrote:vart får man tag på värdena / toleranserna ?
de bilar jag har ställt in ventilspelet på har det bara varit att göra en grovinställning sedan startat och använt öronen och skruva medans motorn går på tomgång