Kamremsbyte på C4 2.0?

Här samlar vi allt som är specifikt för Citroën
Post Reply
lill_sankan

Kamremsbyte på C4 2.0?

Post by lill_sankan »

Hej. Undrar om nån vet när kamremsbytet ska göras på en C4 med 2-liters bensinare? Citroënakuten verkar ganska dött...
Peugeot 207 GT -07
Unik3505

Post by Unik3505 »

på 1,6 är det 12000 mil som gäller..
Borde vara samma på 2,0..
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Unik3505 wrote:på 1,6 är det 12000 mil som gäller..
Borde vara samma på 2,0..
Ok, finns det inget antal år om det skulle komma före 12.000 mil?
Peugeot 207 GT -07
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Är ju samma motor som Peugeot vill att man byter vart fjärde år på så det kanske är en riktlinje, men jag tror faktiskt att det är 6 år på Citroën. Har du ingen servicebok? Står ju i den isf.
För att vara på den säkra sidan så byt efter 4 år, är ju relativt billigt på PSA-bilar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by lill_sankan »

Claes B wrote:Är ju samma motor som Peugeot vill att man byter vart fjärde år på så det kanske är en riktlinje, men jag tror faktiskt att det är 6 år på Citroën. Har du ingen servicebok? Står ju i den isf.
För att vara på den säkra sidan så byt efter 4 år, är ju relativt billigt på PSA-bilar.
Har ingen C4, vill bara ha så mycket info som möjligt innan ev. köp. Är det inte ganska dyrt att byta på PSA-bilar jämfört med andra? Om man utelämnar VAG-bilar förstås.
Peugeot 207 GT -07
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

lill_sankan wrote:
Claes B wrote:Är ju samma motor som Peugeot vill att man byter vart fjärde år på så det kanske är en riktlinje, men jag tror faktiskt att det är 6 år på Citroën. Har du ingen servicebok? Står ju i den isf.
Har ingen C4, vill bara ha så mycket info som möjligt innan ev. köp. Är det inte ganska dyrt att byta på PSA-bilar jämfört med andra? Om man utelämnar VAG-bilar förstås.

Allt är ju relativt, visst finns det väl billigare bilar att byta rem på men totalt sett skulle jag tippa på att PSA ligger på den undre halvan av prisspektrat. Delarna är billiga och verkstäderna tar mindre betalt än många andra märken om man pratar märkesverkstäder.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496