Kommer bara värme... 407
Kommer bara värme... 407
Någon som vet vad det kan vara för fel på klimatanläggningen i en 407:a där ja kan styra tempen på ena sidan men har bara värme på andra hur jag än gör?
Känner inte till typfelen på just 407, men 307 och C4orna får i alla fall problem likt ditt då dreven till värmespjällen blir utslitna. Finns i fallet med 307an ett lagningskit där man förstärker drevet och flyttar ut spjällmotorn något med en adapter. Ca 180 kr kostade mitt kit och bytet gick enkelt (när jag listat ut hur grejorna skulle sitta).
Verkar vara lite olika svårighetsgrad beroende på modell och sida (höger/vänster).
Verkar vara lite olika svårighetsgrad beroende på modell och sida (höger/vänster).
Mvh Danne
307 Hdi kombi -05, XM tct -97, CX tre -87
307 Hdi kombi -05, XM tct -97, CX tre -87
Har du provat att söka på forumet efter folk som ställt liknande frågor? Kan tipsa om DEN HÄR TRÅDEN med en 307 som hade ett liknande problem, men det kan finnas fler...
Good luck!
Good luck!
2004 Peugeot 206 Griffe 1.6 16v
-
ArnDeArtica
Hej,
Jag (och Razor ovan) verkar ha haft samma fel på 307:or och det verkar väl troligt att det är samma system på 407. Länken i inlägget ovan går till "min" tråd där finns lite extra info. Du ska få tag på en drevsats som modifierar dreven så att det inte ska hända igen (satsen innehåller delar till båda sidorna). Jag hade lös handskfacket för att komma åt ordenligt men är man vig och har rätt verktyg går det nog komma åt bara genom att ta lös plattan längst ned på tunneln (på en 307:a åtminstone).
Jag (och Razor ovan) verkar ha haft samma fel på 307:or och det verkar väl troligt att det är samma system på 407. Länken i inlägget ovan går till "min" tråd där finns lite extra info. Du ska få tag på en drevsats som modifierar dreven så att det inte ska hända igen (satsen innehåller delar till båda sidorna). Jag hade lös handskfacket för att komma åt ordenligt men är man vig och har rätt verktyg går det nog komma åt bara genom att ta lös plattan längst ned på tunneln (på en 307:a åtminstone).
307SW 1.6HDi -06
-
ArnDeArtica
Vänta nu här!
Spjällen i sig behöver du nog inte komma åt....
Spjällen regleras genom drev på utsidan av paketet och det är dom dreven som kuggarna blir dåliga på. På 307:an sitter högra drevet och motor strax ovanför luftutsläppet nere vid fötterna. Den kåpan skruvas lös med två torx skruvar (vid utsläppet) och man bör även ta lös "filtlocket" under handskfacket (tre plastsnäppen med centrum pinne). Du bör nu kunna se motorn och drevet i höjd med nederkanten av handsfacket. Motorn sitter med två torx som kan vara lite kinkiga att komma åt nerifrån (därför tog jag lös handsfacket men det är inte heller helt enkelt).
Spjällen i sig behöver du nog inte komma åt....
Spjällen regleras genom drev på utsidan av paketet och det är dom dreven som kuggarna blir dåliga på. På 307:an sitter högra drevet och motor strax ovanför luftutsläppet nere vid fötterna. Den kåpan skruvas lös med två torx skruvar (vid utsläppet) och man bör även ta lös "filtlocket" under handskfacket (tre plastsnäppen med centrum pinne). Du bör nu kunna se motorn och drevet i höjd med nederkanten av handsfacket. Motorn sitter med två torx som kan vara lite kinkiga att komma åt nerifrån (därför tog jag lös handsfacket men det är inte heller helt enkelt).
307SW 1.6HDi -06
-
Q Ball Racing
innan du börjar göra en 307 lagning och får för dig att riva ner saker och ting kan jag direkt tala om för dig att det finns ingen drevsats till 407 för det är ej där problemet ligger.
det är väldigt vanligt på 407 att en axel inne i evaporatorhuset går sönder.
så summa summarum så ska du riva något så ta ut instrumentbrädan och sen huset som evaporatorn och kupéfläkten med mera sitter i och sen skruva isär evaporatorhuset och laga.
tråkigt men sant. det kommer in folk på verklstaden ofta med detta problem på sina 407 och alla är det samma sak på.
vet att detta ej är vad du ville höra och troligen kommer söka vidare efter alternativa lösningar och jag hoppas verkligen för din skull att det är något annat fel på din bil, men tyvär kommer du finna att jag har rätt.
det är väldigt vanligt på 407 att en axel inne i evaporatorhuset går sönder.
så summa summarum så ska du riva något så ta ut instrumentbrädan och sen huset som evaporatorn och kupéfläkten med mera sitter i och sen skruva isär evaporatorhuset och laga.
tråkigt men sant. det kommer in folk på verklstaden ofta med detta problem på sina 407 och alla är det samma sak på.
vet att detta ej är vad du ville höra och troligen kommer söka vidare efter alternativa lösningar och jag hoppas verkligen för din skull att det är något annat fel på din bil, men tyvär kommer du finna att jag har rätt.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
-
hakaneskilsson
Hej, någon pratade om manual på pdf. jag hittade till min på e-manualshttp://www.emanualonline.com/Cars/Peugeot/Peugeot-407-Workshop-Manual.html
Den fungerar bra och innehåller väldigt mycket men inte allt. Gäller de flesta Peugeotmodeller.
Själv har jag problem med värmaren och hittar inte säkringen till den för att göra omstart.
Den fungerar bra och innehåller väldigt mycket men inte allt. Gäller de flesta Peugeotmodeller.
Själv har jag problem med värmaren och hittar inte säkringen till den för att göra omstart.
McAngus wrote:Kolla om denna tråd hjälper.
Jo.. fast det kommer ju luft. Blåser på fint, det är tempen som inte ändras.
Har inte gjort nåt åt detta än...
Fick samma problem. Ändrar tempen på pass.sidan men inte förar sidan.
Peguet verkstaden skulle ha 16-19 ksek.
Lite pyssel och ca. 2 timmar och noll kronor fixat!
Nu gjorde jag iofs hål i evaparator huset men fy. för att plocka isär det.
Gjorde en fyrkantsprofil i 1.5mm alu.plåt och trädde på funkar numera fint!
Peguet verkstaden skulle ha 16-19 ksek.
Lite pyssel och ca. 2 timmar och noll kronor fixat!
Nu gjorde jag iofs hål i evaparator huset men fy. för att plocka isär det.
Gjorde en fyrkantsprofil i 1.5mm alu.plåt och trädde på funkar numera fint!
Ny bliven 407 coupé ägare