Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
hediis wrote:Du menar 207 navet du vill ha bild på?
Du har helt rätt jag är nog inte vaken idag och tanvärk så jag ser ut som en hamster. Jag har ändrat mitt förra inlägg. Så nu hoppas jag att det är rätt nu.
Haha, förlåt... men haha....
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
ala wrote:Mätte idag igen, och det kan mycket väl vara exakt samma mått på de båda.
Då återstår ju frågan som har yppats tidigare. Håller fästöronen på orginalbärarmen och vad gör man med den nedre främre bulten. Som det ser ut här så är dom ju skruvade bakifrån så att säga. Det är ju dessutom ett helt annat bakhjulslager på 207'an det sitter i skivan. Så då har vi ytterligare en fråga. Passar navet till 205 på den axeltappen?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Han gör tydligen som så att han fräser upp hålet och fräser det då tre grader mot det andra hålet. Sätter sedan i en specialtillverkad axeltapp av EN24T material. Han snedfräser dessutom den plana sida som bromsokshållaren sitter mot. Så att vinkeln på den stämmer överens med axeltappens vinkel. Annars blir det ju lite konstigt med bromsarna. Då har jag två funderingar på det. På en längd av 65mm Hur mycket skillnad ger tre grader gentemot noll grader? Om vi utgår från en horisontell linje. Och det kanske värsta av allt vad göra med den ring som jag tror är i någon hårdmetall som sitter i den ände av bärarmen där axeltappen har en krage.
Detta verkar ju som jag säkert sagt tidigare det allra enklaste alternativet. Naturligtvis får man också fräsa lite på kontaktytorna för bultskallarna.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
SNILLET wrote:Det där är rätt beprövat vid det här laget också.
Så du tror att det funkar då? Tips angående mina funderingar?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
ala wrote:Mätte idag igen, och det kan mycket väl vara exakt samma mått på de båda.
Då återstår ju frågan som har yppats tidigare. Håller fästöronen på orginalbärarmen och vad gör man med den nedre främre bulten. Som det ser ut här så är dom ju skruvade bakifrån så att säga. Det är ju dessutom ett helt annat bakhjulslager på 207'an det sitter i skivan. Så då har vi ytterligare en fråga. Passar navet till 205 på den axeltappen?
Nix. Navet från 205 lär nog inte passa.
Axeltappens diameter på 207 30mm.
Originalskivans diameter på 207 är 249mm så det är kanske för litet?
Annars så skulle ju det enklaste vara att använda bromsarna från 207?
Det tråkiga är att det är av typen utan löst nav (inbyggt med skivan) och de är därför dyra.
Tror att en skiva kostar ca 1600kr ny.
Du har inga länkar eller liknande så man kan få lite inblick i det hela?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Har för egen del inte riktigt haft tankar på att göra det där, så tyvärr nej.... men det är ju någon som gör det där och säljer färdigt, de lägger väl kanske inte ut så mycket info om hur de gör iofsig....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Har för egen del inte riktigt haft tankar på att göra det där, så tyvärr nej.... men det är ju någon som gör det där och säljer färdigt, de lägger väl kanske inte ut så mycket info om hur de gör iofsig....
Nä men vem vet det känske är värt 2500 plus frakten för stommarna att slippa besväret och få det fixat. Känns på något underligt vis som att jag inte vill tappa ett hjul till. Och jag vet att jag kommer att köra på curbsen igen.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote: Då har jag två funderingar på det. På en längd av 65mm Hur mycket skillnad ger tre grader gentemot noll grader? Om vi utgår från en horisontell linje.
Om jag tolkar din fråga rätt, så ger 3 graders lutning att 3.4 mm material ska bort i ovankant, och inget i nedkant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometri ger b*tan(3grader)=3.4, där b är 65 mm.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
R-Gubbe wrote: Då har jag två funderingar på det. På en längd av 65mm Hur mycket skillnad ger tre grader gentemot noll grader? Om vi utgår från en horisontell linje.
Om jag tolkar din fråga rätt, så ger 3 graders lutning att 3.4 mm material ska bort i ovankant, och inget i nedkant. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometri ger b*tan(3grader)=3.4, där b är 65 mm.
Tackar så mycket. Tar man då både i under och överkant så borde det bli 1,7mm på var sida. Då är det inte så mycket material som måste bort. Svarvar man då axeltappen själv så borde det ju gå bra att göra den 27mm istället för 25mm. Mem det beror väl på vad det finns för fräs att tillgå.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Lyckades hitta en bild på baksidan, så då lär man kapa ut en bra bit ur bärarmen. Lite väl grova bultar mot 205 som har M8. Det blir bara rörigare o rörigare tycker jag.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Loffas wrote:har någon undersökt excentriska lager för svingarmen för att komma runt problemet?
Det är väl lite ont om plats i själva bakaxelröret för detta som jag förstår det.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Vi har konstaterat efter vissa prov att orginalbärarmens fyra hål absolut inte håller för brytlasterna. Vi tror även att med största sannolikhet förbättras inte hållfastheten av två extra gängade hål. Snarare tvärtom. Så nu inriktar vi oss på den engelska varianten enbart. Fräsningen är redan ordnad. Så nu är jag på jakt efter ett axelstål med beteckningen EN24T eller likvärdigt. Diametern ska vara 31 eller 32mm, och längden 300 eller 350mm. Den ska delas på två och jag återkommer med en detaljerad ritning. Jag skulle också behöva ha tag i någon som kan svarva till axelstålet och även gänga axeltapparna i ena änden. Går materialet att svarva utan några specialsaker så fixar jag svarvningen själv.
Och så den lilla ritningen med mina skills i paint.
Last edited by R-Gubbe on Thu May 13, 2010 10:05, edited 1 time in total.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Ok.
Tänkte bara på en liten sak till..
Om man tänker sig baksidan av ett 307 nav.
Det ser ju ut som att det som sticker ut en bit i mitten är själva spindeltappen?
Jag menar om man gör en adapterplatta som du först var inne på, skulle man inte då för hållbarhetens skull även kunna förlänga den tappen genom att svettsa på en extra tapp som räcker rakt igenom bärarmen med en bricka och mutter på insidan.
Eller möjligen ett hål med gänga i centrum av spindeltappens baksida så man kan dra i en lång skruv genom bärarmshålet, men det kanske försvagar spindeltappen?
Eller kanske svetsa på en hylsa med gänga i ?
Jag har funderat i dom banorna också. men jag vet snart varken in eller ut. Så jag kör nog helt klart på det engelska konceptet som bevisligen fungerar.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Någon som har tips på en enkel och bra gigg som man kan spänna fast bärarmen i fräsen med? Meningen är ju att få lika mycket camber på bägge sidor av bilen.
Det handlar om att kunna fräsa den här delen tre grader snett. Och att även kunna fräsa hålet aningens större och naturligtvis även det med en lutning av tre grader. I förhållande till orginalhålet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.