Har problem med att öppna taket på min 307 CC. När jag trycker ner knappen dras sidorutorna ner, bakluckan fälls upp och sen fortsätter bara "motorn" att låta men inget händer. Efter några sekunder stannar det av och jag får felemddelandet "Roof Mechanism Faulty" i färddatorn.
Nån som har några ideér?
I övrigt fungerar bilen bra, taket har alltid fungerat fint. Stora servicen, 12 000 mil, gjordes för en vecka sedan, kan det han ett samband på något vis? Dock har cabben testats och fungerat efter det. Sensorn i bakluckan verkar ok, annars får man ju ett annat felmeddelande.
Någon som vet något som kan hjälpa? Att lämna in det, vad kostar det?
Har problem med att öppna taket på min 307 CC. När jag trycker ner knappen dras sidorutorna ner, bakluckan fälls upp och sen fortsätter bara "motorn" att låta men inget händer. Efter några sekunder stannar det av och jag får felemddelandet "Roof Mechanism Faulty" i färddatorn.
Nån som har några ideér?
I övrigt fungerar bilen bra, taket har alltid fungerat fint. Stora servicen, 12 000 mil, gjordes för en vecka sedan, kan det han ett samband på något vis? Dock har cabben testats och fungerat efter det. Sensorn i bakluckan verkar ok, annars får man ju ett annat felmeddelande.
Någon som vet något som kan hjälpa? Att lämna in det, vad kostar det?
Tack på förhand allesamman!
det enklaste och bästa för din del är att lämna in den till en peugeot verkstad. det sitter nämligen ca 13-16 stycken givare och kontakter till cabben för att den mekanismen ska fungera.
låt verkstaden koppla upp diagnos verktyget och sen gå in på parametermätning så ser man direkt där vilken parameter som ej ändras vid öppning av tak.
på så sätt vet man direkt vilken givare man ska rikta in sig på.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Tack för tipset.
Tog faktiskt en sväng förbi dem igår och de vill ha 1260, plus moms, för att göra denna koll. Sen tillkommer priset för att göra något åt saken och då dras denna kostnad inte av. Snålt/dyrt tycker jag.
Kanske någon annan verkstad, icke Peugeot, som kan göra denna felsökning billigare? Any ideas?
Aladdin wrote:Tack för tipset. Tog faktiskt en sväng förbi dem igår och de vill ha 1260, plus moms, för att göra denna koll. Sen tillkommer priset för att göra något åt saken och då dras denna kostnad inte av. Snålt/dyrt tycker jag.
Kanske någon annan verkstad, icke Peugeot, som kan göra denna felsökning billigare? Any ideas?
är rätt säker på att det ej finns någon annan än dom auktoriserade verkstäderna som har tillgång till den parametermätningen. det är liksom inget dom icke auktoriserade verkstäderna skulle lägag pengarna på. då det ej är en volymbil.
dyrt tycker du att det är. kan förstå det. men tro mig det är billigt eller värt var enda krona. särskillt sen när du har försökt fixa själv eller haft någon anna till att fixa och ni lyckats ha sönder det istället.
men jag säger som jag gör till alla andra. kom förbi ljungby så kan jag slå en koll på det.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Hade det inte varit så långt till dig hade jag f*n kikat förbi ^^,
Var förbi en verkstad idag som, ej peugeotverkstad, som läste ut felloggen ur min bil och fick en träff på att en sensor för farthållaren inte var som den ska. Sitter tydligen en sensor under bromspedalen.
Han hade en luddig teori om att den sensorn kan vara boven bakom då cabbeb inte kan fälals om fordonet kör fortare än 8km och denna sensor kanske "tror" att bilen är i rörelse?
Aladdin wrote:Hade det inte varit så långt till dig hade jag f*n kikat förbi ^^,
Var förbi en verkstad idag som, ej peugeotverkstad, som läste ut felloggen ur min bil och fick en träff på att en sensor för farthållaren inte var som den ska. Sitter tydligen en sensor under bromspedalen. Han hade en luddig teori om att den sensorn kan vara boven bakom då cabbeb inte kan fälals om fordonet kör fortare än 8km och denna sensor kanske "tror" att bilen är i rörelse?
sorry. din teori stämmer ej. "sensorn" du pratar om är bromsljus kontakten. det är rätt vanligt dom går sönder, men det har inget med cabben att göra. hastighets signalen du pratar om som gör att bilen vet om den är i rörelse eller ej tar den från abs sensorerna. skulle det vara så att det är den som stör din cabbe funktion så skulle ju ej cabben röra sig all, men som jag förstår så går ju din cabbe en bit för att sen lägga av.
åk till en peugeot verkstad och be dom läsa koderna och kolla parametermätningar istället.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Var förbi en peugeotverkstad i måndags och det slutade med att jag fick betala 1500:- för att få svaret "allt fungerar som det ska"... Tro f*n det, när felet bara uppstår vid "kyla", dvs max 15 plus och skugga och när de har bilen inne är det inomhustemp på ca 21 grader och allt fungerar som det ska?
Suck... Så mycket gav det att kontaka peugeot själva.
Inga felkoder, ingenting, allt är ok, men faktum kvarstår, det går inte att cabba ner eller upp när det är 15 grader plus eller kallare...
Såg att jag inte hade postat infon om att det bara funkar vid hög temp, men så är alltså fallet. Vid 16 grader eller varmare fungerar caben felfritt, men är det skugga och "kallt", 15 plus eller mindre öppnas bakluckan, sen händer inget mer. Motorn "viner" en stund sedan haltar systemet för att inte överhetta och man får felmeddelandet "roof mechanism faulty"...
Lite jobbigt när man kommer hem vid 20-tiden från en eftermiddagsrunda och inte kan cabba upp... Kul när man parkerar på en allmän utomhusparkering mitt i norra Sthlm.... :s
Känner igen fenomenet att det stoppar med att bakluckan står öppen.
Dock har det inte varit temperaturberoende på de bilar jag sett.
Tipset annars skulle varit att lokalisera givaren som känner att luckan är fullt öppen för att kunna börja på taklyftet.
Är inte 100% på var de givarna sitter men den som söker finner
Har igenom andra forum i utlandet fått tips om att oljan för taksystemet kanske har en för låg nivå, vilket skulle förklara att det fungerar endast vid hög värme då oljan då expanderar.... Vad tror du om detta?
Har igenom andra forum i utlandet fått tips om att oljan för taksystemet kanske har en för låg nivå, vilket skulle förklara att det fungerar endast vid hög värme då oljan då expanderar.... Vad tror du om detta?
Tveksamt När den slutar gå och bagageluckan står öppen, Låter det som att pumpen får jobba hårt då eller hörs det som den börjar gå lätt och liksom varvar upp?
Motorn går och låter precis som vanligt, ingen skillnad där.
Den låter precis lagom konstant ansträngd så att säga.
Det som dock slog mig nu i helgen var att när allt fungerar som det ska så tar motorn en kort paus efter att ha öppnat bakluckan för att sedan ta "nya tag" med att fälla taket upp eller ner. När det inte fungerar så kommer aldrig den där pausen på en sekund vilket får mig att tro att någon sensor inte känner av att bakluckan är ordentligt uppfälld och därmed inte stannar för att ta nästa moment, utan "tjatar" och väntar på bakluckan men efter ca 7, 8 sekunder ger upp för att inte överhätta motorn...
Vad tror ni? Frågan är varför denna sensor eller vad det är är så temeperaturberoende?
Regn idag och jag slutar en timme innan Peugeot stänger, så får jag hålla tummarna för att caben inte fungerar så jag kan svänga förbi och bråka med dem...
Har du kollat oljenivån På Volvos C70 bråkar taket på alla möjliga vis om nivån är låg..
Pumpen bör ha överhettningsskydd som gör att taket lägger av..
Sensorer kan bråka dom med,men borde göra det hela tiden isåfall..
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01