mekhjälp - 205 GTI-89

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
steek

mekhjälp - 205 GTI-89

Post by steek »

Hej!
Här kommer både en kort presentation och en fråga om hjälp.
I somras införskaffades en 205 GTI -89 att fungera som sommarbil.
13xxx mil som stått garagerad ca 2 år.
Nybytt bakaxel, nya skivor och belägg runt om dvs för 1 år sedan.
Inga konstiga ljud, inga läckage vid provkörning.
Betald skatt, nybesiktigad (ombesiktigad för nedslag på högt HC-värde, 145 (100). Ägaren bytte olja + luft/oljefilter varvid den passerade, 097 (100).
Som sagt, den hade ju heller inte varit ordentligt körd på 2 år..
Var hursomhelst mycket nöjd :D Fantastiskt rolig bil att köra!
Körde bilen ca 3 mån innan vinteravställning, samtidigt som jag försökte
lära mig så mycket som möjligt bla genom detta eminenta forum.

Vissa saker har dykt upp på vägen. Några problem kunde jag kanske förstått redan på plats vid inköpet om mina kunskaper om bilar i allmänhet varit lite bättre. Andra saker är av den naturen att jag inte har kunskapen, utrustningen, modet att själv ta mig an det. Well.

Hittade en spricka i grenröret, som vad jag har förstått kan vara en anledning till det förhöjda HC-värdet. Nytt (beg) grenrör samt packningar etc block/grenrör/downpipe är införskaffat och ska bytas tillsammans med främre ljuddämparen som det gått hål på (övriga avgaset är ok).

Kamremmen byttes senast efter 10000 mil (vilket var typ 2001, tror jag).
Alltså hög tid! Det är bland annat detta jag skulle behöva hjälp med. Givetvis mot ersättning samt att jag assisterar.

Kom ihåg till mig själv:

- kamremssats
- vattenpump
- spännrulle
- packbox?
- övr remmar?
- annat?

Kopplingen är galet trög dvs kopplingspedalen är trög att trampa ner. Det var den också vid införskaffandet. Sen har problemet att få i växlarna kommit under min ägandetid. Vid en koll såg jag att L-armen(?) var svetsad/förstärkt sen tidigare (se bild). Har hittat två trådar som liknar mitt problem:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... kopplingen

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=70998

Dvs jag får inte i 1:an utan att slå av motorn, lägga i växel, starta bilen, släppa upp kopplingen. 2:an går i med lite vilja o jävlaranamma. 3:an etc går lätt. Jag har då spänt wiren vilket har hjälpt tidigare. I höstas upplevde jag att det blev värre, uppkom oftare.
Detta skulle jag behöva hjälp att klura på. Helst på plats (Stockholmsregionen). Ev. också hjälp om det visar sig att kopplingen är i behov av byte :(

Kom ihåg:

- kolla wire, genomföring torpedvägg
- ny wire?
- ny koppling?
- annat?

Vore mycket tacksam för eventuell hjälp med detta!

Nedan kommer några bilder av bilen och dom problem som jag har berättat om.

Hälsningar

//Staffan

Image

Image

Image

Image

Image[/img]
Last edited by steek on Fri May 14, 2010 10:19, edited 1 time in total.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kamremsbytet är busenkelt, det skulle jag kunna hjälpa dig med om jag nu fick tid men tyvärr är jag väldigt upptagen den närmaste tiden.

Kopplingsbyte är väl inte hela världen heller men det tar lite tid att montera ner, och upp. Kopplingspaket brukar gå på 990,- på autofrance.

På bilderna så är kopplingsarmen av någon anledning hemmamekad... Kanske är någon synkring som är dålig och gör att du inte får i växel. Även att något stag från växelspaken är dåligt
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det ser ut som urkopplingsarmen spruckit och blivit svetsad. Anledningen till att den spricker brukar ju vara att urtrampningslagret går tungt mot solfjädern som är för sliten och spårig. Det tillsammans med att ettan är svår att få i tycker jag låter som att den inte kopplar ur som den ska.
Ny kopplingssats är nog boten på det problemet. Se till att resten kollas över med, så inte kopplingsarmen, axeln, gaffeln osv är dåligt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Skulle kunna hjälpa dig med detta, men inte förrän i juni.
Kopplingsarmen skulle jag bytt, hittar du en rasad låda kan man ta armen från den och sätta på din befintliga låda. Iom bytet av grenrör också skulle det gå snabbt att plocka ur motorn, det tar inte så lång tid. Kan byta koppling ändå, om du vill, när grejerna är nere. Iaf kan du skaffa grejerna så om man ser att det inte behövs bytas, lämnar man tillbaka det.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

rekommenderar att göra som fnatte säger. går snabbast med kamremsbytet, koppling och armens skull + grenrör.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
steek

Post by steek »

Stort tack för er respons!!

Jag har bilen stående i förorten så jag kan inte kolla en grej som jag upptäckte på den näst sista bilden och det är gummifluppen som sitter på kopplingswiren, innanför (mot torpedväggen sett) kopplingsarmen. Kan den ha åkt ur sitt fäste och trillat ner och egentligen vara avsedd att sitta i torpedväggen?? Kan detta orsaka en del av trögheten i pedalen?

ref: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=70998

Jag checkar detta på lördag.

Juni låter helt ok!
Jag behöver ju ändå beställa saker från Autofrance.
@ Fnatte. Utifrån din erfarenhet, vad skulle du säga behöver bytas, eller passas på att bytas om man lyfter ur motorn? Vad är skäligt att byta så att säga i och med arbetet med koppling + kamrem?

//S
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Skäligt att byta, kylarvätska, olja, växellådsolja :)

Läcker motorn olja från någon av kortsidorna? Då kan man byta packboxarna vid vevaxeln.
Tändstift? Men det kan du göra med motorn i också, tänkte mest att man gör en stor service på motorn i samband.
Hittar vi några slangar som är dåliga så tror jag att jag har del till det också.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
steek

Post by steek »

Jag kollar lite hur det ser ut imorn när jag plockar ner den från pallbockarna och återkommer!
steek

Post by steek »

Start på första kicken! Ingen tvekan alls.
Vid en första inspektion inga oljedropp edyl under vintern.
Den har alltså stått utomhus under ett car cover med en torrboll i kupén som var 2/3 full.
Tog en sväng till macken för lite luft. Allt (relativt) ok.
Det är svårt att se var det gamla oljespillet på blocket kommer ifrån.
Möjligen från drivaxlarna hö + vä, oljetråget skulle kunna dras åt eller bytas packning på.
Så till kopplingen. Hade glömt hur trög den var. Varken 1:an eller 2:an gick att få i med motorn igång. No news. Försökte se ev sprickor i urkopplingsarmen samtidigt som en annan person trampade ur, men såg inget med blotta ögat. För skojs skull spände jag upp kopplingswiren något varpå ett nytt symptom uppkom. Det är trögt till en viss gräns, ca 3-5 cm från golvet, då känns det som ett nytt motstånd (typ en klack). Trycker man förbi den punkten slutar det svirra om kopplingen och det går att få i växlarna (även backen). Så är läget.
När jag tittar på eländet ser det verkligen ut som man skulle behöva byta ut armen, gaffeln ev något mer.
Var hittar jag en rasad växellåda med dessa prylar? Har kollat fbt men där verkar det bara handla om fungerande saker för mellan 1000-2000 kr.
Hursomhelst, ganska kul att den rullar!
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Jag har en GTI med drivaxlar, växellåda och hela köret kvar. Funkade fint senast, men den har väl hunnit stå i två år eller så.

Orkar du skruva loss prylar är det billigt, eller ta hela skiten som reservdelsbil, då är det gratis. :)
Se tråd: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=73459
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
steek

Post by steek »

Tack! Ska övervägas. Kan dock inte ta hela bilen. Det gamla vanliga problemet med utrymme...
Mean Machine

Post by Mean Machine »

steek wrote:Tack! Ska övervägas. Kan dock inte ta hela bilen. Det gamla vanliga problemet med utrymme...

Mjo, jag har iofs utrymme, men grannarna gnäller. Kanske är för att den står på en allmänning. :P
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
steek

Post by steek »

@Fnatte
Du har PM
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Yes, har läst det, men inte hunnit svara. Kommer svar imorrn hoppas jag.

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply