Här kommer både en kort presentation och en fråga om hjälp.
I somras införskaffades en 205 GTI -89 att fungera som sommarbil.
13xxx mil som stått garagerad ca 2 år.
Nybytt bakaxel, nya skivor och belägg runt om dvs för 1 år sedan.
Inga konstiga ljud, inga läckage vid provkörning.
Betald skatt, nybesiktigad (ombesiktigad för nedslag på högt HC-värde, 145 (100). Ägaren bytte olja + luft/oljefilter varvid den passerade, 097 (100).
Som sagt, den hade ju heller inte varit ordentligt körd på 2 år..
Var hursomhelst mycket nöjd
Körde bilen ca 3 mån innan vinteravställning, samtidigt som jag försökte
lära mig så mycket som möjligt bla genom detta eminenta forum.
Vissa saker har dykt upp på vägen. Några problem kunde jag kanske förstått redan på plats vid inköpet om mina kunskaper om bilar i allmänhet varit lite bättre. Andra saker är av den naturen att jag inte har kunskapen, utrustningen, modet att själv ta mig an det. Well.
Hittade en spricka i grenröret, som vad jag har förstått kan vara en anledning till det förhöjda HC-värdet. Nytt (beg) grenrör samt packningar etc block/grenrör/downpipe är införskaffat och ska bytas tillsammans med främre ljuddämparen som det gått hål på (övriga avgaset är ok).
Kamremmen byttes senast efter 10000 mil (vilket var typ 2001, tror jag).
Alltså hög tid! Det är bland annat detta jag skulle behöva hjälp med. Givetvis mot ersättning samt att jag assisterar.
Kom ihåg till mig själv:
- kamremssats
- vattenpump
- spännrulle
- packbox?
- övr remmar?
- annat?
Kopplingen är galet trög dvs kopplingspedalen är trög att trampa ner. Det var den också vid införskaffandet. Sen har problemet att få i växlarna kommit under min ägandetid. Vid en koll såg jag att L-armen(?) var svetsad/förstärkt sen tidigare (se bild). Har hittat två trådar som liknar mitt problem:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... kopplingen
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=70998
Dvs jag får inte i 1:an utan att slå av motorn, lägga i växel, starta bilen, släppa upp kopplingen. 2:an går i med lite vilja o jävlaranamma. 3:an etc går lätt. Jag har då spänt wiren vilket har hjälpt tidigare. I höstas upplevde jag att det blev värre, uppkom oftare.
Detta skulle jag behöva hjälp att klura på. Helst på plats (Stockholmsregionen). Ev. också hjälp om det visar sig att kopplingen är i behov av byte
Kom ihåg:
- kolla wire, genomföring torpedvägg
- ny wire?
- ny koppling?
- annat?
Vore mycket tacksam för eventuell hjälp med detta!
Nedan kommer några bilder av bilen och dom problem som jag har berättat om.
Hälsningar
//Staffan
[/img]