skumt fel på min 306:a!
-
kronmotorsport
skumt fel på min 306:a!
Har en 306 gti S16 årsm. -00 rallybil grupp N. Va och testa bilen för ett par veckor sen och då gick den kanon. Men nu efteråt har den börjat bete sig konstigt, den startar jätte lättt ibland. andra gånger får man lägga i växel och köra igång den. Sen när man varvar den utan växel i går den fullt ut, men när man tex lägger i backen och puttrar iväg så lyser motorlampan och den varvar då bara 3500-4000. Trycker man ner kopplingen och väntar 10 sek går den att varva fullt ut igen. Är det nån som har en susning om vad det kan vara för fel. Hittar inte ODB utgången, så jag kan inte felsöka heller
tacksam för alla svar!
Re: skumt fel på min 306:a!
kronmotorsport wrote:Har en 306 gti S16 årsm. -00 rallybil grupp N. Va och testa bilen för ett par veckor sen och då gick den kanon. Men nu efteråt har den börjat bete sig konstigt, den startar jätte lättt ibland. andra gånger får man lägga i växel och köra igång den. Sen när man varvar den utan växel i går den fullt ut, men när man tex lägger i backen och puttrar iväg så lyser motorlampan och den varvar då bara 3500-4000. Trycker man ner kopplingen och väntar 10 sek går den att varva fullt ut igen. Är det nån som har en susning om vad det kan vara för fel. Hittar inte ODB utgången, så jag kan inte felsöka hellertacksam för alla svar!
har sökt lite var obd uttag finns dom säger vid ecu el i instrumentbrädan nånstans hoppas det hjälper dig lite
sex,öl och dansband
-
Q Ball Racing
diagnos uttaget finns på vänster sida om ratten vid säkringarna.
OM det ej sitter där så är din för gammal för att det ska vara eobd uttag på den och då sitter det ett grönt två poligt kontaktstycke på plasthuset över motorboxen vid vänster fjäderbenstorn under motorhuven. och då är det vanliga blink koder som gäller.
OM det ej sitter där så är din för gammal för att det ska vara eobd uttag på den och då sitter det ett grönt två poligt kontaktstycke på plasthuset över motorboxen vid vänster fjäderbenstorn under motorhuven. och då är det vanliga blink koder som gäller.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
-
kronmotorsport
tack för alla tips. Fick tag på killen som byggt bilen, och det sitter inget odb uttag, så det var inte så konstigt att jag inte hitta nått. Boxen är från italien och är special gjord för min bil tydligen =) dock så kvarstår lite problem med bilen.
När jag ska backa så slår motorn ifrån vid 2000 varv, så man "stuttsar" bak när man backar.. Håller man jämt varv när man släpper upp kopplingen så dör den nästan. Finns det någon givare som styr detta???
När jag ska backa så slår motorn ifrån vid 2000 varv, så man "stuttsar" bak när man backar.. Håller man jämt varv när man släpper upp kopplingen så dör den nästan. Finns det någon givare som styr detta???
-
kronmotorsport
-
kronmotorsport
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

kronmotorsport wrote:bytt ut jorden, men ingen förbätring... Det sitter ju en annan mätare ner till höger, den lyser grönt och oranget tror jag... vad är det för mätare och vilka givare styr den.. Nån som vet???
är det med en knappsats? Isf är det start kod på den, kan ju ha med den att göra.
Såg att det var en 00 så jag tror inte det.
Annars låter det som det kan vara nån av följande
vatten i bensinen
igensattkatt/ vilket är mindre troligt på en "rätt byggd" rallybil
Är det en Euro1 Efi ( Efi är italienskt http://www.efitechnology.it/ ) box du har? Isf är det troligen en "dansken" byggd motor http://www.a-e.dk Ring och prata med Jörgen vad han kan tro det är som spökar.
-
kronmotorsport
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

kronmotorsport wrote:yes, det är den italienska boxen... skumma är att det bara är när kopplingen nertryckt. det var en som trodde det kunde vara svänghjulet. men det vore skönt om man slapp riva lådan =) men ska ringa jörgen och prata med honom.. tack för tipset
Ända kan vara då är att ödpgivaren som sitter öppe på lådan mot blocket under termostathuset får fel signal/ antal signalen när du kopplar, precis som nått i lamellen svänger förbi ödp givaren när du kopplar. Låter jävligt skumt men det kan ju vaa nått sånt.
Kablar klämda under pedalen typ? Kollat det?
-
kronmotorsport
har bytt den givaren.. prata med killen som åkte sm med den och han trodde svänghjulet fått nått skit eller satt löst... men då skulle ju hela bilen skaka och gå piss när man har kopplingen uppe... får riva ner lådan och kolla på kopplingen verkar det som
kablar har jag tittat efter och det finns inga i närheten 
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

kronmotorsport wrote:har bytt den givaren.. prata med killen som åkte sm med den och han trodde svänghjulet fått nått skit eller satt löst... men då skulle ju hela bilen skaka och gå piss när man har kopplingen uppe... får riva ner lådan och kolla på kopplingen verkar det somkablar har jag tittat efter och det finns inga i närheten
Jörgen kommer på måndag igen fick jag reda på innan.
-
kronmotorsport
okej, vill tacka alla förr alla tips. Har äntligen hittat felet. Hade hissat upp bilen och börjat riva för att ta bort lådan. Då såg vi att det saknades en bult mellan låda och motor, precis brevid varvtalsgivaren, så när man tryckte ner kopplingen vred sig lådan 2mm. Men nu funkar den kalas igen... ibland missar man det enklaste av alla saker
som sagt, tacka alla för hjälpen =)