Vad är det som gnisslar i min 206:a?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
leks89

Vad är det som gnisslar i min 206:a?

Post by leks89 »

Först och främst. Jag kan nada om bilar!

206cc 1,6 -03

Min bil gnisslar sporadiskt som en gammal cykel. Oljudet uppstår precis efter växlen gått i och man gör det precis första gaspådraget. Man kan stå där och vicka lätt med gasen och den gnisslar fram och tillbaka konstant då man ligger mellan ingen gas och gas. Bilen är ju inte den mjukaste att åka i så det behöver ju inte var just gasen som det beror på utan nått annat som rör sig i samband med det.

Men 50% av tiden hörs ingenting. Då är den helt normal, hur mycket man än försöker tvinga fram ljudet.

Likadant kallt som varmt, blött som torrt. Kan hålla på i 2 minuter och sen bara lägga av.

Har varit hos en verkstad men givetvis lät det inget när vi provåkte, så svårt för dem att avgöra vad det är då. Vi har funderat på att testa att smörja bromsarna iaf.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det är kopplingen mellan downpipen och avgasröret som låter. Har samma problem med min, men har inte kommit på exakt var man ska göra.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Inte bara 206:orna som drabbas av det där, händer på flera.

Det kan funka med kopparpasta, frågan är bara hur länge.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

30 cm efter katten... Förvisso lämnar det kvar allt det götta i kopparpastan, och det kan bli bra iaf.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
leks89

Post by leks89 »

jag kan tillägga att jag har helt nytt avgassystem och det var likadant innan bytet.

Går det att lösa enkelt för att hålla ett tag? Vad ska jag säga till min mekaniker? För jag kan inget. Det ni säger är rena grekiskan :P

Ska sälja bilen under sommaren och vore skönt att få bort ljudet.
leks89

Post by leks89 »

uppstår inte bara vid gas, utan även om jag bara har foten på kopplingen och går mellan friläge och dragläge utan gas fram och tillbaka.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

När du drar i friläge så rör du motorn(du lägger på en kraft som har sin motkraft i att motorn rör sig lite, en av newtons lagar). När motorn rör sig är avgassystemet stilla och för att undvika att rören knäcks har man en skarv där i mellan. Det är i den skarven som det gnisslar, och SNILLET föreslår att man kan prova med kopparpasta, ett typ av fett med koppar i som ger bra glidegenskaper.
Det du ska säga till din mekaniker är att det är i skarven det gnisslar och undra om dom kan fixa det på något sätt. Skriv sen här vad dom gjort, för jag är nyfiken :D

FR Autosport Sweden FTW
leks89

Post by leks89 »

Haha okej! Jag ska förmedla detta :)

Jag som okunnig kan ju dock tycka att det låter konstigt att det gnisslar även med ett nytt rör. Men, men vad vet jag? :P

Kan man inte bara byta skarvskiten till en ny skarv? Det låter enklare :D
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jo, tänkte att det redan satt ny på, men tänker nu att det nog inte följer med ny sådan vid köp av avgasrör...

FR Autosport Sweden FTW
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Samma skarv där som på andra puggar?, konisk fiberpackning?, den brukar ju som sagt inte följa med.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
leks89

Post by leks89 »

Nu gnisslar det inte :) Gjorde som ni sa. Tack!
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

:thumbup:
arbetaren

Post by arbetaren »

Bra att det löste sig. Men ofta i såna här små bilar är det massa gnissel och ljud rent allmänt, kupéljudet i 130-140 är ju nästan öronbedövande.. 8)

Jag har nåt gnissel i min som tycks komma från hatthyllan/bakluckan/bakrutan eller nåt sånt, har dock slutat bry mig.. :roll:
206 GTI
Post Reply