Byta bromsskivor 206 GTI, krångel

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
duddens

Byta bromsskivor 206 GTI, krångel

Post by duddens »

Hej,

Detta kanske låter väldigt amatörmässigt, men det är precis vad jag är, amatör...

Det är dags att byta skivor bak på min Peugeot 206 gti. Jag har köpt nya skivor och belägg, men när jag hade tagit bort hjulet så ser jag att man måste ha ett speciellt verktyg för att skruva in kolven. Inte nog med det så kommer man inte åt en bult som sitter längst ner på oket, utan man måste förmodligen skruva in kolven för att över huvud taget kunna få på "nyckeln".

En annan sak som jag lade märke till är att bromsrören går ända bak till oken, det är alltså ingen rörlig "slang" i ändan. Detta gör ju allting betydlig krångligare, eller har jag fel? Är det någon som har något tips på hur jag ska gå till väga. Annars måste man väl lossa nipplarna, och sedan lufta allting efteråt...
Gör peugeot detta endast för att tjäna pengar? Ursäkta om jag har förklarat dåligt eller/och otydligt. Är väldigt dålig på detta..

Tacksam för svar
krille!

Re: Byta bromsskivor 206 GTI, krångel

Post by krille! »

duddens wrote:En annan sak som jag lade märke till är att bromsrören går ända bak till oken, det är alltså ingen rörlig "slang" i ändan. Detta gör ju allting betydlig krångligare, eller har jag fel? Är det någon som har något tips på hur jag ska gå till väga.

Detta undrar jag också faktiskt, skivorna går att byta med oket kvar men det är lite extra pill och lirkande som sagt.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Kolven kan man skruva in med en polygrip, akta damasken bara.

Den nedre 17mm skruven som håller ok-sadeln kommer man åt när blecket som håller kloassarna på plats flyttas lite utåt, bara att knacka ut lite.

Den är ett rör den sista biten på svingarmen, slangen sitter mellan svingarm och chassi. ska du lossa oket kan du låta det hänga i röret lite försiktigt.

Ok-sadeln måste tas bort för att få ut skivan, kan kanske gå utan,annars går det fortare att lossa dom 2 17mm skruvarna om det nu inte är dom 5-kantiga skallarna där
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Team_Hink_Racing wrote:Kolven kan man skruva in med en polygrip, akta damasken bara.

Det är väl ändå lättare att bara lägga en smal skruvmejsel i spåren och sen vrida in kolven? Då behöver man inte vara orolig att något ska gå sönder ju
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Alex wrote:
Team_Hink_Racing wrote:Kolven kan man skruva in med en polygrip, akta damasken bara.

Det är väl ändå lättare att bara lägga en smal skruvmejsel i spåren och sen vrida in kolven? Då behöver man inte vara orolig att något ska gå sönder ju

Jo när det går så lätt helt klart! Annars kostar verktyget http://www2.biltema.se/sv/Bil---MC/Verk ... sverktyg1/ 119kr på Feltema, visst får man göra om den lite så den passar men då göra man absolut inte sönder damskyddsdamasken.
Oavsett vad man använder så ska man smörja lite innanför damsken så den glider lätt mot kolven, använd inget Petroleumbaserat smörmedel då gummit inte gillar detta, tex 5-56 is a no no!
kimrl

Post by kimrl »

"""En annan sak som jag lade märke till är att bromsrören går ända bak till oken, det är alltså ingen rörlig "slang" i ändan"""

bremserøret sitter fra oket og opp til et koplingspunkt. så en liten fleks pga rørligheten i akslingen. jeg lufter sjelden etter bremse bytte. men hvis jeg gjør så vær veldig forsikig med nipplen. den kan knekke lett.
bruk en liten skrutrekker ved å sette den mellom de sporene og skru den inn. og da helt inn. pass på at de 2 sporene ligger vannrett etterpå for der skal en liten kant på belegget sitte inni. lykke til
duddens

Post by duddens »

Tack för alla bra tips. Ni är super! :)
En vän har ett sådant där verktyg till kolven så kan låna av honom. Frågade även på peugeot om detta och mekonomen hyr ut dessa verktyg, 200:- för en helg, och så får man tillbaka en summa, depositionsavgiften, som jag inte riktigt vet hur mycket det är. Jag vet inte om det är värt, men men, så att ni vet.

Ha d!
duddens

Löst!

Post by duddens »

Hej på er,
tänkte bara meddela att jag bytt skivor + belägg nu, helt utan problem. Det var bara att knacka ut den lilla metalldelen som ligger nära den nedre skruven på oket. Lossa sedan på båda bultarna och så är det bara att lossa på oket, därefter är skivan bara att ta bort om man lossar den lilla skruven som håller fast det. Kolven skruvade jag in efteråt med hjälp av en simpel plåtbit, alltså ingen polygrip.
Hoppas att någon som också undrar förstår hur jag menar nu. :P

Tack för hjälpen.
Johan83

Skivan sitter fast

Post by Johan83 »

Jag kom till "därefter är skivan bara att ta bort om man lossar den lilla skruven som håller fast det" Men där satt den och ville ingen stans. Det mesta gick lite trögt pga rost men hur hårt kan den sitta? Jag bankade med en träbit emellan och jag knackade på den. Något jag kan ha glömt eller kan det fara fastrostat? (Jag skruvade bort den lilla torxskruven som håller skivan). Vågar man spruta på en massa rostlösningsspray där, tror ni det hjälper??

Tacksam för tips

/Johan
siverby

Post by siverby »

Bromsskivan kan sitta fast duktigt. Bara att ösa på med 5-56 runt centrumhålet, hålen för hjulbultarna och på baksidan. Banka på framifrån, runt om och bakifrån. Sätt skivan i spänn med en kofot mot sadeln samtidigt som du bankar.

"If at first you don't succeed, get a bigger hammer!"
Paul Teutul sr
205 gti -91 SÅLD http://www.cooperationcars.dk/bil.php?Bil=185
306 gti -97 SÅLD
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Skivan sitter fast

Post by Alex »

Johan83 wrote:Jag kom till "därefter är skivan bara att ta bort om man lossar den lilla skruven som håller fast det" Men där satt den och ville ingen stans. Det mesta gick lite trögt pga rost men hur hårt kan den sitta? Jag bankade med en träbit emellan och jag knackade på den. Något jag kan ha glömt eller kan det fara fastrostat? (Jag skruvade bort den lilla torxskruven som håller skivan). Vågar man spruta på en massa rostlösningsspray där, tror ni det hjälper??

Tacksam för tips

/Johan

Gummiklubba. Banka hårt hårt hårt överallt på skivan och banka lite till. Var beredd när skivan släpper
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
danielr112

Post by danielr112 »

Ska skivan kastas kan du ju banka med en slägga. Slå inte så hårt så du slår sönder lagret och så. (Man får slå ganska jäkla hårt ibland för att få loss skivorna)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Önskar jag hade en bild från skivbyte fram på en polares 945:a.

Vi slog till slut med en 6 kilos slägga och knäckte av en stor bit ur skivan. Såg ut som om bromsskivemonstret varit där och tagit en tugga.
2-3 kapskivor senare så var skivan väck. Bromsskivor är hårda elaka saker.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
danielr112

Post by danielr112 »

Har gjort precis likadant. Kapade jack i den sedan spräckte vi med kilar :D
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Post Reply