Olje&Oljefilterbyte, 307 1.6
Olje&Oljefilterbyte, 307 1.6
Hej.
Ska byta olja samt oljefilter på min 307 1,6(bensin) -02,men har några frågor.
Kan man öppna oljefilterbehållaren med en skiftnyckel?
Vilket verktyg behöver jag för att öppna oljepluggen?
Något mer man ska tänka på?
Ska byta olja samt oljefilter på min 307 1,6(bensin) -02,men har några frågor.
Kan man öppna oljefilterbehållaren med en skiftnyckel?
Vilket verktyg behöver jag för att öppna oljepluggen?
Något mer man ska tänka på?
Ja, du kan öppna den med skiftnyckel, men det är bättre med 27mm(tror jag det är) hylsa. Annars går det om du har starka nypor.
Fyrkantsnyckel öppnar du med, 7 mm om jag minns rätt(men varnar för att jag är osäker på den punkten.
Nu vet du det här förmodligen, men några i min bekantskapskrets har tömt fel olja, dom har tömt växellådsoljan istället. Du ska ta skruven som sitter på tråget under motorblocket. Samma bekanta har försökt fylla på olja tills det tar stopp, det är också fel.
Jag bara säger att det har hänt, inte att du kommer göra det.
Fyrkantsnyckel öppnar du med, 7 mm om jag minns rätt(men varnar för att jag är osäker på den punkten.
Nu vet du det här förmodligen, men några i min bekantskapskrets har tömt fel olja, dom har tömt växellådsoljan istället. Du ska ta skruven som sitter på tråget under motorblocket. Samma bekanta har försökt fylla på olja tills det tar stopp, det är också fel.
Jag bara säger att det har hänt, inte att du kommer göra det.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- FR Autosport
- Guldmedlem

Tycker det låter som om ni två menar samma sak
Kan dock vara så att det är en utvändig stor sexkant också, är det på vår partner iaf med samma maskin, finns inget fyrkanthål i pluggen på den.
Har för mig den pluggen är över 20mm iaf, inom spannet 21-25mm någonstans om jag inte minns fel.
Kan dock vara så att det är en utvändig stor sexkant också, är det på vår partner iaf med samma maskin, finns inget fyrkanthål i pluggen på den.
Har för mig den pluggen är över 20mm iaf, inom spannet 21-25mm någonstans om jag inte minns fel.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- FR Autosport
- Guldmedlem

På min 307-a med 2,0 motorn oljepluggen har en invändig fyrkant och en utvändig sexkant på 22mm.
Oljefiltern kan du få loss med henderna om du har starkt grepp annars finns det verktyg för det i olika utförande(med kädja,plåtband eller tygband)
Rätt mängd motorolja du behöver vid byte med filtern hittar du i din instruktionsbok.
Oljefiltern kan du få loss med henderna om du har starkt grepp annars finns det verktyg för det i olika utförande(med kädja,plåtband eller tygband)
Rätt mängd motorolja du behöver vid byte med filtern hittar du i din instruktionsbok.
Peugeot 307 SW 2,0-05a
Peugeot 206 1,6 -03a
Peugeot 206 1,6 -03a
Dino wrote:På min 307-a med 2,0 motorn oljepluggen har en invändig fyrkant och en utvändig sexkant på 22mm.
På 1.6an så är det ett "miljöfilter", det är en plastkåpa som man bara byter insatsen på.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Dino wrote:På min 307-a med 2,0 motorn oljepluggen har en invändig fyrkant och en utvändig sexkant på 22mm.
På 1.6an så är det ett "miljöfilter", det är en plastkåpa som man bara byter insatsen på.
Inte alls söligt...
Hans Hellström