Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol
- Mean Machine
"Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka"."
Hittar jag. Förvisso wikipedia, men ändå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Hittar jag. Förvisso wikipedia, men ändå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Såg mythbusters för några veckor sedan då dom skulle ta hål på en tank och köra och se om elden kunde följa spåret och få bilen att explodera och det gick inte så bra så dom provade högoktanigt flygbränsle (180 oktan) och hoppades på lite mer ös men det gick ej att tända eld på med tändare utan brann bara med papper eller när det var upphettat rätt mycket
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
- Mean Machine
Det är ju samma sak med vanlig bensin, det är ångorna du måste fjutta på. Du kan fimpa en cigg i ett fat bensin om inte ångorna antänds först.
Jag tror inte läget är detsamma i ett fat sprit.
Jag tror inte läget är detsamma i ett fat sprit.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
Peder_306 wrote:donvito wrote:Äger en 205 gti -89a helt orginal förutom luftfilter vad behövs för att göra en 100% etanol konvertering. spridare? btr? motstånd för kallstarter? läst igenom alla 10 sidor nu och blivit lite klokare men vill fortfarande ha ett fast svarså vad krävs för att kunna köra på sprit?
vad tjänar jag på det effekt, kr/mil? // David
431 spridare som nämns lite längre upp.
Hur blir det med besiktningen bättre/sämre avgasvärden ?
Alex wrote:Jag kör också på 100% E85 i 205an. Samma spridare som Andy nämner ovan flödar 297cc vid 3,6 bar med hjälp av en ställbar Malpassi BTR och en Henko bränslepump som pallar för tryck upp till 6 bar. Bilen kräver två vrid på nyckeln för att starta men den går som f*n när den väl är igång. Håller på att kika lite på en lösning för att lägga ett motstånd vid tempmätaren för att den ska starta i alla väder. Hittade denna tråden som förklarar det mycket bra http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3099
Hej kör 206RC och upplevt samma: + att det flyter finare i komp och spridning Hurra tyckte jag men Nu har Kylfläkten slutat gå!!? ( Instr panelen larmade om värme i sommras, i sthlms körningens köiga samhälle) Hardet med Etanolen detta att göra tro, att man måste ha motstånd. Men vad är det för fel med kylfläkten, har kollat temp mätaren och den fungerar, verkar relaterat.
Man får nog vara lite restrektiv ändå, och kolla bensin dofter, som hände med Min 245 Volvo, där hela bensin, rören sprang läck! ( Inne i Bilen).
Men som sagt Peugeoten verkar klara det bättre än Volvo motor arrangemangen.
Själv kollar jag blandnigs förhållanden i och med körning och tar gärna lite mer utav 95:an då och då speciellt när den är svår startad, genansen blir eneverande.
Skulle på något sätt vilja ha större spridar tryck, eller snabbare tändning? Kan man sätta dit en starkare mer elektronisk ?
---Kul att någon startade denna fråga.
Mvh Rosen.
607:a Ht Di 6cyl.207hk. Sthlm. Sollentuna.
Re: Vad behövs för att köra på E85? *klistra*
el cacique wrote: Boschspridare högohmiga: 0280 150 785 (Volvo 850 Turbo). Ställbar BTR "Kinaskräp" ligger på ca: 4 bar och flödar ca: 320cc/min.
Hmm...
GAMMALT inlägg
Men, Flödar inte 0 280 150 785 spridarna 310cc/min vid 3bar
Även Witchhunter performance som mäter upp spridarna efter rengöringarna som de utför har en genomsnittsiffra på 308cc/min vid 3bar på dem.
Anledningen till att jag undrar är att det förmodligen hamnar sådana i 306:an. Den har ju 196cc spridare original, för att allt skall bli bra med det vill jag upp till strax över 300cc/min baserat på tidigare erfarenheter med spritkonvertering.
Då skulle de spridarna passa bra.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Zkronk wrote:Ett 4,7k Ohms NTC-motstånd (fick tips om det på etanol.nu, vissa säger att det går bra med ett vanligt motstånd, medans andra säger att man bör ha ett motstånd som anpassar sig efter temperaturen).
Kabel 45 i handsken på styrboxen är det som går till temperaturgivaren, om det är Motronic 1.3 du har..
om man har jetronik? vilket motstånd och kabel då?
Är bara motstånd som fattas för mig nu innan jag skall skrida till handling.
205 GTI - Rullande projekt
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Har äntligen fått tummen ur med mitt etanolkonvertringskitt.
Har under ganska lång tid letat på skroten efter den kontakt som ansluter insprutnings-kablaget till resterande kabelvinda. Detta för att jag vill ha en enkel skarv som man kan koppla in i serie för att konverteringen inte ska behöva göras med några permanenta ingrepp i elsystemet.
Men härom veckan hittade jag tillslut en kontakt jag fick ta.
Just nu är skarvkontakten bara ihopsatt och inkopplat med sockerbitar, men jag vill provköra ett tag så jag vet att det är stabilt innan jag löder ihop kablarna och paketerar in dem med vulktejp.
Har fortfarande för mycket bensin i tanken, så FlexiTune Sequential-boxen är inställd på bensin, men så snart den går på reserven blir det sprit i tanken.
Det är 6 trådar från ECUn till insprutarna med 6 drivar-steg, men det är bara 3 kanaler, så det fungerar bra med en Sequential som är 4-kanalig.
Tre av insprutningsstyrningarna är kopplade med 160ohmsmotstånd till 12volten, och varje kanal från boxen driver två insprutare.
Motorn är v6:an med motorkoden ES9J4.
Har under ganska lång tid letat på skroten efter den kontakt som ansluter insprutnings-kablaget till resterande kabelvinda. Detta för att jag vill ha en enkel skarv som man kan koppla in i serie för att konverteringen inte ska behöva göras med några permanenta ingrepp i elsystemet.
Men härom veckan hittade jag tillslut en kontakt jag fick ta.
Just nu är skarvkontakten bara ihopsatt och inkopplat med sockerbitar, men jag vill provköra ett tag så jag vet att det är stabilt innan jag löder ihop kablarna och paketerar in dem med vulktejp.
Har fortfarande för mycket bensin i tanken, så FlexiTune Sequential-boxen är inställd på bensin, men så snart den går på reserven blir det sprit i tanken.
Det är 6 trådar från ECUn till insprutarna med 6 drivar-steg, men det är bara 3 kanaler, så det fungerar bra med en Sequential som är 4-kanalig.
Tre av insprutningsstyrningarna är kopplade med 160ohmsmotstånd till 12volten, och varje kanal från boxen driver två insprutare.
Motorn är v6:an med motorkoden ES9J4.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Nu har jag kört ca 15 mil med ren E85, och bilen går som den ska.
Den känns piggare på låg- och mellan-varv på delgas, speciellt när den är kall konstigt nog. När den är varm märker jag inte lika stor ökning av vrid.
Och så tappar jag en del på toppvarv. Spridarna når 100% duty-cycle mellan 4500-5000rpm, och efter det tröttnar den lite. Men det spelar inte så stor roll, det är sällan jag kör så hårt att den når dit.
Bränslekonsumption: ca 1,4 l/mil blandad körning vilket inte var oväntat. Den typen av trafik brukar landa mellan 1,1 och 1,2 l/mil med bensin, så jag känner mig rätt nöjd i alla fall. Det är ju trots allt en 1700 kg tung stålsläde med automatlåda.
Den känns piggare på låg- och mellan-varv på delgas, speciellt när den är kall konstigt nog. När den är varm märker jag inte lika stor ökning av vrid.
Och så tappar jag en del på toppvarv. Spridarna når 100% duty-cycle mellan 4500-5000rpm, och efter det tröttnar den lite. Men det spelar inte så stor roll, det är sällan jag kör så hårt att den når dit.
Bränslekonsumption: ca 1,4 l/mil blandad körning vilket inte var oväntat. Den typen av trafik brukar landa mellan 1,1 och 1,2 l/mil med bensin, så jag känner mig rätt nöjd i alla fall. Det är ju trots allt en 1700 kg tung stålsläde med automatlåda.
Vilken E85konv,. funkar bäst, vill inte köpa grisen i säcken
Hej Bil Alkoholister!
Funderar på att konv. 605 2.0 T -95 till Spritbil , det finns ju en uppsjö av konverteringssatser Flexit. mm. Vilken fungerar enklast och bäst tycker ni
som har testat , jag 5-tummar i varje hand så därför frågar jag ,
Vilken är lättast att inplementera utan för mycket teknisk-byråkrati, och även priset är inte heller orelevant.
/Lempan.

Funderar på att konv. 605 2.0 T -95 till Spritbil , det finns ju en uppsjö av konverteringssatser Flexit. mm. Vilken fungerar enklast och bäst tycker ni
som har testat , jag 5-tummar i varje hand så därför frågar jag ,
Vilken är lättast att inplementera utan för mycket teknisk-byråkrati, och även priset är inte heller orelevant.
/Lempan.

- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Re: Vilken E85konv,. funkar bäst, vill inte köpa grisen i sä
Smidigast och nästan enklast borde en flexiTune vara, eller liknande, om man får med hon- och han-kontakter till spridarna.
Jag vet inte hur fuel-railen ser ut på turbon, men billigast borde det nog vara med 4 spridare köpta på skroten. Vilka som passar bäst vet jag inte, men jag har för mig Snillet har bra koll på konverteringar.
Vill man lyxa till det kan man lägga till ett UniChip och trimma in den för både bensin och e85 efteråt i två olika mappar. När man kan optimera tändningen finns det en hel del att vinna...
Senaste FlexiTune Autox4 ligger strax över tusenlappen senast jag kollade, och då behöver man inte löda ihop alla komponenter. (Min box kom som en byggsats och krävde en hel del lödarbete)
Jag vet inte hur fuel-railen ser ut på turbon, men billigast borde det nog vara med 4 spridare köpta på skroten. Vilka som passar bäst vet jag inte, men jag har för mig Snillet har bra koll på konverteringar.
Vill man lyxa till det kan man lägga till ett UniChip och trimma in den för både bensin och e85 efteråt i två olika mappar. När man kan optimera tändningen finns det en hel del att vinna...
Senaste FlexiTune Autox4 ligger strax över tusenlappen senast jag kollade, och då behöver man inte löda ihop alla komponenter. (Min box kom som en byggsats och krävde en hel del lödarbete)
E85
Jag kör 50/50 blandat i min 605 3.0 95:a utan protester och det har jag gjort i flera år nu,den drar ej heller mer soppa på den blandningen. 
Peugeot 605 v6 3.0
peugeot 605 2.0
Mitsubishi Galant 1.8
Honda vf 750 s (2 st)
Yamaha 350 tz
peugeot 605 2.0
Mitsubishi Galant 1.8
Honda vf 750 s (2 st)
Yamaha 350 tz
För er som vill börja med bland-tankning gjorde jag ett Excelblad där man kan se besparingen vid olika inblandningar av etanol. Eftersom jag inte kan infoga bladet här så följer en beskrivning. OBS mycket text.
Rad 1, kolumn A-L, skriv Datum, Mil, Bensin, Pris, Etanol, Pris, Inbland., förbruk., kost/mil, spar/mil, spar/kr, total/kr
formatera kolumn G till procent, övriga förstår ni själva.
beräkningsformler Rad 2
Kolumn G =E2/68 (68 är tankvolym, byts ut mot din bil)
Kolumn H =(C3+H3)/(B3-B2)
Kolumn I =((1-G2)*D2+G2*F2)*H2
Kolumn J =(D2*0,95)-I2 (0,95 normal bensinförbruk byts mot din bil)
Kolumn K =(E2*(D2-F2)/H2)*0,95 (0,95 byts mot din bil)
Kolumn L =(C2*D2)+(E2*F2)
kopiera ell dra ner hela raden till rad 3
där ska Kolumn G ändras till
((68-C3-E3)*G2+E3)/68 (68 tankvolym byts mot din bil)
Nu är det bara att grogga på för att hitta den mest ekonomiska blandningen
Rad 1, kolumn A-L, skriv Datum, Mil, Bensin, Pris, Etanol, Pris, Inbland., förbruk., kost/mil, spar/mil, spar/kr, total/kr
formatera kolumn G till procent, övriga förstår ni själva.
beräkningsformler Rad 2
Kolumn G =E2/68 (68 är tankvolym, byts ut mot din bil)
Kolumn H =(C3+H3)/(B3-B2)
Kolumn I =((1-G2)*D2+G2*F2)*H2
Kolumn J =(D2*0,95)-I2 (0,95 normal bensinförbruk byts mot din bil)
Kolumn K =(E2*(D2-F2)/H2)*0,95 (0,95 byts mot din bil)
Kolumn L =(C2*D2)+(E2*F2)
kopiera ell dra ner hela raden till rad 3
där ska Kolumn G ändras till
((68-C3-E3)*G2+E3)/68 (68 tankvolym byts mot din bil)
Nu är det bara att grogga på för att hitta den mest ekonomiska blandningen
Peugeot 406 Kombi -99 (min/hennes?)
Renault Megane -98 (donator)
Renault Megane -00 (dottern)
Renault Megane -00 (frun)
Opel Omega Kombi -96 (lätt lastbil)
Porsche 944 -86 (sommar)
Suzuki GS750 -78 (klassiker)
Porsche 944 -86 (sommar)
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Utan att ha prövat excel-arket, så har jag en fråga:
Har du tagit hänsyn till att bränsleförbrukningsförändringen inte är linjär mot inblandningsfaktorn?
Har du tagit hänsyn till att bränsleförbrukningsförändringen inte är linjär mot inblandningsfaktorn?
Det är ett ganska enkelt blad som bygger på fulltankning varje gång. Det räknar ut om du t.ex har 18 liter 40% blandning kvar (7,2 liter E85) och pytsar i 10 liter etanol och 40 liter bensin (20%) så hamnar nya blandningen på 17,2 liter E85 i full tank (68 liter) = 17,2/68 = 25,3 %
Hur mycket E85 man ska tanka får man räkna ut i förväg beroende vad man vill prova för inblandning.
Obs det räknar bara på antal liter E85/E75, så det behövs något annat för att räkna ut absolut mängd ren etanol, men det är en enkel start att komma igång så får mattesnillena förbättra. Alla förbättringar är välkomna.
Hur mycket E85 man ska tanka får man räkna ut i förväg beroende vad man vill prova för inblandning.
Obs det räknar bara på antal liter E85/E75, så det behövs något annat för att räkna ut absolut mängd ren etanol, men det är en enkel start att komma igång så får mattesnillena förbättra. Alla förbättringar är välkomna.
Last edited by rewrew on Sat Aug 28, 2010 9:38, edited 1 time in total.
Porsche 944 -86 (sommar)
Porsche 944 -86 (sommar)
Ett litet tillägg
Detta Excelark använde jag för några år sedan med min gamla SAAB då prisskillnaden var ca 3,50 kr/liter.
Jag provade inte så lång tid, men generellt så kan man säga att runt 30% sparade ca 80öre/mil och 50% gjorde ingen större skillnad pga av att den drog mera och gick sämre.
Detta Excelark använde jag för några år sedan med min gamla SAAB då prisskillnaden var ca 3,50 kr/liter.
Jag provade inte så lång tid, men generellt så kan man säga att runt 30% sparade ca 80öre/mil och 50% gjorde ingen större skillnad pga av att den drog mera och gick sämre.
Porsche 944 -86 (sommar)
Porsche 944 -86 (sommar)
-
peugeotpasi
306 på ren etanol
hej! jag kör min306 1,6:a med 100% etanol. originalspridare, men har satt dit en ställbar btr på returledningen för att höja upp bränsletrycket samt att det sitter walbro bränslepump istället för original i tanken. mvh pasi
ps.den går som ett skott!! funkar hur bra som helst! men nu står bilen pga tändningsfel/elfel..ska kolla upp d på söndag..
ps.den går som ett skott!! funkar hur bra som helst! men nu står bilen pga tändningsfel/elfel..ska kolla upp d på söndag..
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Re: 306 på ren etanol
peugeotpasi wrote:hej! jag kör min306 1,6:a med 100% etanol. originalspridare, men har satt dit en ställbar btr på returledningen för att höja upp bränsletrycket samt att det sitter walbro bränslepump istället för original i tanken. mvh pasi
Var köper/skaffar du 100% etanol?
Det är trångt i motorutrymmet med v6:a så jag valde modifiering av spridarsignalerna istället. Den är lite tjurig på kallstarterna när det är kallt, men annars går den bra.