idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
chilibyte

Post by chilibyte »

Vilken färgblandare som helst borde fixa en burk för dig till ett bra pris tycker jag. Mekonomen har ingen färgkarta du kan låna med dig ut till bilen?
Skillnaden mellan män och pojkar är priset på deras leksaker.
peugeot405gtx

Post by peugeot405gtx »

Mjo, de brukar ju kunna blanda till burkar, då kan man ju köpa till ett sånt spruthandtag till burken också, blir lite bättre än grafittistyle :P
Får forska i detta.

chilibyte wrote:Vilken färgblandare som helst borde fixa en burk för dig till ett bra pris tycker jag. Mekonomen har ingen färgkarta du kan låna med dig ut till bilen?
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Hittade en spak/mojäng på kamremskåpan för ett tag sen, vad är detta och vad gör den?
Kan dras ut några centimeter rakt upp.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Janne L wrote:Hittade en spak/mojäng på kamremskåpan för ett tag sen, vad är detta och vad gör den?

Bild? :D
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Janne L wrote:Hittade en spak/mojäng på kamremskåpan för ett tag sen, vad är detta och vad gör den?

Den är för att du ska kunna ta loss kåpan. Men du måste lossa några bultar också.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

peugeot405gtx wrote:Ser ingen färgkod på min bil, inte på fjäderbenstornet, inte på balken, inte på motorn..

enl. peugeot verkstan ska det vara chateau gris metallic. Men när jag var till mekonomen har de två olika, men ingen som har exakt samma kod..

Svaret från PV: Din färgkod på bilen heter THM0, och kallas Grey Chateau.

Men som sagt, mekonomen har två som kallas grey chateau, men ingen med exakt den koden.

Vilken skall det va?

Bilen:
Image

Det borde stå MOTH på ditt vänstra fjäderbenstorn.
308 1,6T -10
peugeot405gtx

Post by peugeot405gtx »

Larzzon wrote:Det borde stå MOTH på ditt vänstra fjäderbenstorn.

Inte hittat det iaf, men ska kika igen.. mitt vänstra eller bilens vänstra? :P men MOTH.. hmmm, från peugeot verkstad fick jag THMO (antingen nolla eller ett O på slutet) och att den kallas grey chateau.
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

peugeot405gtx wrote:

Inte hittat det iaf, men ska kika igen.. mitt vänstra eller bilens vänstra? :P men MOTH.. hmmm, från peugeot verkstad fick jag THMO (antingen nolla eller ett O på slutet) och att den kallas grey chateau.

Bilens fjäderbenstorn!

Grey Chateau finns med två färgkoder, på 405:an är det MOTH och på 406:an är det en annan färgkod som jag inte har i huvudet, men det kan mycket väl vara den du nämnde.
Jag kan inte se någon större skillnad i nyans på de båda.
Tror den nya färgkoden kom runt millenniumskiftet till den nyare generationen av 406.
Varför det är två olika färgkoder kan vi bara spekulera i, men jag skulle tro att den nyare är miljövänligare eller liknade.
308 1,6T -10
krille!

Post by krille! »

Kort fråga om avgasvärden!
CO 2,8 (0,5) HC 999 (100)
CO 2500 4,3 (0,3) LAMBDA 0,87 (0,95-1,09)

Vad är det som troligast gått sönder här på en bil med katalysator? Lambdan förmodar jag som orsakar på tok för fet blandning? Felet blev fixat samma dag som den blev underkänd så jag är mest nyfiken på vad det berodde på, det gäller en bil ute på annons, potentiellt köp.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Larzzon wrote:
peugeot405gtx wrote:

Bilens fjäderbenstorn!

Grey Chateau finns med två färgkoder, på 405:an är det MOTH och på 406:an är det en annan färgkod som jag inte har i huvudet, men det kan mycket väl vara den du nämnde.
Jag kan inte se någon större skillnad i nyans på de båda.
Tror den nya färgkoden kom runt millenniumskiftet till den nyare generationen av 406.
Varför det är två olika färgkoder kan vi bara spekulera i, men jag skulle tro att den nyare är miljövänligare eller liknade.

lär vara en 0:a antar jag om man tittar på peugeots andra färgkoder. M0TH eller THM0 är samma sak, bara att lackeringstillverkarna vänder lite på det ibland. exakt vad hette de 2 olika på mekonomen? du ska förresten vara glad att det bara finns 2 olika att välja på, P3XY finns i 3 på samma kod, och den blå på bl.a 309 gti16 och 106 xsi finns i 7 olika, blir dyrt om man ska prova alla innan man hamnar rätt :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

krille! wrote:Kort fråga om avgasvärden!

Vad är det som troligast gått sönder här på en bil med katalysator? Lambdan förmodar jag som orsakar på tok för fet blandning? Felet blev fixat samma dag som den blev underkänd så jag är mest nyfiken på vad det berodde på, det gäller en bil ute på annons, potentiellt köp.

Jävlar i H-vete vilka värden! :shock:

Lambdan vore första saken att byta ut, eventuellt katalysatorn också då den kan ha tagit stryk.

De fixade den på samma dag alltså? :-k
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Morbidio wrote:
krille! wrote:Kort fråga om avgasvärden!

Jävlar i H-vete vilka värden! :shock:

Lambdan vore första saken att byta ut, eventuellt katalysatorn också då den kan ha tagit stryk.

De fixade den på samma dag alltså? :-k

kan varit mycket. räcker väl med att en tempgivare lagt av så ecu:n fetar på rejält. med största sanolikhet har de plockat felkoderna och bara bytt nån enstaka pryl, kanske lambdan som jocke säger
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Precis, tänkte inte ens på tempgivare. Det måste vara något "enkelt" då de fixat värdena på några timmar bara.
krille!

Post by krille! »

Inte så självklart som jag trodde då, men det var iaf ordnat med resultatet perfekta värden, så det ska inte vara något skumt där :)
Det var enligt protokollen ca 6 timmar mellan bes-besöken.

Tack.
peugeot405gtx

Post by peugeot405gtx »

datapata wrote:M0TH eller THM0 är samma sak, bara att lackeringstillverkarna vänder lite på det ibland. exakt vad hette de 2 olika på mekonomen? du ska förresten vara glad att det bara finns 2 olika att välja på, P3XY finns i 3 på samma kod, och den blå på bl.a 309 gti16 och 106 xsi finns i 7 olika, blir dyrt om man ska prova alla innan man hamnar rätt :lol:

Aha! Men då är det samma, för den heter THM0 på mekonomen! Då var det problemet löst, nu ska vi bara täcka den här färgen med grisslott-färgen då :D

Image
Rx37

Post by Rx37 »

Vilken temp brukar motoroljan stå på (vad är normalt?) i 406an då man kör långa sträckor?
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Om en bil är omlackerad svart men fortfarande står som Vit i regbeviset.. vad behövs för att ändra ?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

goopin wrote:Om en bil är omlackerad svart men fortfarande står som Vit i regbeviset.. vad behövs för att ändra ?

Inget speciellt, säg till dem som besiktar bilen bara. Om du nu vill ändra det förstås.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rx37 wrote:Vilken temp brukar motoroljan stå på (vad är normalt?) i 406an då man kör långa sträckor?

Skulle tro runt 90-100 grader om det är normalkörning. Min diesel brukade ligga på runt 100-110 iofs. men jag har fåt för mig att dieslarna värmer oljan lite mer.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Claes B wrote:
Rx37 wrote:Vilken temp brukar motoroljan stå på (vad är normalt?) i 406an då man kör långa sträckor?

Skulle tro runt 90-100 grader om det är normalkörning. Min diesel brukade ligga på runt 100-110 iofs. men jag har fåt för mig att dieslarna värmer oljan lite mer.

Ja, dom är ju oljebrännare.
Hihihihihihihi
boh

s2 rallye
Post Reply