Engine Coolant Temp Too High & Antipollution Fault

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Noll8a

Post by Noll8a »

Tjena,

Var ute och gasande/varvande (4500-5000rpm) med min Peugeot 406 2,2 Sport -04 idag, efter att ha varvat från 3:an och sedan lagt i 5:an och kört lugnt ett tag, börjar STOP-lampan blinka och flerfunktionsdisplayen ger följande felmeddelande "Engine Coolant Temp Too High". Börjar kolla både vatten och oljemätarna efter ovanligt höga temperaturer. Konstigt nog visar båda mätarna normala temperaturer, dvs. 90-100C (olja) och 90C (vatten). Dock börjar mätaren till vattentemperaturen att svaja/fladdra och sjunka till botten och där stannar den. Stänger av motorn i farten och styr intill vägkanten. Öppnar motorhuven för att kolla läget, men värmen som motorn avger är inte högre än normalt (kollat motorvärmen vid ett antal tidigare tillfällen).

Ställer mig själv frågan om givaren har gett upp, eller är det pumpen som börjar bli dålig? Bilen har för övrigt rullat 14.000 mil.

Motorolja och kylarvatten är kontrollerade och dem är inom rekommenderat område eller fullt påfyllda.

Ett annat fel, uppstod när jag var påväg ned mot Emmaboda EDPS 2010, bilen började plötsligt pipa och "ryckte" till något i gasen. Displayen visar "Antipollution Fault" i kombination med STOP-lampan och motorns kontrollampa för självdiagnostik. Stannar till vid en busshållplats som lyckligtvis dök upp inom 100m. Stänger av bilen och öppnar motorhuven för att kontrollera eventuellt läckage/värmeutveckling. Temperaturerna visar normalt tillstånd och får vända om och kör till kompisens hus för att hämta hans bil istället. Innan färden hemåt påbörjades kontrollerade jag motorolja och kylarvatten, båda i god kondition.

Läst runt och det verkar ha någonting med katalysatorn/avgasreningen
att göra. Vissa påstår att vatten kan ha samlats i luftpumpen, samt ett dåligt och skitigt luftfilter.

Någon som vet något mer specifikt kring dessa problem?

Har inte sökt fram några felkoder, men bokat in en tid på en Peugeot verkstad den 14/6.

Är tacksam för alla svar,

/Noll8a
whitetiger

Antipolution fault, engine coolant temp...

Post by whitetiger »

Tjaaa!.. Jag hade samma problem med min 206RC. Det började med antipolution fault.

Antipolution Fault: Åtgärdade felet genom nollställa datorn då felkoder ej visade något fel. Har aldrig sett problemet igen.

Engine Coolant temp too high: Åtgärd: Byte av tempgivare.

Ryckningar: Motorlampan lyser (sen började den blinka istället), stoplampan lyser, bilen går ryckit. Ibland som om den går på bara 2 cylindrar. ÅTGÄRD: Byte av tändspole!

Kostade mig 2000:- :) då jag hade blocket begagnatförsäktring. Annars kommer det nog gå mellan 5000 - 6000 kr :evil: med delar och jobb. Kan ju bli billigare eftersom du har en annan bil. Eller dyrare :twisted:

Efter det funkade min bil bra, tills nu. Då samma problem dykt upp igen. :roll:

Lycka till :)
**** 407 ******
Noll8a

Post by Noll8a »

Tack för svaren whitetiger!

Har haft flertalet Peugeot bilar innan denna men har aldrig varit med om dessa problem. Har istället varit simpla kosmetikaproblem eller vanlig rost.

Nu när jag vet vad som behövs göras för att åtgärda problemen kan jag påpeka dessa vid verkstadsbesöket, tack än en gång!

Förhoppningsvis skall det inte kosta mig något eftersom bilen är nyköpt från Peugeothandlaren och sitter med 2 års garanti, får se vad dem säger. :)
whitetiger

lugnt!

Post by whitetiger »

Det va så lite så... Men kolla för säkerhets skull. Det behöver ju inte betyda att det är samma problem som med min bil. Det finns så mycket som kan gå snett i dagens bilar.
**** 407 ******
Post Reply