Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
R-Gubbe wrote:Någon som har tips på en enkel och bra gigg som man kan spänna fast bärarmen i fräsen med? Meningen är ju att få lika mycket camber på bägge sidor av bilen.
Det handlar om att kunna fräsa den här delen tre grader snett. Och att även kunna fräsa hålet aningens större och naturligtvis även det med en lutning av tre grader. I förhållande till orginalhålet.
Det är nog mer jobb med att bygga en fixtur att spänna upp bitarna i än vad det är att indikera upp dem individuellt, ivf. om du bara ska modifiera två st. De är ju dessutom olika så att få till nåt som passar båda blir knepigt.
Men med rätt underlägg, spännjärn, indikatorklocka och miniräknare ska det inte vara några större problem för en kunnig fräsare att fixa det där.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Det är nog mer jobb med att bygga en fixtur att spänna upp bitarna i än vad det är att indikera upp dem individuellt, ivf. om du bara ska modifiera två st. De är ju dessutom olika så att få till nåt som passar båda blir knepigt. Men med rätt underlägg, spännjärn, indikatorklocka och miniräknare ska det inte vara några större problem för en kunnig fräsare att fixa det där.
Vi får väl hoppas på det.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Kom på en sak i tankarnas värld. Kan man inte bara svarva till en rörbit och trycka eller pressa på den befintliga tappen där den skall vara tjockare? Jag kan inte se att det skulle försvaga något.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Jag har funderat i dom banorna också. men jag vet snart varken in eller ut. Så jag kör nog helt klart på det engelska konceptet som bevisligen fungerar.
Jo den "engelska lösningen" blir nog den starkaste och mest originallik.
Det jag tycker är lite synd med den jämfört med en lös platta är att man fortfarande har en fast toe in/out på den.
Lös platta ger helt enkelt fler justeringsmöjligheter.
Toe inställningen är ju också ganska viktig på racerbilar.
R-Gubbe wrote:Lyckades hitta en bild på baksidan, så då lär man kapa ut en bra bit ur bärarmen. Lite väl grova bultar mot 205 som har M8. Det blir bara rörigare o rörigare tycker jag.
Kan man inte borra och gänga invändigt i bakänden på axeln och spänna den bakifrån med hjälp av en stor, tjock bricka + de 4 bultarna? Lite svårt att förklara men en del axeltappar är låsta så original.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe wrote:Jag har funderat i dom banorna också. men jag vet snart varken in eller ut. Så jag kör nog helt klart på det engelska konceptet som bevisligen fungerar.
Jo den "engelska lösningen" blir nog den starkaste och mest originallik. Det jag tycker är lite synd med den jämfört med en lös platta är att man fortfarande har en fast toe in/out på den. Lös platta ger helt enkelt fler justeringsmöjligheter. Toe inställningen är ju också ganska viktig på racerbilar.
Jo jag förstår precis vad du menar ocxh visst hade det varit bra. Men jag har ju kört den med tre grader negativ camber, och det har passat mig perfekt. Jag har haft en bil som går och uppför sig på ett sätt som passar min körstil. Eventuellt så blire det framöver en annan bakaxel i bilen ich då kommer justeringarna automatiskt.
Men det viktigaste just nu det är ju om det funkar med ett rör för att få en grövre bas på tappen?
Jag har till 100% bestämt mig för den engelska lösningen den här säsongen, så får vi se om det blir något annat nästa.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Kom på en sak i tankarnas värld. Kan man inte bara svarva till en rörbit och trycka eller pressa på den befintliga tappen där den skall vara tjockare? Jag kan inte se att det skulle försvaga något.
Har jag fattat rätt?
Är originaltappen 25 mm hela vägen annars?
Du tänkte ta upp hålet i bärarmen till 27mm för att kunna "snedda"hålet?
Om det finns tillräckligt med material i bärarmen så kanske man skulle tagit upp det till lite mer än 27mm?
Kanske man rent av kunde gjort den hylsan typ 28-30mm rak utvändigt med ett 25mm och 3 grader snett hål?
Gäller bara då att hylsan sitter fast och inte snurrar av sig själv.
Man kan ju faktiskt ändra toe in/out något lite med hjälp av att snurra hylsan i bärarmen med då,fast då spårar inte bromsoket föresten
Jepp tappen är 25mm hela vägen orginal. Det finns inte så där jättemycketgods att ta av i bärarmen och kragen på tappen är bara 31mm och rostig så jag hade tänkt att dra nytta av den också. Sätter man ett rör utanpå så kan inte jag se att det ligger någon extra belastning på det mer än det tryck då som tappen annars påverkar bärarmen med.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Jepp tappen är 25mm hela vägen orginal. Det finns inte så där jättemycketgods att ta av i bärarmen och kragen på tappen är bara 31mm och rostig så jag hade tänkt att dra nytta av den också. Sätter man ett rör utanpå så kan inte jag se att det ligger någon extra belastning på det mer än det tryck då som tappen annars påverkar bärarmen med.
Nej det röret eller hylsan försvagar väl ingenting sålänge det är bra passning på delarna.
Självklart. Det ska vara minst samma passform som på orginaltappen. Gärna lite lätt presspassning.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
En skiss för att visa hur det nya hålet är tänkt. Bärarmen sedd bakifrån bilen.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:En skiss för att visa hur det nya hålet är tänkt. Bärarmen sedd bakifrån bilen.
Var bara noga (vet jag iofs att du är) med att mäta från sidan när bärarmen står i just den höjden du kör bilen på vanligtvis, så att det nya sneda hålet blir tillverkat så att tappen hamnar rakt upp och inte framför eller bakom den lodräta linjen.
Det skulle påverka toe inställningen, men det visste du redan
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Någon som har bra ideer om hur jag ska lyckas spänna fast bärarmen i en fräs eller om den nu ska arborras? Det gäller ju att få dom båda lika.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Ja det vore ju bra om man skulle göra flera. Det skulle verkligen underlätta. Men vi får se hur det blir. Vi gör väl ett one off bygge till att börja med så vi vet om det fungerar, men jag tror att detta är hållfastare. Det är ju så nära orginal man kan komma iaf.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Ja det vore ju bra om man skulle göra flera. Det skulle verkligen underlätta. Men vi får se hur det blir. Vi gör väl ett one off bygge till att börja med så vi vet om det fungerar, men jag tror att detta är hållfastare. Det är ju så nära orginal man kan komma iaf.
Hittar ingen som vill fräsa om mina hål i bärarmarna. dessutom får jag inget svar av engelsmannen som har gjort det tidigare.
Så alla som har en känning på en mekanisk verkstad. Kan ni kolla om någon är villig?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.