Ryckig diesel
Ryckig diesel
Jag har en 407 HDi 2.0 -05 som rycker alldeles för mycket när han sotar ur partikelfiltret.
Vad är det som är fel?
I övrigt går bilen normalt.
Det finns inga felkoder lagrade i bilen.
Vad är det som är fel?
I övrigt går bilen normalt.
Det finns inga felkoder lagrade i bilen.
Partikelfiler
Det kan inte vara normalt att den rycker som den gör.
Gör jag en omkörning när den börjar att rycka så måste jag avbryta den.
På en så pass modärn diesel bil kan det inte vara normalt.
Eller rycker alla Peugeots diesel bilar med partikelfiler så mycket.
Jag funderade att byta bort den mot en 407 HDi 1.6 men rycker den likadant då avstår jag och byter bilmärke.
Gör jag en omkörning när den börjar att rycka så måste jag avbryta den.
På en så pass modärn diesel bil kan det inte vara normalt.
Eller rycker alla Peugeots diesel bilar med partikelfiler så mycket.
Jag funderade att byta bort den mot en 407 HDi 1.6 men rycker den likadant då avstår jag och byter bilmärke.
Enligt min Peugeot verkstad så har jag senaste programvaran i min styrbox.
Eller är det någon annan programvara jag ska byta.
Vad ska programvaran hetta som jag ska ha?
Hittar ingen annan tråd angående detta problem.
Vad ska jag söka på?
Har mailat Peugeot angående mitt problem men där får jag inget svar.
Hoppas det är något enkelt fel för snart säljer jag bilen billigt.
Eller är det någon annan programvara jag ska byta.
Vad ska programvaran hetta som jag ska ha?
Hittar ingen annan tråd angående detta problem.
Vad ska jag söka på?
Har mailat Peugeot angående mitt problem men där får jag inget svar.
Hoppas det är något enkelt fel för snart säljer jag bilen billigt.
Går man in i datorn och kontrollerar efter ryckningarna så har den nollstelt räkneverket för själv-rensningen av partikelfilret.
Och det är likadant efter vare gång den rycker med ca 70-80 mils intervall.
Provade en likadan bil och den gick som min när den inte rycker.
Men någonting gör att min bil blir motorsvag när den gör själv-rensningen.
Det finns inga felkoder lagrade i datorn.
Och det är likadant efter vare gång den rycker med ca 70-80 mils intervall.
Provade en likadan bil och den gick som min när den inte rycker.
Men någonting gör att min bil blir motorsvag när den gör själv-rensningen.
Det finns inga felkoder lagrade i datorn.
Ok. Då låter det som att det är fel i regleringen som ändrar om så att motorn får varm luft i samband med regenerering.
Det sitter två spjäll på insugningsröret som bestämmer om motorn ska få varm eller kyld luft.
Vid regenerering så stänger "kallspjället" och "varmspjället" öppnas med hjälp av vaccum.
De styrs av två bruna vaccumventiler (magnetventiler) som sitter monterade strax under bränslefitret på motorn.
Kan bli fel i dem så man får "flaxande" spjäll som gör att motorn rycker.
Jag skulle testat med att byta dem eller kanske byta plats på dem för att testa skillnaden.
Eller plugga vaccumkretsen kanske så att spjällen inte kan röra sig.
Kan iofs vara läckage i vaccumklockan på spjället med så att man får vaccumförlust i systemet när den aktiveras.
Tror mest på magnetventil
Det sitter två spjäll på insugningsröret som bestämmer om motorn ska få varm eller kyld luft.
Vid regenerering så stänger "kallspjället" och "varmspjället" öppnas med hjälp av vaccum.
De styrs av två bruna vaccumventiler (magnetventiler) som sitter monterade strax under bränslefitret på motorn.
Kan bli fel i dem så man får "flaxande" spjäll som gör att motorn rycker.
Jag skulle testat med att byta dem eller kanske byta plats på dem för att testa skillnaden.
Eller plugga vaccumkretsen kanske så att spjällen inte kan röra sig.
Kan iofs vara läckage i vaccumklockan på spjället med så att man får vaccumförlust i systemet när den aktiveras.
Tror mest på magnetventil
406 turbo
106 XT
106 XT
- Johan Jatko
Jag kör en 307 2.0 HDI -06.
Jag känner igen symptomen.
I vintras hade jag en spännande färd från byn till stan. Bilen började sacka vid jämn gas och rycka kraftigt vid minsta gaspådrag. När jag stannade så luktade det bränt runt bilen, det gick inte att härleda var lukten kom ifrån annat än att den kom från bilen. På hemvägen gick den dock som vanligt!!
Jag har pratat med Peugeot verkstaden som tror att bilen gått för fett av någon anledning och lukten kom ifrån bränsle som åkt ner i partikelfiltret och förbränts där. I normala fall sa dom att det inte ska lukta bränt när filtret rengörs och dom trodde inte att det var rengörning som gjort att bilen gick så dåligt. Dom hittade inte heller några felkoder.
Detta har hänt 1 ggr för mig och 2ggr när frun har kört.
Dessutom så upplever jag att bilen rycker när man smygkör på kvarter eller i stan. Det är främst när man släpper och går på med gas. Bilen tvekar till och kan börja rycka några gånger. Då får jag gasa till ordentligt så att den slutar. Men vid nästa gas uppsläpp och gas pådrag så kan det hända igen. Detta är mest när motorn är kall, men det inträffar även när den är varm, dock med inte så kraftiga ryck. Det är som att den får för mycke luft i börja när man går på med gas. Kanske det är något fel på vaccum ventilerna som ala nämner?
Detta blev en lång historia och det jag skrivit om är kanske normalt, men svara gärna om ni upplever eller upplevt något liknande.
Jag känner igen symptomen.
I vintras hade jag en spännande färd från byn till stan. Bilen började sacka vid jämn gas och rycka kraftigt vid minsta gaspådrag. När jag stannade så luktade det bränt runt bilen, det gick inte att härleda var lukten kom ifrån annat än att den kom från bilen. På hemvägen gick den dock som vanligt!!
Jag har pratat med Peugeot verkstaden som tror att bilen gått för fett av någon anledning och lukten kom ifrån bränsle som åkt ner i partikelfiltret och förbränts där. I normala fall sa dom att det inte ska lukta bränt när filtret rengörs och dom trodde inte att det var rengörning som gjort att bilen gick så dåligt. Dom hittade inte heller några felkoder.
Detta har hänt 1 ggr för mig och 2ggr när frun har kört.
Dessutom så upplever jag att bilen rycker när man smygkör på kvarter eller i stan. Det är främst när man släpper och går på med gas. Bilen tvekar till och kan börja rycka några gånger. Då får jag gasa till ordentligt så att den slutar. Men vid nästa gas uppsläpp och gas pådrag så kan det hända igen. Detta är mest när motorn är kall, men det inträffar även när den är varm, dock med inte så kraftiga ryck. Det är som att den får för mycke luft i börja när man går på med gas. Kanske det är något fel på vaccum ventilerna som ala nämner?
Detta blev en lång historia och det jag skrivit om är kanske normalt, men svara gärna om ni upplever eller upplevt något liknande.
Äntligen någon som har några idéer om vad det kan vara för fel på min bil.
Dom har bytt EGR ventil, vakuum klockan på turbon och doseringsventilen på något insug.
Men de två bruna ventilerna är inte bytta.
Jag får prova med att byta de.
Är de dyra?
Jag har nu lagt ut ca 15000 kr på alla ventil byten utan märkbar effekt.
Dom har bytt EGR ventil, vakuum klockan på turbon och doseringsventilen på något insug.
Är de dyra?
rodan wrote:Äntligen någon som har några idéer om vad det kan vara för fel på min bil.
Är de dyra?
Vet inte priset på dem,men har inte för mig att de är överdrivet dyra.
406 turbo
106 XT
106 XT
Jag beställde en magnetgivare den kostade 750 kr.
När jag skulle byta den hittade jag en slang som var sprucken.
Den satt mellan vakuumslangen och magnetgivaren byte den.
Byte även den givare som jag beställde fick inte lämna tillbaka den efter att förpackningen var öppnad.
Jag har nu åkt 100 mil utan ryckningar så felet är nu åtgärdat och ett stort tack för tipset.
Synd bara att två värkstäder inte hittade felet och kostade mig ca 16000 kr.
Byte även den givare som jag beställde fick inte lämna tillbaka den efter att förpackningen var öppnad.
Jag har nu åkt 100 mil utan ryckningar så felet är nu åtgärdat och ett stort tack för tipset.
- Johan Jatko
rodan wrote:Jag beställde en magnetgivare den kostade 750 kr.
Du får gärna ge en beskrivning och även lite bilder (om du har möjlighet) hur du gjorde och vart dom där givarna sitter!
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
corba11 wrote:Har också samma problem med min bil, köpte den för 3 veckor sedan. rycker bara då o då. Lämnade in den idag för felsökning på peugeot verkstan, dom konstaterade att det var alla glödstiften som var kassa.
Visst kan glödstift vara kassa, men det gör ej att motorn rycker.
Och att ALLA glödstiften skulle vara kassa.. Hmmm..
406 turbo
106 XT
106 XT
- danielr112