Skramlande ljud vid gaspådrag 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Denkan83

Skramlande ljud vid gaspådrag 406

Post by Denkan83 »

Hej!

har en peugeot 406 2,0 som för ett tag sedan började "skramla" lite vid gaspådrag, det har blivit värre och värre och funderar lite på vad det kan vara.

Det låter nästan som att det har med avgassystemet att göra, fast det kommer framifrån motorn. på tomgång hörs ingenting, och inte vid lätt gaspådrag heller, utan mer när man "trycker på" lite. Någon som har nån idé? Funderade på om det kan vara något med grenröret, fast då borde det väl låta betydligt mer?
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

är nog en värmesköld som är lös :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Denkan83

Post by Denkan83 »

har också funderat på det, men det låter ju som det kommer framifrån motorn. låter mer som ett skramlande eller "tickande" ljud från grenrör eller liknande. är ju när jag gasar och inte annars, så blir lite orolig för vad det kan vara. vet inte hur jag ska beskriva ljudet...

Har inte bytt kamrem på mycket länge heller, men det är inget som kan visa sig på detta viset? ska in och kika prisuppgift på det idag tänkte jag... är inget jag vågar mig på själv.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Årsmodell? I främre röret på ivf. de tidiga så sitter det en plåt som delar det i två sektioner, där sitter det en liten plåt som är vikt över den och den kan lossna och skramla.
På de senare skulle man ju kunna tippa på att det sitter ett "kors" i grenröret liknande det på 206 GTi med samma motor. Det brukar ju skramla på 206:orna.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Denkan83 »

Den är från 1997. Okej ska kika det. men tycker ändå det är konstigt att det inte låter något på tomgång, utan endast vid belastning...
Gunner

Post by Gunner »

Ok, nu är inte jag en expert, speciellt inte på att förklara saker. Men jag har haft exakt samma sak på min 406.
Inget ljud alls vid tomgång, men om man accelererade så skramlade ganska ordentligt. Skulle jag beskriva ljudet så var det ungefär som om man skulle lagt en sten i en glasburk och skakat om den ordentligt.

I alla fall. Det visade sig vara följande (jag ber om ursäkt om jag inte vet namen på alla dessa delar, men jag hoppas att du förstår vad jag menar i alla fall).

I början utav avgassystemet, precis när alla rören från motorn går ihop och blir ett enda rör, så sitter det 2 metall delar inuti. Om du tänker dig röret som en cirkel (vilket det är :) ) så sitter det två metall halvcirklar inuti, med öppning åt sidorna av cirkeln. Tänk formen av ett timglas ungefär. På Peugeot så kunde de inte föklara funktionen av dessa delar mer än att de skulle fördela avgaserna på något sättför att förhindra att trycket blev för stort. Dessa kan på vissa bilar ligga för nära varandra, och skramla ordentligt när de rör vid varandra. Men bara när man gasar, eftersom att då så kommer det mer luft i röret. Ju mer man gasar, ju mer skramlar det.

Lösningen var att plocka isär, och svetsa ihop dessa två metall bitar. Sen skramlade det inte mer. Ganska vanligt enligt Peugeot.

Jag ber om ursäkt om jag inte kunde förklara ordentligt :oops:
El Toro

Post by El Toro »

Har haft samma fel på min sedan länge. Med tiden blev det "värre", dvs att det började skramla vid tomgång också. I mitt fall är det katalysatorn. Innanmätet har släppt från väggarna. Man hör skramlandet när man slår på katalysatorn. Det är lätt att testa. Ny katalysator är beställd på e-bay, halva priset mot mekonomen :roll:
Denkan83

Post by Denkan83 »

Tack för hjälpen med allt, ska lämna in bilen idag på peugeot och få en offert iaf. Det verkar som att det är både läckage i packningen vid grenröret, plus att det är något i grenröret som skramlar. så det blir nog även till att svetsa lite där... tråkigt när allt inträffar när plånboken är tom. :(
duddens

Post by duddens »

Har precis samma problem med min 206 gti... Jag skulle förklara det som att det låter som plåt mot plåt. Har kollat alla värmeplåtar (tror jag). Men tror ej att det är det. Som grundaren till denna tråd skriver så låter det framifrån motorn. Är det någon som skulle kunna ge en lite noggrannare förklaring till vad detta skulle kunna vara? Förstod inte riktigt de föregående svaren. Är bara en glad amatör. :)

Tacksam för svar

edit: Vid närmare granskning så tror jag ändå att jag förstår lite. Man måste alltså ta isär skiten för att svetsa ihop something inne i röret som kommer direkt från motorutrymmet (där alla rör går ihop till ett). Detta är en vetskap i sig.. GL till mig själv...
Gunner

Post by Gunner »

duddens wrote:Vid närmare granskning så tror jag ändå att jag förstår lite. Man måste alltså ta isär skiten för att svetsa ihop something inne i röret som kommer direkt från motorutrymmet (där alla rör går ihop till ett). Detta är en vetskap i sig.. GL till mig själv...

Är inte någon hejare på att svetsa, men som jag fick förklarat för mig så var det stora jobbet att ta isär allting. Svetsningen tar ca 2 minuter.
duddens

Post by duddens »

Var till Peugeot i Västerås idag och dom trodde att det kunde vara det som Gunner förklarar. Fick en bra ritning på hur detta ser ut, eftersom att jag inte kan mycket alls. Så som jag fick förklarat för mig var att det bara sitter klämmor runt röret, röret är alltså det som sitter i direkt anslutning till grenröret. Det var bara ett par skruvar som behövde lossas på, plus eventuellt någon upphängning för att komma åt. Där i röret sitter precis som Gunner förklarar ett "metallkors" som man ska svetsa en loppa i varje ände på korset. Ska kolla på det i helgen och återkommer om jag löser felet. (om någon är intresserad, men det skiter jag i, kommer skriva ändå :))
Strömma

Re: Skramlande ljud vid gaspådrag 406

Post by Strömma »

Lyfter tråden lite.

Jag har samma problem med min 406. 2,0 -00, och några till tror jag...

Jag köpte bilen för en tid sedan, min första peugeot så jag har ingen erfarenhet alls, och bilen gick hur bra och tyst/tajt som helst. Fullservad och gått 16500 mil, tyckte det verkade rätt ok. Körde bilen kanske 50mil innan jag fick för mig att tvätta samt motortvätta den samtidigt som jag fyllde på med 0,5l ollja (inköpt hos återförsäljaren). Efter det började den skramla, och det blir bara värre och värre.

Har lämnat bilen till en kompis som har hittat två fel så här långt. Det ena är plastkåpan ovan topplocket som vibrerar åt pipan för mycket, och gen en hel del resonansljud. Det andra är drivrem/spännare som låter allt ifrån halvdant till väldigt illa. Byte av detta blir i helgen oavsett hur dålig remmen/spännaren är, men det är kanske dags iaf på 16500mil.

Sedan tycker vi att det är dieselvarning över toppen på vissa varvtal, samtidigt som det är svårt att höra några konstigheter alls därifrån på andra. Inte heller är varvtalen konstanta. Har kört ytterliggare runt 50mil sedan den började skramla/låta, men den har inte dragit en drippe olja, inte heller går den sämre eller beter sig konstigt på något sätt. Koll av serviceboken visade att 15000 mila servicen gjordes redan vid 13500 mil, så bilen har alltså gått 3000mil på oljan, och det känns ju sisådär. Vet inte om den har hydauliska lyftare eller inte, dom kan ju låta den del på dålig olja, men ny olja och nytt filter bilr det med i helgen.

Tror dock ändå inte att det är hela problemet. och även om den stundtals har låtit väldigt illa, och man inte kan vara säker på om det är "maskin" i sig som låter, så har jag hela tiden varit inne på något från avgassystemet. Utanför bilen är det svårbedömt, och låter som allt från en glaskross till oljud i toppen, inne i bilen låter det som resonans från en värmesköld eller möjligen en trasig kat då.

Bilen är definitivt gammal nog för att ha problem med avgassystemet, och den bakre biten är bytt till ett från Biltema av föregående ägares verkstad. Är dom så dåliga att dom går sönder omgående?

Någon som vet hur det ser ut på min -00, finns "röret" som kan gå sönder enligt ovan? Eller finns det ett "kryss" som det också pratas om?
Om så är fallet, fungerar det verkligen att svetsa, och ungefär vad kostar det att byta ut dom trasiga delarna?
Finns dom att köpa på Mekonomen eller liknande?
Om det är lambdan som är väck borde det väl fungera med en från Biltema?

Ingen som har en bild dom kan scanna ine eller fota av som visar hur det ser efter grenröret, och vad som burkar kunna gå sönder?

Tacksam för alla idéer.
/Strömma
Strömma

Post by Strömma »

Har lyckats hitta en haynes manual på nätet för 406 99-02, men den visar inget av hur grenröret ser ut på insidan, där jag antar att röret eller korset det pratas om sitter.
Vad är funktionen på det hela förresten? Är det bara till för att slå sönder ljudet borde man väl kunna ta bort det istället?

Ang haynes manualen ovan så kan jag lägga upp den på min server för nedladdning om fler vill ha den, 388 sidors pdf (190mb).
/Strömma
Strömma

Post by Strömma »

Killen som skruvar med min bil har nu bytt diverse delar, och säger att efter en kontroll så verkar avgassystemet i sig vara helt ok, men att det låter som något är fel när man "knackar" på "strumpan" som sitter precis efter grenröret. Enligt killen är strumpan en fast del på röret till katalysatorn.

Är det i den det sitter delar som kan behöva svetsas, och går den att byta separat? Killen tror att det ska gå att göra det om man svetsar på en ny på röret, som ska vara fräscht. Han ville dock inte plocka isär det utan kolla med mig först då han sa att klamrar osv troligen inte går att återanvända, men dom lär nog behöva bytas iaf.

Sitter det omtalade krysset sedan i grenrörets bakkant, och kommer man åt att svetsa det på plats eller måste det tas bort i så fall?
Vad kostar en ny bultsats till grenrör osv på Peugeot?
/Strömma
Tobbi3

Post by Tobbi3 »

Lite OT kanske men min syster har en 406 2,0 som skramlar vid körning men inte vid tomgång precis som era. Felet på hennes bil är att insatsen i ena ljuddämparen är lös och det skramlar om den. Den hörs ganska tydligt när bilen drar iväg.
Tobias Persson - 0730444300

205 GTI -90 "Classique sport" - mi16 såld
205 GTI -88 - Total renovering - delägare - Projekttråd
205 GTI -90 "Classique sport" - skrotad
205 GTI -90 - Reservdelsbil - skrotad
Strömma

Post by Strömma »

Tobbi3 wrote:Lite OT kanske men min syster har en 406 2,0 som skramlar vid körning men inte vid tomgång precis som era. Felet på hennes bil är att insatsen i ena ljuddämparen är lös och det skramlar om den. Den hörs ganska tydligt när bilen drar iväg.

Är du/ni säkra på det?

När jag hörde ljudet på mn första gången var jag 100% säker på att det var samma sak på min. Dvs antingen en inre del i en ljuddämpare eller en värmesköld.

Jag hade fel typ..
/Strömma
Tobbi3

Post by Tobbi3 »

Strömma wrote:
Tobbi3 wrote:Lite OT kanske men min syster har en 406 2,0 som skramlar vid körning men inte vid tomgång precis som era. Felet på hennes bil är att insatsen i ena ljuddämparen är lös och det skramlar om den. Den hörs ganska tydligt när bilen drar iväg.

Är du/ni säkra på det?

När jag hörde ljudet på mn första gången var jag 100% säker på att det var samma sak på min. Dvs antingen en inre del i en ljuddämpare eller en värmesköld.

Jag hade fel typ..

När man slår på dämparen så låter det från den. Nu kommer jag inte ihåg om det är den främre eller den bakre. Men jag ska skruva med den bilen idag om nån timme så jag kan kolla det om du vill. Felet är 100% från dämparen på denna bilen men avgassystemet är i bra skick i övrigt. Om det är peugeot original vet jag inte.

Strömma

Post by Strömma »

Tobbi3 wrote:När man slår på dämparen så låter det från den. Nu kommer jag inte ihåg om det är den främre eller den bakre. Men jag ska skruva med den bilen idag om nån timme så jag kan kolla det om du vill. Felet är 100% från dämparen på denna bilen men avgassystemet är i bra skick i övrigt. Om det är peugeot original vet jag inte.
Låter det när man slår på den är det ju säkerligen enbart det som är problemet.

På min är bakre dämparen ny, mellandämparen i bra skick (okulärt) och vare sig dom eller katalysatorn låter något när man knackar, bankar eller slår på dom :(

Spelar iofs ingen roll för mig var felet sitter bara man kan hitta och åtgärda det för rimliga pengar, dvs utan att behöva köpa en ny originalkatalysator. Behöver katalsyatorn bytas får det väl bli någon av följande från Biltema:
Katalysator 1
Katalysator 2

Hoppas någon av dom blir godkänd vid SBP...
/Strömma
Tobbi3

Post by Tobbi3 »

Angående biltemas katalysatorer borde det inte vara något problem. Känner en som monterade en av de du länkade till på en gammal golf 3 variant. Avgasvärdena blev godkända av SBP dock inte hans snedslitna däck :)

Strömma

Post by Strömma »

Tobbi3 wrote:Angående biltemas katalysatorer borde det inte vara något problem. Känner en som monterade en av de du länkade till på en gammal golf 3 variant. Avgasvärdena blev godkända av SBP dock inte hans snedslitna däck :)
Mina däck är nya, så den biten klarar jag iaf :wink:
/Strömma
Post Reply