Jag är ett klantarsle, bakhjulslager 205 trumma...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Har du gjort bort dig för att du haft för bråttom?

Poll ended at Mon Jul 19, 2010 14:50

ja, jag har till och med känt av den kalla känslan i magen "varför gjorde jag så?"
8
50%
ja, jag har till och med känt av den kalla känslan i magen "varför gjorde jag så?"
8
50%
Nej, har aldrig för bråttom
0
No votes
Nej, har aldrig för bråttom
0
No votes

Total votes: 16

snubben

Jag är ett klantarsle, bakhjulslager 205 trumma...

Post by snubben »

Skulle sätta tillbaks bromstrumman efter uppfriskning av bromsgrejerna, det tog emot en smula, hade bråttom och tänkte att det är väl bara beläggen som tar emot. Drog lite på muttern för att tvinga den på plats, insåg att det inte var beläggen och plockade bort och insåg att det sitter en bricka mellan lagren, formad som ett U i profil som halkat ner lite och kommit i kläm mellan lager och den lilla kanten på axeln..

Nu är frågan: Vad gör brickan för nytta? se till så att det är lagom hårt spänt för lagrets skull? Kan jag då fimpa den nu deformerade brickan, dra åt lagret tills det tar stopp, lossa och dra det för hand, som jag gjort med andra trumbromsar??

//klanten som hade för bråttom....

Uppdatering:
Kollade lite på en annan trumma med lager och jämförde, brickan verkar vara till för att hålla ihop lagren. Man borde alltså klara sig utan den, och nu kunna byta fett på en gång. Funkar det med vanligt universal, eller ska jag åka in och köpa hjullagerfett? Är ju lixom ingen högprestandabil....
Peugeot 205 XR -89 köra till jobbet-bil
Peugeot 205 junior -89 donator-bil till ovanstående

Volvo 940 -92 traktor
VW T4 buss -94 laståsna

Volvo 140 används när det råkar vara is på sjön
VW buss -76 blå med gula och gröna blommor RIP
SAAB V4 1970 - vill ha en sådan igen!
Massa annat elände....
Post Reply