Relä till fönsterhissarna? - 306GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ulf

Relä till fönsterhissarna? - 306GTI

Post by ulf »

EDIT:
Hittade felet, otroligt nog så var det nu högra dörrens kabelhärva som skavts sönder.
Vad är oddsen liksom, att en månad efter jag byter vänster, så går höger sönder..
Den dörren används ju inte ens vafan! Lär er gör EL Peugeot alltså.

Vet någon hur mycket man måste skruva bort för att komma åt och byta/skarva härvan?

Försökte ta bort handskfacket i går men lyckades inte. Tog bort det svarta skyddet under handskfacket med men såg inte en enda kabel.
Hur ska man kunna hitta kabelhärvan från dörrstolpen och in egentligen?
Står inte ett skit i haynes. :(

Hej!

Vart sitter relä/reläna till elhissarna på Peugeot 306 GTI - 98 ?
Har kollat i Haynes och bilens handbok men står inte i någon av den vilket relä som går till hissarna.

I Haynes står det att det ÄR ett relä, vilket är ganska uppenbart, men liksom det relevanta är ju vilket det är så man vet vilket som skall bytas ut om det är paj.

Bytte kalbelhärva i vänster dörr förr någon månad sen då jag hade problem med hissar och c-lås, men nu har hissarna börjat krångla igen och säkringen går direkt jag sätter i den, oavsett om jag hissar eller ej.
Allt annat verkar dock fungera.

Har inte råd att lämna in igen alltså.. Och vore väl f*n om det är höger kabelhärva som gått sönder nu!! Den dörren öppnar man ju aldrig så det ska ju inte slita något..

Ibland kan jag hissa i några timmar, men ibland inte alls.
Nu är den i ett skede att det inte fungera alls, och rutan är NERE till råga på allt....
ulf

Post by ulf »

Hittade felet, otroligt nog så var det nu högra dörrens kabelhärva som skavts sönder.
Vad är oddsen liksom, att en månad efter jag byter vänster, så går höger sönder..
Den dörren används ju inte ens vafan! Lär er gör EL Peugeot alltså.

Vet någon hur mycket man måste skruva bort för att komma åt och byta/skarva härvan?

Försökte ta bort handskfacket i går men lyckades inte. Tog bort det svarta skyddet under handskfacket med men såg inte en enda kabel.
Hur ska man kunna hitta kabelhärvan från dörrstolpen och in egentligen?
Står inte ett skit i haynes. :(
siverby

Post by siverby »

Jag tror inte det går att komma åt skiten innifrån på något bra sätt. Jag tog bara isär kontakten och pillade in damasken i a-stolpen för att komma åt. Den stora 4mm2 kabeln var av och helt grön och isoleringen på jordkabeln var avskavd, kul om dom hade mötts lite grann...
Trots att jag rengjorde så gott jag kunde blev det den fulaste kallödningen jag gjort. Hade egentligen behövt klippa bort en bit av båda ändarna men det gick inte eftersom den var av precis nere i gjutningen på kontakten. Menmen, funkar än så länge.
Finns en reparationskontakt att köpa och löda på, tror den kostar 1.200kr eller nåt sånt. Helt sjukt att man försöker tjäna pengar på att ha gjort något dåligt.
205 gti -91 SÅLD http://www.cooperationcars.dk/bil.php?Bil=185
306 gti -97 SÅLD
Post Reply