Toe på RC-bakvagn.
Toe på RC-bakvagn.
Jag vet att toe:n inte är inställningsbar på 206:an men när jag har 0,2 på vänster och 3,0 på höger så börjar man ju undra lite...
Hur mycket påverkar detta egentligen? Okej toe ska tydligen vara 2,6-3,1 och vänster sida ligger ju långt därifrån.
Troligtvis så börjar mina stag som sitter på bakaxeln bak bli dåliga, är det krängningshämmarna som sitter där eller vad heter de? Kan det påverka toe:n?
Mest funderingar som sagt, om det ens gör någon skillnad i praktiken.
Hur mycket påverkar detta egentligen? Okej toe ska tydligen vara 2,6-3,1 och vänster sida ligger ju långt därifrån.
Troligtvis så börjar mina stag som sitter på bakaxeln bak bli dåliga, är det krängningshämmarna som sitter där eller vad heter de? Kan det påverka toe:n?
Mest funderingar som sagt, om det ens gör någon skillnad i praktiken.
har ikke noe med stagene(tosjon og krenge) bak og gjøre. det er nålelagrene dine som er gått så hjulene står enten innover eller utover.
http://img8.imageshack.us/i/bakstilling.jpg/
se oxo på mine bilder:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
bytt disse så er problemene løst for en stund:)
http://img8.imageshack.us/i/bakstilling.jpg/
se oxo på mine bilder:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
bytt disse så er problemene løst for en stund:)
- danielr112
Om lagrerna är gåna bör du göra det omgående. Om nu rören och så är friska än... Är de inte de kan du likväl vänta. då är de bäst att köpa en bättre beg axel.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
danielr112 wrote:Om lagrerna är gåna bör du göra det omgående. Om nu rören och så är friska än... Är de inte de kan du likväl vänta. då är de bäst att köpa en bättre beg axel.
Ser man utifrån om röret är dåligt eller ej?
Men frågan kvarstår, blir det dålig toe om lagren ger sig? Camber förstår jag men den är det ju inget fel på.
- danielr112
Det kan bli konstigheter åt båda håller. I vanliga fall brukar de luta innåt. Men de kan även vinklas fram eller bak....
är tyvär svårt att se utifrån. Lr ja iallfall på de jag tittat på. Vet ine hur de e på 2+6
är tyvär svårt att se utifrån. Lr ja iallfall på de jag tittat på. Vet ine hur de e på 2+6
------------------------------------------
stämmer att även toe kan påverkas ganska mycket när lagren ger sig. på en 205 jag hade tog ena hjulet i bakre spoilern, och hade nästan 1 dm till plåten framför hjulet
extremfall, ja, men det är så det blir.
låter som du ska renovera skiten och byta packboxar alltså. visst är det kul med peugeots bakvagnar?
låter som du ska renovera skiten och byta packboxar alltså. visst är det kul med peugeots bakvagnar?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Det känns ju som en jäkligt bra idé att byta båda sidorna helt klart..
Fortfarande helt sjukt på en "ny" bil?!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Morbidio wrote:Fast det du visar är väl cambern?
Kanske man får köpa på sig ett renoveringskit sen när bilen ska sänkas bak, blir ett vinterprojekt.
Nästa problem, var köper man det billigast, är det Ebay som gäller?
Håller inte bakaxeln mer än 5 år/8 000 mil alltså?![]()
![]()
Det är alltså nr. 8 och 9 som gäller?
8-9-10 må du ha. ytterste er en simring som tetter mot utsiden.
ja bildet viser hva som skjer når nålelagrene blir ødelagt.og det går utover cambern.
kjøp på peugeot i sverige. jeg kjøpte alt og betalte ca 1200 sek for begge sidene. og da får du hva du skal ha oxo.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Jag hade gjort det så fort som möjligt, och hoppats på att tapparna och lagerbanorna inte skadats. Kan ju vara så att du upptäckt det i tid
Min 106 Rallye hade inte ens gått 11k när bakaxeln var Helt slut
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Jesper Cronelid wrote:Jag hade gjort det så fort som möjligt, och hoppats på att tapparna och lagerbanorna inte skadats. Kan ju vara så att du upptäckt det i tid![]()
Finns ju folk som skrivit här på forumet om 206:or som inte var mer än 4-5år och rullat sådär 5-6kmil när det har fastnat helt......
Så 206:orna är definitivt inte bättre än de andra.
Edit:
Även andra tillverkare har ju gjort liknande vurpor.
Inte alla som sett bilden kanske:
Min Punto Mk1, koniska rullager med dåliga tätningar som gör att de blir sådär. Enkelt och billigt att fixa, men ändå.
På Punto Mk2 sitter det en bakvagn som liknar Golfens.... halvstel...
Man undrar ju varför peugeot envisas, utrymmena i skuffen blir inte så mycket bättre, däremot är det väl ett ganska billigt sätt att skruva ihop bilen på.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Morbidio wrote:Jaaacob wrote:Det känns ju som en jäkligt bra idé att byta båda sidorna helt klart..
Ja, det har ju inte strulat nog med denna bil...
kimrl >> Tack för hjälpen, det priset var ju överkomligt!
Hehe det är ju så med peugeot och det veet du ju, Köre 2 veckor meka 1
Snart får du kanske renovera motorn med
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Morbidio wrote:Då är lager, tätningar och skruvar beställda. Planerar att byta och sänka lite nästa vecka.
låter fint, får du möjlighet så får du gärna fota så man får en uppfattning om hur slitet "3,0" är.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Morbidio wrote:Då är lager, tätningar och skruvar beställda. Planerar att byta och sänka lite nästa vecka.
låter fint, får du möjlighet så får du gärna fota så man får en uppfattning om hur slitet "3,0" är.
Har du möjlighet så får du gärna haka på, jag och Ludde ska 'troligtivs' byta.
Men jag får väl se till att få med kamera.
Morbidio wrote:Jaaacob wrote:Morbidio wrote:Då är lager, tätningar och skruvar beställda. Planerar att byta och sänka lite nästa vecka.
Har du möjlighet så får du gärna haka på, jag och Ludde ska 'troligtivs' byta.![]()
Men jag får väl se till att få med kamera.
Fick precis ditt sms! Yes
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...