trasig AC 406v6-01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
R.O.B.

trasig AC 406v6-01

Post by R.O.B. »

var å fyllde förra veckan o nu tom igen. gick knappt en vecka. han sa det var ca 100g kvar. han fyllde spårmedel. finns det några standardställen det brukar paja på (a la 306ans rör under kylaren) så man kanske kan kolla runt lita själv då verkstadstid inte är helt billigt...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Tobbi3

Re: trasig AC 406v6-01

Post by Tobbi3 »

R.O.B. wrote:var å fyllde förra veckan o nu tom igen. gick knappt en vecka. han sa det var ca 100g kvar. han fyllde spårmedel. finns det några standardställen det brukar paja på (a la 306ans rör under kylaren) så man kanske kan kolla runt lita själv då verkstadstid inte är helt billigt...

Min pappa servar/installerar ac i hus, traktorer, bilar etc. Det kostar så klart också men det är billigare. Bara säg till om du är intresserad. Dock har han nog semester någon vecka till.

Edit: Han har eget företag som heter Kyl och värmepumpsservice höganäs.

Mvh
Tobias Persson - 0730444300

205 GTI -90 "Classique sport" - mi16 såld
205 GTI -88 - Total renovering - delägare - Projekttråd
205 GTI -90 "Classique sport" - skrotad
205 GTI -90 - Reservdelsbil - skrotad
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Fyllde de spårmedel är det ju enkelt att hitta läckan iaf.
Visserligen kan det läcka på jävliga ställen, med det lyser rätt bra om det om det är uv fluorescerande spårmedel och man lyser med rätt sorts UV lampa på det.

Annars brukar det synas ändå, kompressoroljan sölar ofta till det rätt bra runt läckan.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

R.O.B. wrote:tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?

Skall man bara fylla upp och inte har några svåra läckage, så rekommenderar jag ett sånt här:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT

När man väl har slangen med klockan köper man bara fler flaskor å fyller när det behövs. Har tjänat mig väl i flera år på olika fordon
:)

Bara för att "toppa upp" alltså, jänkarna kör stenhårt med den metoden. Kostar sådär 200spänn per upptoppning om man köper flaskorna i flerpack. Har man stora läckage måste det ju lagas dock.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Rx37

Post by Rx37 »

R.O.B. wrote:tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?

Fyllde min för 800 kr vid en privatfirma, Peugeot verkstan skulle ha 890 kr :D
vwpegg

Post by vwpegg »

Det där kittet var ju riktigt smart! Låter nästan för bra och så enkelt för att vara sant.
Hur vet man hur mycket gas som man ska ha i ett fullt system?

Är det svårt att handla på ebay (för en som inte har gjort det förut?

SNILLET wrote:

Skall man bara fylla upp och inte har några svåra läckage, så rekommenderar jag ett sånt här:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT

När man väl har slangen med klockan köper man bara fler flaskor å fyller när det behövs. Har tjänat mig väl i flera år på olika fordon
:)

Bara för att "toppa upp" alltså, jänkarna kör stenhårt med den metoden. Kostar sådär 200spänn per upptoppning om man köper flaskorna i flerpack. Har man stora läckage måste det ju lagas dock.
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid :)
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

När A/C:n på min 605 slutade funka pga lågt tryck fyllde vi på 200g gas.
Så har ni en grov uppskattning på hur mycket som behövs för att "toppa upp".
Jag har för mig att det är ungefär 200g i en sådan där burk (har inte dubbelkollat)
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Tyckte de stod att de var 410g i en burk ;)
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

haft tid o kollat nu o det ser rätt kladdigt o grönakrigt ut nere i botten på kondensorn... va kostar en sån? ska be firman kolla först o sen, om de inte protesterar för mycket, byta själv tänkte jag.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Mja, förångaren kostade 4600 på mekonomen såg jag. Antar att kondensorn kan va både en tusing billigare och dyrare... Men dom brukar ligga där i krokarna iaf.
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

hitta denna sida:
http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=7856
mekonomen i stan handlar jag inte av... banditer. beställde packbox till släp... fick den o sa att den ser inte alls ut som den ska... efter en massa datasök sa en kille att den är säkert uppgraderad... hem o tvinga på den... gick inte skruva fast trumman... in med skiten igen... de åkte bort till sin leverantör, som ligger i stan, som sa att mitt släp e nåt hopplock... fick köpa båda packkboxarna... "den kan vi ju inte sälja... den e ju skitig"... no shit sherlock... försökte få dem att fatta att de faktiskt övertygat mig om att jag hade fel när jag sa att det måste vart fel. fick 10% på kylartätning som en loska i ansiktet. orka inte med nötterna och bestämde mig helt sonika för att aldrig handla där igen o varna andra för skiten. aldrig mer där... adcenter i stan är proffsiga.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Avantia är ju en känd kedja. Köpte grejer av dom till ac:n på min 745 som jag hade. Den var ju inte så grisigt dyr heller. Själv fick ja betala 600 spänn för ett 1m långt alurör till volvon :S
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Letade kondensor till pappas 407a för ett litet tag sedan. Dom billigaste hittade jag på tyska eller engelska Ebay, kolla där. Dock har vi inte köpt nån än.
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Beason

kondensor

Post by Beason »

köpte en ny till min 406 -00 i fjol
har för mig att den kostade ca 2000 kr

blev dock lite dyrare samanlagt det nedre röret/kopplingen hade ärgat fast

/Tomas
R.O.B.

Post by R.O.B. »

kondensor+torkfilter kostade 2530 ink moms + 1875 för arbete, fyllning osv. dvs 4692,50kr + 900kr för första fyllning av spårmedel osv får man väl kalla hyffsat iaf.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Hur kommer det sig att ACn går sönder i moderna bilar? Min farsas 406 V6 ACC fungerar prima än efter 10 år. Han, liksom jag kör med AC igång, året runt, alla dagar vid alla tillfällen. Då håller den betydligt bättre. Den är ju konstruerad för detta.

Att stänga av AC för att spara några droppar soppa är nonsens.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
R.O.B.

Post by R.O.B. »

på 97an jag hade tills i fjol så var det inga probs. otur å mög mellan kylare o kondensor gör sitt. sen gillar inte alu salt... å kombineras det med rost håller det kass... kolla 306ans rör. men jag undrar om nån stänger ac för soppans skull? på vintern tar den ju väck kondens rätt bra o på sommarn... mmmh
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
danielr112

Post by danielr112 »

våran v70 -98 har funkat fint tills i år. fixade magnetkopplingen och torkfiltret för 6k... men nu kyler den prima igen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Post Reply