406 Coupé -99 vibrerar i ratt

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Zahak

406 Coupé -99 vibrerar i ratt

Post by Zahak »

Hejsan,

En vän har fyndat en 406 Coupe, och har nu upptäckt att den vibrerar en del i ratt vid hastigheter runt 110-140.
Fick provköra i helgen, och tycker nog att man kan känna svag vibration vid lägre hastigheter än så, men när man närmar sig 110km/h så blir det iaf väldigt påtagligt. (fortfarande främst i ratten) Det känns nästan som det finns ett litet glapp där också (påminner nästan om fars gamla volvo 144..)

Någon aning om vad det kan vara?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det är högst troligt så att någon vikt ha fallit bort från något av hjulen alternativt att däcken blivit slitna pga fel lufttryck eller slitage, åk in och väg om hjulen. Se om problemet finns kvar.

Glapp, förmodligen inbillar du dig? ELLER så har du glapp i någon styrled?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Som sagt, kolla upp hjulen.

Jag provkörde en Coupé för ett litet tag sedan i Karlskrona som jag kände ett glapp i styrningen på när man kom upp i lite fart. Rätt störande när man tänkte på det. Jag misstänkte styrväxeln, men jag vet inte...
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
warper

Post by warper »

kolla så alla hjulbultar är åt dragna, körde en polares 406 coupe som vi trodde hade skeva fälgar men det va bara bultarna som va lösa
Zahak

Post by Zahak »

Tjo!

Dags för en liten update tror jag :)

Min käre vän med bilen har nu varit hos en verkstad, och de trodde att hjulen behövde balanseras, men de hittade även något kugghjul(?) som var slitet vilket orsakade ett litet glapp i ratten.

När de fixar ovanstående så tittar de även lite på låset på förarsidan som inte fungerar, samt fjärrlås etc. Lite småpyssel helt enkelt :)

Under tiden hjälpte jag till med att plocka ut originalstereon och sätta i en cd-spelare etc. Här kommer dock ett litet problem, stereon startar som den ska och allt verkar vara frid och fröjd, men det kommer inget ljud ur högtalarna, inget alls faktiskt (varken i dörrar eller i hatthyllan).
Något som är vanligt? Eller ska man behöva felsöka hela den skiten nu också? :(

Ps. I övrigt får jag erkänna att det var väldigt trevligt att byta stereo etc, väldigt lätt att komma till faktiskt.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Är bilen utrustad med JBL-paketet med förstärkare i bagaget?
Zahak

Post by Zahak »

Jadu, helt ärligt så vet jag inte. Jag tänkte innan att det var lilla motorn och den verkade inte ha jättemycket lullull i övrigt så jag har inte tänkt tanken förrän det var dött i högtalarna (och då hade vi bråttom, så jag hann inte titta närmare).
(det kan väl nämnas att det inte var något ljud i originalstereon heller, men tänkte inte så mycket på det eftersom jag inte har så höga tankar om gamla bandspelare med kod)

Om den har JBL-paketet, finns steget synligt eller ligger det bakom någon panel, och isf lite mer specifikt var? Vad ingick i det paketet? Vad ingick i standardpaketet?
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Jbl paketet har en förstärkare bakom luckan till vänster i bagaget. I samma fack finner du ev en cd-växlare.
De är stabila i farter runt 235 km/h 8)
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Zahak

Post by Zahak »

Hepp, kort update.

Tittade in i bilen lite snabbt igår när vi var på väg mellan olika uteställen (så det blev en ytterst flummig och snabb kontroll). I alla fall så verkar där finnas ett slutsteg, fäst direkt i plåten.

Om där finns en cd-växlare, är den placerad lite under öppningen?

Ska bli intressant att titta närmare på det hela, bilen verkar ju vara full av överraskningar :)
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Har du färddator i bilen? Det kan man uppgradera rätt enkelet om inte annat.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Zahak wrote:Om där finns en cd-växlare, är den placerad lite under öppningen?
Ja, typ.

Är bilen en fas1 eller fas2?

Har du de här kontakterna framme vid stereon?
Image
1an går till JBL-steget. Ej "standardkopplad" (bara en jord istället för fyra)
2an tror jag är till rattfjärren.
3an tror jag är till cd-växlaren.
4an är bara kopplad till diskanterna vid framrutan. Behöver ej användas.
5an är ström mm till stereon.

Så ser det ut i min Coupé -98 med JBL-paket. Du kan ju kolla om det gått någon säkring nånstans. Har det inte gjort det så kolla om det kommer ström och ljud till JBL-steget.

Om det ser ut såhär i din väns coupé så tänk på att ni behöver koppla om kontakt 1 så att den passar stereon. Och att JBL-steget kanske vill ha lågnivå och inte högnivå.

Här finns endel info ifall "din" coupé är likadan som min: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=74575
Zahak

Post by Zahak »

Hepp, blev återigen bara en kort koll eftersom någon drog med mig till Winnerbäck i Malmö mm... :)

Men i alla fall, bilen har JBL-systemet, och där finns tom cd-växlare mm. Så nu ska man bara få liv i det hela.
Zahak

Post by Zahak »

Mm, då ska vi ta ett litet krafttag med bilen idag.

Vi har ju kommit fram till att den har JBL-paketet, och där finns både cd-växlare och slutsteg. Så tanken är nu att slänga in originalstereon igen och få liv i växlare och slutsteg.

Några bra tips på vart man börjar? Annars blir det väl en klassiker med att kolla säkringar, jordpunkter etc.

Ingen som råkar ha en länk till en manual eller så?

EDIT: Vi skaffade ju adapter till nya stereon, så det är väldigt enkelt att skifta mellan gamla och nya.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Zahak wrote:Mm, då ska vi ta ett litet krafttag med bilen idag.

Vi har ju kommit fram till att den har JBL-paketet, och där finns både cd-växlare och slutsteg. Så tanken är nu att slänga in originalstereon igen och få liv i växlare och slutsteg.

Några bra tips på vart man börjar? Annars blir det väl en klassiker med att kolla säkringar, jordpunkter etc.

Ingen som råkar ha en länk till en manual eller så?

EDIT: Vi skaffade ju adapter till nya stereon, så det är väldigt enkelt att skifta mellan gamla och nya.
Vad för typ av manual menar du?
Här är ett kopplingsschema om du inte sett det i länken jag tidigare skrev: Image
Jag hade iaf börjat med att kolla om det kommer ljud och ström till förstärkaren. :)
Zahak

Post by Zahak »

Ah, tackar. Hade helt glömt bort det... Lika bra att printa ut osv.

Näe, annars tänkte jag väl mest en manual för hur det är tänkt att fungera. Just tex cd-växlare där bak är ju verkligen inget som jag är van vid :oops:

Jag antar tex att man ska kunna trycka ut skivor etc även när stereon inte är igång?
Finns det någon diod eller annat på slutsteg alt växlare som gör att man kan se att de får ström?
etc
etc
Allt som kan hjälpa gör mig på bra humör :)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Zahak wrote:Ah, tackar. Hade helt glömt bort det... Lika bra att printa ut osv.

Näe, annars tänkte jag väl mest en manual för hur det är tänkt att fungera. Just tex cd-växlare där bak är ju verkligen inget som jag är van vid :oops:

Jag antar tex att man ska kunna trycka ut skivor etc även när stereon inte är igång?
Finns det någon diod eller annat på slutsteg alt växlare som gör att man kan se att de får ström?
etc
etc
Allt som kan hjälpa gör mig på bra humör :)
Det står inget nyttigt i instruktionsboken?

Vet inte om det finns dioder tyvärr. Men har ni en multimeter så kan ni ju kolla kablarna som går till förstärkare/cd-växlare.
Zahak

Post by Zahak »

Nja, det är ju lite där problemet ligger för min del. Det saknas instruktionsbok...

Jupp, multimeter finns, och även en del andra verktyg. Annars hade det ju blivit lite jobbigt :)
Zahak

Post by Zahak »

Uhu... jag blir gråhårig...

Så här långt kom vi idag:
Vi kopplade i originalstereon igen. Ingen nytta med annan när det ändå finns cd-växlare mm.

CD-växlaren får ström, och verkar fungera. Fanns tom 3st cd-skivor i, och de lär nog ha legat där ett tag. Absolute music 12 eller nått sånt :D

Slutsteget får enligt mätaren ström, dock bara 12 +- 0.0x
Aningen förvånad, förväntade mig ca 14.4 (om mitt minne fungerar som det ska)?

Problemet nu är (fortfarande) att det inte är något ljud alls i högtalarna, inte ett knyst.

Min tanke är att mäta/kolla signalerna mellan stereon och slutsteget, men det var lite pilligare och jag hade varken tid eller redskap för att komma till (behövde mindre "stickor" för att få kontakt). Så det får bli nästa gång... :roll:
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Zahak wrote:Uhu... jag blir gråhårig...

Så här långt kom vi idag:
Vi kopplade i originalstereon igen. Ingen nytta med annan när det ändå finns cd-växlare mm.

CD-växlaren får ström, och verkar fungera. Fanns tom 3st cd-skivor i, och de lär nog ha legat där ett tag. Absolute music 12 eller nått sånt :D

Slutsteget får enligt mätaren ström, dock bara 12 +- 0.0x
Aningen förvånad, förväntade mig ca 14.4 (om mitt minne fungerar som det ska)?

Problemet nu är (fortfarande) att det inte är något ljud alls i högtalarna, inte ett knyst.

Min tanke är att mäta/kolla signalerna mellan stereon och slutsteget, men det var lite pilligare och jag hade varken tid eller redskap för att komma till (behövde mindre "stickor" för att få kontakt). Så det får bli nästa gång... :roll:

12v borde väl vara normalt tror jag.

Fick slutsteget ström både i den "permanenta" och i remoten? Har iaf för mig att det ska var ca 12v även i remoten :-k
Image

Nästa grej som iaf jag hade kollat vore om det kommer ljud från stereon till förstärkaren. När jag grejade med det för ett par veckor sedan så kopplade jag in ett par hörlurar på exempelvis 23 och 3 i bilden ovan och lyssnade om jag fick ljud.

Lycka till :)
Zahak

Post by Zahak »

Kanon, tack! Det där var precis vad som behövdes. Jag prickade in mitt test på den permanenta, var ju de enda kontakterna jag kom åt :D
(de är ju lite tjockare, så det var inte jättesvårt att gissa att de var permanenta)

Var även därför jag blev förvånad över att det "bara" var 12V. Har som sagt för mig att det oftast brukar gå upp mot 14.4V med friskt batteri. Men jaja, 12V eller 14.4V spelar inte så stor roll i sammanhanget. Remoten bör väl ligga på ungefär samma.
Post Reply