Hur köra med trasigt hjullagert

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pasta

Hur köra med trasigt hjullagert

Post by Pasta »

Höger hjullager fram har pajat på min 406 coupé. En Peugeot-verkstad har kollat på det men hade inte tid att fixa det för ens i nästa vecka. I helgen måste jag åka fram och tillbaks mellan Växjö och Stockholm, vilket reparatören sa "det skall va lugnt - om du kör försiktigt" även fast det redan låter ganska mycket om bilen.

I efterhand har jag funderat på hurdant körande det är som sliter mest på hjullagret. När dom säger "kör försiktigt" menar dom då att jag inte skall köra för snabbt eller att jag bara skall ta det smothe i svängar, acceleration osv..? Segt att ligga och puttra i för låga hastigheter när man skall streckköra 45 mil...
danielr112

Post by danielr112 »

Hur är lagret? glappar de mycke? låter de mindre om du svänger åt ett visst håll?

Om du är osäker så kör inte alls....

Men vissa hjullager kan hålla 1000mil till utan problem. andra går sönder efter 3km. beror helt på vad som är fel. är de bara en pora på en kula kan de låta fruktansvärt. är de däremot en kula som spruckit.....
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ju snabbare du kör desto mer värme bygger du i lagret och om det blir för varmt så rinner fettet ut och det slutar smörja, vilket gör att det tar slut än fortare. Så kör lugnt hastighetsmässigt, ta det lugnt i högfartsböjar osv.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

det är förmodligen ingen fara alls, hissa upp bilen. känn hur mycket det glappar. du kommer avskräcka dig själv om det glappar förmycket, dvs halva centimeterar osv.

Annars kan du gott köra runt 1000mil på det till :)

Självklart inge superrally men normal körning.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

På en skräp bil jag lånade av polaren så va lagret så slut att hjulet låste sig ibland, men det var bara och backa en bit så kunde man köra vidare.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Pasta

Post by Pasta »

Alltså jag är väldigt icke mek-kunnig. Så jag har själv svårt att bedöma hur illa det är. Men eftersom reparatören (auktoriserad Peugeot-verkstad) sa att det säkert är lugnt - bara jag kör försiktigt så får jag väl lita på det. Han hade ju den inne i verkstaden så han borde ju sett hur pass illa det var..

Körde precis nu en 2 mils-sträcka och tycker inte att jag hör någon skillnad när jag svänger.. Den låter mest när jag kommer över 70 men sen hörs det inte lika tydligt när jag kommer upp i typ 120.. Mellan 70 och 80 km/h låter det nog mest. Ett ganska jämnt "morrande" ljud.. svårt att beskriva.

Men med att "köra försiktigt" så antar jag att det är lugnt bara jag håller hastighetsbegränsningarna samt tänker lite extra på att ta det försiktigt när jag manövrerar bilen.

Bilen är en 2003:a om det har någon betydelse.

Hur vet jag när det är dags att avbryta körningen. Jag menar vad händer när den "pajar helt"?
danielr112

Post by danielr112 »

Hjulet låser sig är ett alternativ. eller du tappar det skulle kunna hända på vissa bilar.

Men ofta brukar de börja låta mer. Du kan ju hissa upp bilen och känna på glappet med.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jag tar för givet att det är ett framhjulslager som är kasst, det kanske inte alls är fallet?
Är det ett framhjulslager så är det ivf. i 99% av fallen rostporer i kulor och lagerbanor som ställer till det. Att lagret skulle låsa sig så illa att det inte går att köra eller att hjulet skulle låsa sig under färd är väldigt osannolikt, att hjulet skulle lossna tror jag inte ens kan hända, då får det skära och gnaga sig genom drivaxeln. Är lagret så illa däran att hjulet glappar skulle meken inte sagt att det är ok att köra med.
Ljudet kommer att bli värre och värre, det är ju alltid en bedömningsfråga hur illa det låter, men det kan låta riktigt mycket innan det är nån fara att köra.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by arbetaren »

Extra spännande om det är framhjulet som låser sig och helst på en lite kurvig motorväg.. 8)
206 GTI
Pasta

Post by Pasta »

Claes B wrote:Jag tar för givet att det är ett framhjulslager som är kasst, det kanske inte alls är fallet?
Är det ett framhjulslager så är det ivf. i 99% av fallen rostporer i kulor och lagerbanor som ställer till det. Att lagret skulle låsa sig så illa att det inte går att köra eller att hjulet skulle låsa sig under färd är väldigt osannolikt, att hjulet skulle lossna tror jag inte ens kan hända, då får det skära och gnaga sig genom drivaxeln. Är lagret så illa däran att hjulet glappar skulle meken inte sagt att det är ok att köra med.
Ljudet kommer att bli värre och värre, det är ju alltid en bedömningsfråga hur illa det låter, men det kan låta riktigt mycket innan det är nån fara att köra.

Yes, det är höger fram.
Jag får helt enkelt köra försiktigt så löser det sig nog :)

Tack för all hjälp!
Masmakkan

Post by Masmakkan »

Körde genom hela norge med min 106a med kasst framhjulslager, lät som en helikopter i 90 men den höll.
Peugeot 106
danielr112

Post by danielr112 »

Jag har kört en hel vinter med dåligt hjullager. bytte när besiktnignen klaga. då kunde ja röra hjulet 1 cm fram och tillbaka mätt i överkant :D

Skyller på att jag hade dubbdäck och de var därfr ja inte hörde nåt :D
Post Reply