min startmotor blev cepe (pug 405 MI16 -92:a)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jokke

min startmotor blev cepe (pug 405 MI16 -92:a)

Post by jokke »

började dagen vid 12:00 och skulle ut och starta bilen (-17grader ute) och van som jag är vid förgasarebilar så pumpade jag med gasen några gånger innan jag vred om nycklen ... bilen ville inte gå igång utan bara pustade precis som om den skulle starta ... jag surade nog ner den duktigt men efter ett par minuter på startmotorn så gick den igång och gick bra in till jobbet ...

när jag skulle hem igen vid 16:00 tiden så gick den hur fint som helt ...

vid 22:30 ett par timmar sen så skulle jag in till stan en runda och ha en burgare då när jag startat bilen så lät det som ett skramlade ljud framifrån ... jag trodde bara det var något som skulle skramla för en stund och sen lägga av men det gjorde det inte ... jag varvade upp motorn ett par gånger men skramlande gav sig inte ...

jag gick fram vid fronten och lyssnade och det lät som det kom ifrån starten ... kvick som f*n stängde jag av bilen och efter en stund provade jag och se ifall den gick igång och det gjorde den ... det skramlade lite i början men sen lät det som ett svisch ljud och skramlandet försvann ...

jag startade och stannade ett par gånger och bilen var helt normal ...

kan det vara så att startmotorn hängt sig? och i så fall har jag knäckt starten nu på något sätt?

vågar jag köra mer med bilen ... jag menar om starten lägger av helt så är det inte så roligt och inte få igång bilen när det är så här kallt...
Nicklas

Post by Nicklas »

Min skramlade/skramlar, irriterande som satan, men iallafall så är det bara "plattan" som startmotorn är monterad på i bakkant, bara att dra åt och vips så är det borta, inge farlit att åka runt med... Trångt så in i H-vete bara att komma åt men men skam den som ger sig...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Loffas

Post by Loffas »

på nya startmotorer finns inte den plattan ens. så du kan kanske ta bort den helt .
jokke

Post by jokke »

men varför luktade det brännt efter ett tag det skramlat?
Loffas

Post by Loffas »

hmm
den kan ha hängt sig o varit kvar o dragit runt av svänghjulet. de sliter rättså bra på den. kan varit de som luktat då.

på min startmotor är där fett o så på axeln som skjuter ut o roterar runt svänghjulet. kanske behövs?

undersök :)

sitter skruvarna fast? de 3 stora som går genom lådan in i startisen?
jokke

Post by jokke »

jo skruvarna sitter där ... där var ingen plåt dock ...

nu när jag körde en runda idag och startaden så släpper starten men man hör släpp ljudet högre än innan ...

kanske ett lager som gått i den ... för jag tror att den måste hängt sig kvar då den skramlade ... kanske fettet som frysit eller om där kommit in vatten där under dagen som sedan frysit ...

typiskt att jag är ensam om detta :cry: alltid när något går fel med mig så är det sådana konstiga speciella saker ...
Loffas

Post by Loffas »

men går inte startmotorn sönder ganska omgående om den hänger kvar på svänghjulet?
eller ska man hänga kvar på 3ans tändning ?

hoppas den håller ett tag till
jokke

Post by jokke »

jag tror det är lagret som gått i den saken som förs in emot det stora kugghjulet i motorn ...
Loffas

Post by Loffas »

ok
har en startmotor om du behöver i framtiden. skaune lund. :)
jokke

Post by jokke »

Loffas wrote:ok
har en startmotor om du behöver i framtiden. skaune lund. :)

vad vill du ha för en sådan?
Loffas

Post by Loffas »

en 600
Post Reply