lufta ur kylarvätskasystemet?! 205GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
DjHypnoz

lufta ur kylarvätskasystemet?! 205GTI

Post by DjHypnoz »

om man byter kylarvattnet på pegg 205 gti så har jag hört att man måste lufta systemet? hur gör man detta?

bytte kylarvattnet häromdan, men när jag kollade i går igen så var expantionskärlet tomt igen..

har ej kört med bilen då den står avställd (enbart startat den lite då och då) men antar att det inte e nyttigt att det finns luft/för lite vatten i systemet?
Loffas

Post by Loffas »

du har skruven till slangarna in till kupen öppen samt skruven vid termostaten öppen när du fyller på. när de komme rut vätsk a ur skruvarna stänger du dom... enkelt
Macleod

Post by Macleod »

En fråga. Jag hade tänkt att tappa ur allt ur min kylare osv. Och jag satt och läste lite i Haynes hur det ska göras och där står det att det finns två tömningspluggar. En i kylaren, och en i blocket någonstans. VAR i F*N finns dessa pluggar? Jag låg och kravlade under bilen och hittade inte ett smack under kylaren för det första. Sen att hitta någon på blocket som ska likna sig vid tömningsplugg e ju lätt. ;)

Så alltså jag vill ha ut så mkt som möjligt av kylarvätskan för att förnya så mkt som möjligt. Bilen frös nämligen nu under köldknäppen -25. Då bara lite grann iofs så det är precis på gränsen. Jag tänkte förbättra blandningen lite.
205 GTI LeMans -91 RIP
Nissan Skyline -95

FINLAND
FINLAND
FINLAND
Bergström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Bergström »

På min kylare fanns det inte någon plugg, inte på blocket heller. Jag brukar lossa slamgen mellan vatten pumpen och kylaren. Ta bort höger hjulet och innerskärmen så kommer du åt bra.
Mini Cooper S
Mini 40
205 GTi
BMW 535d

/Magnus Bergström #6
Guest

Post by Guest »

jag tömde all vatten i 205:an genom att lossa på slangen där nere på kylaren.. sen fylde jag bara på.. utan att lufta... funkade bara fint
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Du bör lufta!
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Post Reply