Alla frågor om öppna/sportluftfilter ställes här.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dead-Brain wrote:assa ja kollat lite på detta forum ja har en gti 205 där förra ägarn hängt på ett sportluft filter men i mina ögon verkar detta värdelöst för va ja kunnat se så sitter orginal luftintag i grillen o de måste ju bli bättre me en så kallad tattar turbo när man kan tryckla in mer kalluft än om de hänger ett sportluftfilter över grenrörert så den bara får varmluft??? rätta mej om ja har fel !!

MVH

Du tänker helt rätt. Är på tok för varmt över grenröret.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dead-Brain

Post by Dead-Brain »

HellMek wrote:
Dead-Brain wrote:assa ja kollat lite på detta forum ja har en gti 205 där förra ägarn hängt på ett sportluft filter men i mina ögon verkar detta värdelöst för va ja kunnat se så sitter orginal luftintag i grillen o de måste ju bli bättre me en så kallad tattar turbo när man kan tryckla in mer kalluft än om de hänger ett sportluftfilter över grenrörert så den bara får varmluft??? rätta mej om ja har fel !!

MVH

jaa ja menar väll de så tror de måste va de optimala o ha kvar orginal burken o sätta sportluftfilter som insatsfilter isof? eller ?
MVH
If you dont live fore something you die for nothing...
pät

Post by pät »

Dead-Brain wrote:
HellMek wrote:

MVH

jaa ja menar väll de så tror de måste va de optimala o ha kvar orginal burken o sätta sportluftfilter som insatsfilter isof? eller ?
MVH

Eller så flyttar du ett öppet luftfilter till nåt bättre ställe. Original brukar det vara ganska restriktivt byggt så det blir nog bättre med ett öppet, OM det inte får för mycket varmluft.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Dead-Brain

Post by Dead-Brain »

pät wrote:
Dead-Brain wrote:
HellMek wrote:

MVH

MVH

Eller så flyttar du ett öppet luftfilter till nåt bättre ställe. Original brukar det vara ganska restriktivt byggt så det blir nog bättre med ett öppet, OM det inte får för mycket varmluft.

okej ska grunna lite på detta :)
If you dont live fore something you die for nothing...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dead-Brain wrote:
HellMek wrote:

MVH

MVH

På en i övrigt helt original motor tror jag inte man har nåt att vinna på att krångla med öppet filter. Skulle vara om man vill ha nöjet att konstruera och bygga nåt själv då :)
Men sportfilter i originalburk är bra eftersom dom är tvättbara :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HellMek wrote:
På en i övrigt helt original motor tror jag inte man har nåt att vinna på att krångla med öppet filter.

Varierar ju, du skall se ormboet i en sån 306:a som jag har *urk*
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
HellMek wrote:
På en i övrigt helt original motor tror jag inte man har nåt att vinna på att krångla med öppet filter.

Nu syftade jag på killens 205 :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HellMek wrote:
SNILLET wrote:
HellMek wrote:

Nu syftade jag på killens 205 :)

205/309 filtret är rätt bra gjort från fabrik, tycker jag (också).
Visserligen ligger själva filterburken över avgasgrenröret men luften hinner inte bli särdeles uppvärmd av det, är en jäkla massa luft som passerar luftfiltret och uppehållstiden i filtret är för kort för att det skall bli någon värme att tala om.

Då värmer själva insuget desto mer, men...ja.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Kaktusapan

Post by Kaktusapan »

Hej alla Peugeot ägare/fantaster, jag har nyligen köpt mig en 205 gti 1.6:a samt ett K&N 57i sportluftfilter kit till den (för ljudets skull :wink: ). Men jag stötte på ett problem igår som jag skulle behöva er hjälp med. :?

Första bilden tog jag bara för att visa hur luftintaget går:
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 1287500471

Min fråga är nu vad detta är som tar luft efter luftfiltret?
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 1287500005

Och hur ska jag lösa det då mitt sportluftfilter kommer hamna bakom den vänstra framlyktan (från förarens perspektiv), kan jag t.ex ta ett vevhusventilations filter och sätta där?

Tackar på förhand! :)
MVH
205 GTI -87
Kaktusapan

Post by Kaktusapan »

Jag fick reda på att det var pulsair systemet som jag hade markerat så det är inte längre ett frågetecken. :)

Min fråga är nu hur ni andra har löst det med pulsair i samband med K&Ns 57i kit, har ni dragit en gummislang till det nya insuget eller t.ex täppt för det bara?

MVH
205 GTI -87
_AD_

Post by _AD_ »

Jag har precis uppgraderat mig från en trött 306 1.6 till 306 GTI och är fruktansvärt nöjd fyfan vad den går bra :D den förra ägaren har satt öppet luftfilter som är placerat till vänster om kylaren lite längre ner och där borde den ju få kall luft men är det risk att filtret blir blött när det regnar? för det är väll ingen höjdare
peugeot, mycket själ hjärta och passion men inte så mycket hjärna ;)
Perchen

Post by Perchen »

_AD_ wrote:Jag har precis uppgraderat mig från en trött 306 1.6 till 306 GTI och är fruktansvärt nöjd fyfan vad den går bra :D den förra ägaren har satt öppet luftfilter som är placerat till vänster om kylaren lite längre ner och där borde den ju få kall luft men är det risk att filtret blir blött när det regnar? för det är väll ingen höjdare

Mitt sitter där nere och jag har inte haft några problem alls än ! :)
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

_AD_ wrote:Jag har precis uppgraderat mig från en trött 306 1.6 till 306 GTI och är fruktansvärt nöjd fyfan vad den går bra :D den förra ägaren har satt öppet luftfilter som är placerat till vänster om kylaren lite längre ner och där borde den ju få kall luft men är det risk att filtret blir blött när det regnar? för det är väll ingen höjdare

Minst 50cm ovanför marken kan man ha som riktmärke.
Peugeot 106
Peugeot 206
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Image

Mitt motorutrymme ser ut som ovan, luften dras in genom en bökig slang (längst ner till höger i bild) och upp på ventilkåpan, där filtret sitter. (ignorera rödmarkeringen runt motorfästet)

- Fråga 1: Riskerar jag överhettningsproblem om jag flytttar bort insugsluften från ventilkåpan?

- Fråga 2: På slangen som går mellan gasspjället och luftfilterboxen ansluter en liten tunn slang, antar att det är vevhusventen. Den borde vara OK att ansluta bakom öppet filter, t.ex. mha en sådan?
Image
Är det några andra anslutningar som kommer internt i filterboxen/innan filterboxen som jag måste ta hänsyn till på en XU10J2C?
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re:

Post by Decimal »

NorrBjörn wrote:Image

Mitt motorutrymme ser ut som ovan, luften dras in genom en bökig slang (längst ner till höger i bild) och upp på ventilkåpan, där filtret sitter. (ignorera rödmarkeringen runt motorfästet)

- Fråga 1: Riskerar jag överhettningsproblem om jag flytttar bort insugsluften från ventilkåpan?

- Fråga 2: På slangen som går mellan gasspjället och luftfilterboxen ansluter en liten tunn slang, antar att det är vevhusventen. Den borde vara OK att ansluta bakom öppet filter, t.ex. mha en sådan?
Image
Är det några andra anslutningar som kommer internt i filterboxen/innan filterboxen som jag måste ta hänsyn till på en XU10J2C?
1. Nej, Ta luften i fronten så är det inga problem
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply