Coilovers 205?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Coilovers 205?

Post by klew »

Någon som har förslag på olika modeller och vilka som är mest prisvärda?

Folket i SSi kör väldigt mkt med D2 och är nöjda med dem, någon som kör de till sin peugeot?

Såg även att det finns GAZ på ebay till ganska förmånliga priser nu när pundet står lågt.

Pär, Arne, Micke och Clarre vad kör ni?
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Coilovers 205?

Post by Peder »

klew wrote:Någon som har förslag på olika modeller och vilka som är mest prisvärda?

Folket i SSi kör väldigt mkt med D2 och är nöjda med dem, någon som kör de till sin peugeot?

Såg även att det finns GAZ på ebay till ganska förmånliga priser nu när pundet står lågt.

jag kör gaz, funkar bra hittils dock har jag lite för hårda fjädrar fram.
köp öhlins bra skit har jag hört ;)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Skalman kör D2.

Lutar åt att även jag kommer att köra D2 eller XYZ.
Prisvärda grejer.

Hedis kör GAZ.

Flera kör AVO (via Pär H), engelsmännen muttrar en del över att AVO gärna läcker och rostar, men jag har ingen erfarenhet själv. Samma folk gnölar en del på D2 och XYZ att det inte är riktiga "bangrejer", men så kostar de ju mindre än hälften av riktiga bangrejer också....

Skall det vara ställbara dämpare så....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Coilovers 205?

Post by klew »

Peder wrote:
klew wrote:Någon som har förslag på olika modeller och vilka som är mest prisvärda?

jag kör gaz, funkar bra hittils dock har jag lite för hårda fjädrar fram.
köp öhlins bra skit har jag hört ;)

Öhlins kostar 10ggr mer än D2... minst :lol:

De har dock ett kontor strax utanför stan, kanske om man skickar dit tjejen en eftermiddag så kan hon trolla ner priset? :lol:
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

SNILLET wrote:Skalman kör D2.

Lutar åt att även jag kommer att köra D2 eller XYZ.
Prisvärda grejer.

Hedis kör GAZ.

Flera kör AVO (via Pär H), engelsmännen muttrar en del över att AVO gärna läcker och rostar, men jag har ingen erfarenhet själv. Samma folk gnölar en del på D2 och XYZ att det inte är riktiga "bangrejer", men så kostar de ju mindre än hälften av riktiga bangrejer också....

Skall det vara ställbara dämpare så....
AVO och läckage... 6/6 2"-dämpare (tre par) med ledlager som jag tog hem till 205 under en kort period har läckt och betett sig som riktiga y-barn. Har bytt tätningar och olja och härjat med dessa dämpare, antar att jag får underhålla dessa så länge som jag vill eller tills jag dör.

I övrigt har jag haft ett tillverkningsfel på vad som måste börja bli en 150-200 dämpare eller nåt. En kromflaga på en Saabdämpare.

En köpare här på forumet råkade ut för att bakdämparnas kroppar var helt bruna efter ett år. Garantin utlöstes inte eftersom de fortfarande fungerade. Jag lägger hellre av än att köpa nya dämpare åt honom på egen bekostnad.

Jag själv har vardagskört med Avo på 406:an i åtta år. Jag har misskött infettningen av ställrattarna på bakdämparna, så de går inte att skruva längre, men annars levererar de.

AVO är väldigt enkelt uppbyggda dämpare, på gott och ont, inte så sofistikerade som Bilstein och vissa andra, men möjliga att skruva på själv och fullt tillräckliga för att vinna race om man kör som folk.

Avo tillhandahåller kostnadsfri ombestyckning av dämparna till användningsområdet vid köp, jag kan korrigera ev misstag till en rimlig penning.

Men allt detta har jag för mig D2/XYZ kan erbjuda också.

Det jag äger är Avo oljedämpare. Har ju inte kommit ut på bana ännu. Om jag skulle uppgradera så skulle det bli Avo gasdämpare. Prisvärda de också, men 3 ggr dyrare för 1.5 ggr prestandan. Bättre än 10 ggr dyrare för 1.8 ggr prestandan iaf... :wave:
EN 14497
krille!

Post by krille! »

Pär H wrote:En köpare här på forumet råkade ut för att bakdämparnas kroppar var helt bruna efter ett år. Garantin utlöstes inte eftersom de fortfarande fungerade. Jag lägger hellre av än att köpa nya dämpare åt honom på egen bekostnad.

Bekräftar att bakre dämparna verkar vara väldigt rostbenägna, dock inte hela dämparen för mig som den du nämner har råkat ut för utan snarare runt bägge ändarna, detta inom ett år. Nämnas bör ju att det då inkluderar vinterkörning med salt också.
Funktionen påverkas dock inte vad jag märkt så AVO är värda att ses som ett alternativ tycker jag.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du håller fortfarande på med AVO mao Pär?

Trodde nästan du hade tonat ned den buisnessen något.
Hans Hellström

R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jag kör ju AVO och är helnöjd med beteendet på dämparna. Har dock haft lite besvär med läckande bakdämpare som Pär skrev. Men efter Pär's senaste operation av dom så verkar det tätt. Nu har dom bara gått i det skicket på Gelleråsen så vi får se hur det ser ut efter Kullen i helgen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Går det inte köpa någon typ av dämpare på biltema, Dom kanske håller tätt iallafall
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Decimal wrote:Går det inte köpa någon typ av dämpare på biltema, Dom kanske håller tätt iallafall

Problemet baktill på torsionspuggarna är vinkeln på dämparna, inte alla dämpare som funkar när de "ligger" ned. Annars finns det ju GOTT om dämpare som fysiskt passar och är väsentligt hårdare. Försökte mecka dit framdämpare till volvo140 bak på 309:an, men de kom in luft i funktionen hela tiden, och då "glappar" de lite innan de börjar dämpa...kasst.
Hans Hellström

Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Tack. Lär sig så länge man lever
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Sliced

Post by Sliced »

Lionne hade Öhlinare fram och Spaxpax bak.
Hon hade Spax fram också från början, en läckte vid leverans och Demon Tweeks skickade en ny utan att behöva se den gamla.
Sen knäckte vi en framSpax när låsringen till framhjulslagret lossnade så då blev det Öhlinare... Jävligt bra men knappast prisvärda.

Suzi har fått Bilstein rejsdämpare fram, var ju lite låst iochmed att det är 240-ben.
Bak tänker jag nog inhandla ett par AVO coilovers av Pär.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Post Reply