Byte av säkerhetsbälte, förarplats (Peugeot 206 RC 2004)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Afterburner

Byte av säkerhetsbälte, förarplats (Peugeot 206 RC 2004)

Post by Afterburner »

Säkerhetsbältet har upphört att fungera. Det går inte längre att dra i bältet, utan det har helt sonika fastnat i ett läge där man inte kan dra ut det igen.

Jag har monterat ner sidan för att få en så god överblick som möjligt, men det verkar vara utom räddning (dessutom krävs special torx för att öppna rullen).

Är det något speciellt jag ska tänka på när jag byter? Hur får jag bort strömsladden till bältessträckaren? Den verkar sitta som berget.

Tacksam för svar

// Afterburner
Subaru Impreza 2.0 R Sport
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
PEUGEOT 106 RALLYE -SÅLD-
Afterburner

Status

Post by Afterburner »

Jag gissar på att det är ett ovanligt fenomen, att säkerhetsbältet går sönder.

Nu har jag hur som helst beställt ett begagnat till en Peugeot 206 Gti. Peugeot skulle ha 3.000:- för ett nytt, exklusive montering. De påstår även att det är olika bälten mellan alla 206:or, något jag har mycket svårt att tro.

Killen jag snackade med på bildemonteringen sa att det viktigaste var att infästningen var den samma och hanen (infästningen) såg likadan ut. Han menade även att det var ett problem att märkesverkstäder ofta ljuger för att kunna kränga så mycket nya delar som möjligt. Sjukt om det stämmer.

Jag har nu som sagt beställt ett begagnat för 500:- som ser identiskt ut på bild. Ska bli spännande ;)

// Afterburner
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Status

Post by Team_Hink_Racing »

Afterburner wrote:Jag gissar på att det är ett ovanligt fenomen, att säkerhetsbältet går sönder.

Nu har jag hur som helst beställt ett begagnat till en Peugeot 206 Gti. Peugeot skulle ha 3.000:- för ett nytt, exklusive montering. De påstår även att det är olika bälten mellan alla 206:or, något jag har mycket svårt att tro.

Killen jag snackade med på bildemonteringen sa att det viktigaste var att infästningen var den samma och hanen (infästningen) såg likadan ut. Han menade även att det var ett problem att märkesverkstäder ofta ljuger för att kunna kränga så mycket nya delar som möjligt. Sjukt om det stämmer.

Jag har nu som sagt beställt ett begagnat för 500:- som ser identiskt ut på bild. Ska bli spännande ;)

// Afterburner

Sen har du en bältessträckare i bältet som säkert är implementerad i bilen bsi boxar och kan behövas programmeras in så du kommer säkert få ett felmeddelande efter du kopplat in "fel" bälte. Nu siar jag men det är säkert nått med själva bältessträckaren och den styrningen som gör att det kostar mycket pengar och inte går att plocka delar varifrån som helt
Afterburner

Re: Status

Post by Afterburner »

Team_Hink_Racing wrote:
Afterburner wrote:Jag gissar på att det är ett ovanligt fenomen, att säkerhetsbältet går sönder.

// Afterburner

Jag har faktiskt funderat på det också. Men hur stor är sannolikheten att Peugeot tillverkar flera olika sorters säkerhetsbälten till samma modellserie?
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att de anpassat programvaran för sportstolarna i bilen?

// Afterburner
Sen har du en bältessträckare i bältet som säkert är implementerad i bilen bsi boxar och kan behövas programmeras in så du kommer säkert få ett felmeddelande efter du kopplat in "fel" bälte. Nu siar jag men det är säkert nått med själva bältessträckaren och den styrningen som gör att det kostar mycket pengar och inte går att plocka delar varifrån som helt
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Den chansen känns ju rätt liten. Min uppfattning är iaf att dom använder samma grejer i väldigt många bilar, m.a.o inga japanare direkt..
Last edited by El_Zeta on Wed Mar 16, 2011 15:45, edited 1 time in total.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
Afterburner

Jag har stött på patrull

Post by Afterburner »

Jag har kommit till den punkt där jag skall montera ner bältets översta fästpunkt. Över denna bult sitter en platsarmatur som man höjer och sänker bältets höjd med. Hur får man bort denna? Jag har förmodligen varit nära på att bryta av det hela med skruvmejseln. Blir snart galen...

Bilden visar plasten som täcker bulten.

Image

// Afterburner
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
Afterburner

Post by Afterburner »

Ingen? Behöver verkligen hjälp nu...
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Afterburner wrote:Ingen? Behöver verkligen hjälp nu...

Drar den rakt ut, är gjort så plasten klämmer i ett spår på pinnen som sticker ut. Ta ett bestämt tag och dra skiten rakt in i cupen :thumbup:
Afterburner

Post by Afterburner »

Team_Hink_Racing wrote:

Drar den rakt ut, är gjort så plasten klämmer i ett spår på pinnen som sticker ut. Ta ett bestämt tag och dra skiten rakt in i cupen :thumbup:

Haha! Det är nu man känner sig osedvanligt ointelligent ;) Tack! Ska testa!
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
Afterburner

Post by Afterburner »

Team_Hink_Racing wrote:

Uppdatering: Jag drog ut reglaget allt vad jag kunde varpå det släppte. Undertill tycks själva plastarmaturen sitta fast med 1 torxskruv.
PEUGEOT 206 RC -SÅLD-
Kallio

Samma fel...

Post by Kallio »

Peugeot sa 4.900 för ett nytt bälte nu när verkstan jag brukar lämna in på ringde och kollade... Han tyckte det var ett rövarpris och nu ska jag leta rätt på nåt begagnat istället...

shit asså.... 4.900... Säkerhetsbälten borde f*n inte gå sönder, och om de gör det så borde de vara jävligt billiga att byta.
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Mitt bälte är också kajko! :(
Post Reply