Eftersnack Kinnekulle 5/9

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HellMek wrote:
Benci wrote:Denna tid inger respekt ! :thumbup:

Det hade vart kul om du hade velat provköra min CRX.
Jag tror att jag har en del kvar att lära mig.
Vi kan ta det på nästa banträff kanske.

Vågar nästan påstå att hinken är en av de vassaste förarna i PSC :)

Är nog inte många som säger emot dig.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

HellMek wrote:

Helt klart. Men se upp för Lappen han är på väg uppåt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
m@s

Post by m@s »

HellMek wrote:

U might say? ...lätt! :thumbright:

Polaren kör 1.01 på kullen me Granbergs gamla Camaro Cup bil me Öhlins chassi för 100k, slicks å en 470hk spis... å d e inte mycket mer än så som e gjort av metall på dom bilarna :wink:

Hinkens 1,01 e en klar bedrift! =D>
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

R-Gubbe wrote:

Där har du en "Vinnarskalle" :lol:, ambitioner på topp å jävlaranamma i världsklass.
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

R-Gubbe wrote:
HellMek wrote:

Du är ju själv en av de som ligger i topp :) Rutinen gör sitt, men du har väl precis som jag vissa spärrar som de unga pågarna inte har!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja jag håller ju igen för mycket det känner jag ju. :oops: Men jag har kommit underfund med att jag inte är odödlig längre och vill gärna hänga med ett tag till. Tidigare gjorde man ju som de flesta unga gör idag ligger i ständig träning ute på allmänna vägar. Själv kör jag ju inte över hastighetsgränserna längre. Dessvärre till de flesta andras stora förtret. Och det jäkliga är att jag börjar njuta av att reta upp andra genom att köra lagligt. :lol: :lol:
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Zahak

Post by Zahak »

Jag kan absolut tycka att det är intressant med varvtider, men eftersom jag inte har utrustning för det just nu så blir det ju genast lite svårare. Mycket enklare att jämföra hastigheter* i enskilda kurvor isf ;)

* Givetvis med en nypa salt, slänga ett öga på hastighetsmätaren (som dessutom verkligen inte är 100%) blir ju inte riktigt exakt.
Asse

Post by Asse »

Peder wrote:
Benci wrote:
Peder wrote:Vet du förövrigt vad den röda del solen körde på för tid?

Han körde på 1:04,0 sek.

körde han såpass alltså :)
han hade en konstig linje i kvarnen som jag plockade in på honom för att sedan passera honom. andra varvet bakom mig så körde han om mig på rakan och körde en annan linje/ min linje i kvarnen sen såg jag honom inte mer. haha

det blir att inventstera i en logger till nästa år så man har bevis :p

Han lånade ut sin bil till sin son som gjorde banpremiär och som haft körkort en vecka, det förklarar nog en del :)
Honda Integra Type R -98
Peggen

Post by Peggen »

kan säga utan att ens tveka att jag har ALDRIG haft så skoj i mitt liv som jag hade när jag blev av med oskulden på kinnekullebanan :) det var inte långt ifrån då jag hade 180 på mätaren och ökade på sista rakbiten sen håååård inbromsning..och då fick jag en närsyn av din rumpa där :lol:

180 var jag i min Familje bil Accord.!

stämmer bra mobbe, tyckte inte det gick bra med att du skulle köra ifrån mig för övrigt :lol: hehe!
Last edited by Peggen on Thu Sep 09, 2010 9:19, edited 1 time in total.
My car is my soul,my car is me.!
-----.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-----
Vinterbil : Audi a6 2,6 Quattro -95
Sommarbil: Vit Honda Accord Type-R -99
övrig:Peugeot 505Turbo - 1985
övrig:Peugeot 505 Turbo - 1987

Föregående Puggar:
Peugeot 406 V6 - 1997
Peugeot 406 V6 SV -1997 *bby nr2*
Peugeot 309GTI- 1990 -röd
Peugeot 309GTI- 1990 -Svart *bby nr1 min första kärlek*
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Asse wrote:
Peder wrote:
Benci wrote:
Peder wrote:Vet du förövrigt vad den röda del solen körde på för tid?

Han körde på 1:04,0 sek.

körde han såpass alltså :)
han hade en konstig linje i kvarnen som jag plockade in på honom för att sedan passera honom. andra varvet bakom mig så körde han om mig på rakan och körde en annan linje/ min linje i kvarnen sen såg jag honom inte mer. haha

det blir att inventstera i en logger till nästa år så man har bevis :p

Han lånade ut sin bil till sin son som gjorde banpremiär och som haft körkort en vecka, det förklarar nog en del :)

Där har vi det! :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Sliced

Post by Sliced »

SNILLET wrote:Personligen dönar jag mest på å har sköj, släpper folk som vill förbi och blir alltmänt störd på de som fiser fram framför mig utan att knö sig åt sidan.

Tävla har aldrig riktigt legat för mig, men tekniska åstadkommanden som ingångshastighet under bron och hur det slutar på andra sidan bron är mycket intressant. Dessutom att det rätt kul å ladda mer å mer per varv å se hur nära högern man kommer efter :D

Du kör ju väldigt mjukt, jag åker gärna med dei en stund nästa gång.
Inte för att pusha utan för att titta lite hur du gör. Man har ingen känsla av att det går fort. (Men det gjorde det ju inte för Stenmark heller)
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sliced wrote:
SNILLET wrote:Personligen dönar jag mest på å har sköj, släpper folk som vill förbi och blir alltmänt störd på de som fiser fram framför mig utan att knö sig åt sidan.

Tävla har aldrig riktigt legat för mig, men tekniska åstadkommanden som ingångshastighet under bron och hur det slutar på andra sidan bron är mycket intressant. Dessutom att det rätt kul å ladda mer å mer per varv å se hur nära högern man kommer efter :D

Du kör ju väldigt mjukt, jag åker gärna med dei en stund nästa gång.
Inte för att pusha utan för att titta lite hur du gör. Man har ingen känsla av att det går fort. (Men det gjorde det ju inte för Stenmark heller)

Jag letar i förstahand spår och försöker hålla bilen i balans, finns en hel del mer hastighet att jobba upp. Helt klart.

Märkligt detta med att jag aldrig har haft med dig än..... :lol:, har inte jagat dig i förväg så VARJE gång har du varit med någon annan :), detta i flera år. :banghead:.
Hans Hellström

Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Man får tacka för berömmet!

Några kommentarer från mig då:

Jag håller förmodligen med, THR är snabb, snabbast förmodligen. Det finns dock andra som förmodligen kan ge honom en match om det hade varit likvärdiga bilar. Vi ska inte glömma Skalman där. Jag jagade bägge herrarna och blev frånåkt. Det går ju inte att jämföra frånåkningen då jag inte vet hur någon av herrarna upplevde dessa aktuella varv men det lutar svagt åt THR:s fördel. Men Skalman körde RIKTIGT fint. Under flaggvaktspasset så stog jag och kollade varv efter varv hans placering och körning. Jämförde mot andra snabba bilar, som vissa av er hondor. Och han är giftig, akta er om han får mer rulle på motor också.

Min bristfälliga banrutin till trots så SER jag ju från filmer med ex Clarre hur mycket man har kvar att lära. Det gäller även många av er Honda-åkare och några av fordarna, när man står på flagvaktspass. Det är mjukt och kontrollerat. Stog i knixen och tittade hur ni gled förbi som om ni var på väg till ICA. Det SÅG inte snabbt ut men när andra dök förbi så fick man referens.

Jag jobbar på den biten, jag försöker tänka på det men jag kör väldigt mycket "rally". Full spruta och på både sladd och fyrhjulsställ.
JAG hade vunnit massor på att köra mjukare men det som får mitt adrenalin att skjuta till är när jag ligger på gränsen för greppet.
Som sagt var, jag körde min 4:de banträff nu i söndags. Dock har jag klämt ett par varv på just Kinnekulle till trots. Jag gissar att det iaf bör vara 300 varv nu.
Jag har sagt det innan, jag har gärna med mig folk som kan kommentera och tilrättavisa mig. Det är ingen som vågat sig ner i högerstolen förutom Stebe än. ;) Kan IOFS förstår det lite, man kanar runt rätt bra i mina säten.
Det var kul att ha med Stebe, eftersom han åkt med både Clarre och Morbidio innan och kände markant skillnad framförallt mot Clarre. Där gick det mjukt och fint men ändå distinkt om jag minns rätt att citera. Klart man tänker på det, eller ja... IAF FÖRSÖKER tänka på det.

Folk får tro precis vad de vill om min hastighet under bron. Jag har INGA bevis för min toppnotering. När Stebe åkte med så tror jag vi toppade 155 kanske 160 MÄTARFART. Han får själv vittna om vad han sett eller inte.
Det är något speciellt med den kurvan. För mig så är det utmaningen att våga. Lite som någon med höjdskräck som pressar sig att gå nära kanten för att titta ner. Denna kurva tänjer jag på gränsen på 8 varv av 10.
Och det är sällan som jag inte vinner ett par billängder mot många andra snabbare bilar just i den kurvan. Det talar för att jag håller högre fart åtminstone just där.

Skall jag gissa på tider, eftersom jag inte mätte så är de kring Peders 1,09. Kanske liiiiite bättre men det är det närmaste jag går i min gissning.

Jag lovar dock: Till nästa år så kommer det att finnas logg på det. Och då ser vi om Peugeot (och Accord) bilarna visar fel på mätarna. Efter det så är det färdigdiskuterat. Till dess så får vi vara våra egna profeter hemma på kammaren.

Jo, en sak till. Ute i trafiken så har nog jag blivit lugnare med. Man blir äldre och tänker sig för en extra gång. Visst går det fort, allra helst på motorväg. Visst "tar man i" ibland i någon kurva som ser rolig ut. Men ska jag vara riktigt ärlig så känns bruksarna så jävla tråkiga jämfört med 206:an så det är inte riktigt lika roligt längre.
På banan så har jag inte blivit "vuxen" än. Jag kör så fort jag vågar och kan för det är det som är roligt.

Ser fram emot nästa års bankörningar. Det är nog färdigåkt för i år för min del.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

På åsen åkte jag med:
Peder, Morbidio, Skalman, Clarre.

I den ordningen.
Peder kör bokstavligen som om han stulit bilen.
Morbidio har järnkoll på sitt fordon, tyvärr lite däckhandikappad, när han får på riktiga däck kommer det att gå fort....
Skalman kör skitbra, framförallt är BILEN jäkligt snäll i sitt uppträdande också, den gör det han vill vilket ju ger en hel del säkerhet.
Clarre, kändes som att åka med skalman förutom att man satt fast och bilen var avsevärt lynnigare.

Glöm inte lappen, att skalmans bil är chassiemoddad.... tror att riktig stol skulle göra susen för honom nu.
Åkturen med skalman fick mig att utbrista i ett spontant skurkaktigt"hehehehe" mitt i esset :lol:
Hans Hellström

Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

-Lappen- wrote:Det var kul att ha med Stebe, eftersom han åkt med både Clarre och Morbidio innan och kände markant skillnad framförallt mot Clarre. Där gick det mjukt och fint men ändå distinkt om jag minns rätt att citera. Klart man tänker på det, eller ja... IAF FÖRSÖKER tänka på det.

Det var nog M@s han åkte med, jag hade bara med mig Peggen i passagerarsätet. :)

Snillet > Däck och lite mer erfarenhet bakom ratten så kanske det kan gå lite fortare.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

SNILLET wrote:På åsen åkte jag med:
Peder, Morbidio, Skalman, Clarre.

I den ordningen.
Peder kör bokstavligen som om han stulit bilen.
Morbidio har järnkoll på sitt fordon, tyvärr lite däckhandikappad, när han får på riktiga däck kommer det att gå fort....
Skalman kör skitbra, framförallt är BILEN jäkligt snäll i sitt uppträdande också, den gör det han vill vilket ju ger en hel del säkerhet.
Clarre, kändes som att åka med skalman förutom att man satt fast och bilen var avsevärt lynnigare.

Glöm inte lappen, att skalmans bil är chassiemoddad.... tror att riktig stol skulle göra susen för honom nu.
Åkturen med skalman fick mig att utbrista i ett spontant skurkaktigt"hehehehe" mitt i esset :lol:

Är det en bra eller dålig grej?
i mitt försvar så var det första gången på bana med en bil jag ägt 2 dagar.
kinnekulle va andra gången på banan, fick med mig mangie och jönsson. ser gärna att ni ger mig en utvärdering utav min körning.

:)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Inte glömt. Min hemliga plan var ju att köra före och efter honom för att kolla lite hur bilen betedde sig och "kändes".
Men det blev ju inte så mycket före. Jag låg ju bara och bromsade och sedan hängde jag inte med. :lol:

Skalman: Du vet vad du måste göra. Skall bli kul att se den guldiga nästa år.

SNILLET wrote:Glöm inte lappen, att skalmans bil är chassiemoddad.... tror att riktig stol skulle göra susen för honom nu.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

HAHA!

Kollade just fordklubbens eftersnack, deras tråd om "hastighet under bron" är exakt identisk med våran (;

"Jag brukar hålla 170-175 under bron...det gäller att gå ut till höger innan kurvan och börja svänga tidigt.. "
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:"Jag brukar hålla 170-175 under bron...det gäller att gå ut till höger innan kurvan och börja svänga tidigt.. "

Ja... det är ju så :), vi borde snart slå fast det, i jämförelse med det Pär skrev om SSK innan, och att de inte fick passera vita linjen, Leif skall ha hållit 168.....

Min observation att 150 mätarfart med standarddäck och småsliten originalbil var tämligen stillsamt, stämmer ju rätt bra då.
Hans Hellström

Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

undrar vad radical-bilarna håller där under :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Post Reply