Tyvärr har jag inte superkoll på bilelektronik så tänkte höra efter om nån av er har erfarenhet av installation av denna eller liknande produkter. Jag antar att man skarvar in på c.lås + blinkerskablarna eller liknande. Men i och med att jag inte känner bilen fullt ut än har man inte riktigt koll på VART man bäst bör skarva in sig, placera styrbox osv. Alla tips är varmt välkomna
Tyvärr har jag inte superkoll på bilelektronik så tänkte höra efter om nån av er har erfarenhet av installation av denna eller liknande produkter. Jag antar att man skarvar in på c.lås + blinkerskablarna eller liknande. Men i och med att jag inte känner bilen fullt ut än har man inte riktigt koll på VART man bäst bör skarva in sig, placera styrbox osv. Alla tips är varmt välkomna
importerad bil???. c-lås vár standard på svensk sålda bilar.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Ah sorry för taskig förklaring. Det finns redan "vanligt" c-lås med motor i både förar- samt passagerardörr. I skrivande stund är det nyckel som gäller, men det jag vill åt och det kit jag köpt möjliggör låsning/upplåsning via fjärr istället.
fhelle wrote:Ah sorry för taskig förklaring. Det finns redan "vanligt" c-lås med motor i både förar- samt passagerardörr. I skrivande stund är det nyckel som gäller, men det jag vill åt och det kit jag köpt möjliggör låsning/upplåsning via fjärr istället.
Original är fjärrstyrt, saknar du rätt nyckel måntro? Finns original bara en nyckel med fjärr i, reservnyckeln saknar fjärr. Vet inte vad du betalt för kitet, men ett klart trevligare alternativ är att köpa en ny originalnyckel.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
fhelle wrote:Ah sorry för taskig förklaring. Det finns redan "vanligt" c-lås med motor i både förar- samt passagerardörr. I skrivande stund är det nyckel som gäller, men det jag vill åt och det kit jag köpt möjliggör låsning/upplåsning via fjärr istället.
Original är fjärrstyrt, saknar du rätt nyckel måntro? Finns original bara en nyckel med fjärr i, reservnyckeln saknar fjärr. Vet inte vad du betalt för kitet, men ett klart trevligare alternativ är att köpa en ny originalnyckel.
Även på 99'orna? o.o
hur ser man om man har fjärr-lås om man saknar rätt nyckel?
oooj ledsen. Nu har man ju gjort bort sig ganska hårt. Finns grejerna redan monterat så e det ju bara beställa ny nyckel Jag var helt insnöad på att det var ett nytt projekt. Ska försöka avbeställa grejorna. Konstigt att inte säljaren sa nåt om detta...jag fick enbart två nycklar som jag nu förstår är reservnycklar.....
fhelle wrote:oooj ledsen. Nu har man ju gjort bort sig ganska hårt. Finns grejerna redan monterat så e det ju bara beställa ny nyckel Jag var helt insnöad på att det var ett nytt projekt. Ska försöka avbeställa grejorna. Konstigt att inte säljaren sa nåt om detta...jag fick enbart två nycklar som jag nu förstår är reservnycklar.....
lugnt, inte lätt att veta. bor du i närheten av ljungby eller kan ta dig dit så kom in så hjälper jag dig.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Kapar tråden lite nu när frågan verkar ha blivit löst, är det någon som testat produkten i första inlägget och kan kommentera? Även andra produkter med samma funktion är förstås av intresse.
Är på jakt efter något fjärrlås till min bil med nyckelstyrt originallarm, dvs ingen fjärr.
Hann ju såklart inte avbeställa grejorna, så dom ramlade ner i lådan idag. Ringde även Peugeot idag som skulle ha ca 1300:- för EN ny fjärr + 600:- för programmering av densamma.
Går i valet och kvalet om det kanske är värt att montera tredjeparts-kitet ändå. Gav 425:- för det med 2 fjärrar, och grejorna känns faktiskt relativt gedigna. Kan man programmera dom fjärrarna till befintlig utrustning måntro?
Vad tycker ni som kan? Kanske dumt att börja rota i ett antagligen fungerande system egentligen?
fhelle wrote:Hann ju såklart inte avbeställa grejorna, så dom ramlade ner i lådan idag. Ringde även Peugeot idag som skulle ha ca 1300:- för EN ny fjärr + 600:- för programmering av densamma.
Går i valet och kvalet om det kanske är värt att montera tredjeparts-kitet ändå. Gav 425:- för det med 2 fjärrar, och grejorna känns faktiskt relativt gedigna. Kan man programmera dom fjärrarna till befintlig utrustning måntro?
Vad tycker ni som kan? Kanske dumt att börja rota i ett antagligen fungerande system egentligen?
oohhh, fy f*n vad dyrt. priset på nyckeln går ej att göra mycket åt, men programering av nycklar borde ingå i köpet. det gör det hos oss i alla fall.
och även om det ej gör det så är 600 åt H-vete för mycket för ca 10 minuters arbete.
Jag sitter i samma sits med min 306:a. Perscho i Norrköping ville ha 1100 riksdaler för ny fjärr, och då fick jag programmera den själv. Ej aktuellt för 15 år gammal bil, kommer garanterat göra som du och skaffa något annat system
Vet ej hur det ser ut på din bil, men på min sitter mottagaren i taket, borde inte vara så svårt att hacka sig in på signalerna för lås/lås upp om man vet hur man använder en multimeter.
Fördelen är ju att ett system för 4-500 spänn kanske man vågar sig på att modda litegrann
Ja det känns på tok för dyrt för en sån grej. Hade väl kunnat köpa ett pris på en tusing eller så för allt. Men är väl lite Stockholmspriser antar jag :/
Min tanke är ju i så fall att helt glömma originalsystemet och montera det nya (antar att man inte kan programera dom fjärrarna för originalsystemet). Men då halkar jag tillbaka på min ursprungliga frågeställning. Var man bäst skarvar på dom nya grejorna? Vart sitter elektronikens "hjärta", eller annat bra ställe att börja mäta vad som går vart. Det sista man vill är ju att göra mer skada än nytta om man ger sig på att montera detta.
Är ju en ny "styrbox/mottagare" som skall kopplas in mot lås/lås-upp, blinkers samt tutan (och såklart även matning och jord). Nån av er som vet om Peugeot kör negativ eller positiv puls för sina c-lås? Eller kanske nån t.o.m. sitter på kopplingschema eller liknande?
Nu blev det tusen frågor. Känner jag att det blir för knepigt kan du få köpa det kit jag köpt på mig
fhelle wrote:Ja det känns på tok för dyrt för en sån grej. Hade väl kunnat köpa ett pris på en tusing eller så för allt. Men är väl lite Stockholmspriser antar jag :/
Min tanke är ju i så fall att helt glömma originalsystemet och montera det nya (antar att man inte kan programera dom fjärrarna för originalsystemet). Men då halkar jag tillbaka på min ursprungliga frågeställning. Var man bäst skarvar på dom nya grejorna? Vart sitter elektronikens "hjärta", eller annat bra ställe att börja mäta vad som går vart. Det sista man vill är ju att göra mer skada än nytta om man ger sig på att montera detta.
Är ju en ny "styrbox/mottagare" som skall kopplas in mot lås/lås-upp, blinkers samt tutan (och såklart även matning och jord). Nån av er som vet om Peugeot kör negativ eller positiv puls för sina c-lås? Eller kanske nån t.o.m. sitter på kopplingschema eller liknande?
Nu blev det tusen frågor. Känner jag att det blir för knepigt kan du få köpa det kit jag köpt på mig
vill ej vara elak mot dig på något sätt. men med tanke på hur lite du verkar kunna så tror jag att du genom att försöka koppla in detta egna c-lås har bränt en bsi box eller lyckats göra något annat typ elda upp en kabelhärva eller vad som. tips från mig, bit i det sura äpplet och betala vad dom vill ha för att programera och sen ha något som funkar. istället för att kladda med det som du köpt själv och lägga en massa massa timmar för att spara lite pengar. dom pengarna du sprara kronglar du bort i tid och troligen kommer bil hamna på peugeot verkstaden i slutändan ändå och en räkning som låååångt överstiger det ursprungliga programera nyckel priset.
Närå tar det inte så. Helt med på era resonemang som är 100% vettiga, och vettiga delen av mig tänker precis likadant!
Klart det är sura pengar, men största delen är att jag fått för mig att det vore skitkul att få det att lira på egen hand. Kommer ju dessutom aldrig lära sig nåt om man inte försöker
Matning å jord är ju givet, så i mitt huvud är det då "bara" lokalisera blinkers, tuta + lås/lås-upp, och sen skarva på där. Jag ska kika runt lite å se om jag hittar nåt matnyttigt, annars följer jag nog era råd.
Klåfingrig som man är så gav jag mig på det ändå efter ett par veckors velande. Visst tog det lite tid, men det var skoj och historien slutade lyckligt:) Investerade i en Haynes innan dock för att kika lite kopplingsscheman då det inte fanns särskilt mkt info att tillgå om den här biten på nätet. Jag hade tänkt mig att få till det hela utan att gå på kablarna som går direkt till motorerna i dörren, men jag fick enbart till "lås upp" på det viset. "Lås"-signalen verkar inte vara enbart enkel jordpuls som "lås upp" visade sig vara. Så jag kopplade istället in mig på den kabel från BSI:n som pulserade 12v vid lås. Funkar hur bra som helst, och man borde väl kunnat gå på dom två kablarna direkt istället för att pilla på "signalkablarna" från låset. Men vet inte om det finns nån speciell fördel att göra på det ena eller det andra sättet.
Är det nån som ger sig på samma projekt och vill bolla så är det bara skrika till.