Eftermarknads kolvar & stakar

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
m@s

Post by m@s »

Mmm, ja e benägen att hålla me där... d ska mycket till för att skrota orginal kolvar å stakar :roll:
Å spikar d så spelar d ingen roll om du köper kolvar å stakar för 10 eller 100lax, d blir skrot ändå.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Just den bottendelen som sitter i Peders är tydligen klenare än vanligt för att vara PSA vad gäller stakar/kolvar, men det där är Tobbe(Hellmek) mer insatt i, jag har inte haft direkt orsak att loda i det :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Rx37

Post by Rx37 »

Får man möjligtvis ut någon hk i att byta till lättare kolvar/stakar i en orginal motor? Eller bättre varvvillighet?
Dart

Post by Dart »

Varvvilliga blir de. Min gamla pontiac bigblock med smidda stålstakar och smidda alukolvar varvar bättre än vad min 206 gti gjorde.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Dart wrote:Varvvilliga blir de. Min gamla pontiac bigblock med smidda stålstakar och smidda alukolvar varvar bättre än vad min 206 gti gjorde.

:lol:

Skjuter upp beställningarna än så länge då jag kanske byter jobb :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peder wrote:
Dart wrote:Varvvilliga blir de. Min gamla pontiac bigblock med smidda stålstakar och smidda alukolvar varvar bättre än vad min 206 gti gjorde.

:lol:

Skjuter upp beställningarna än så länge då jag kanske byter jobb :)

Det där måste du berätta mer om, vid tillfälle.
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

mmm, krävs inte mycket för att varva mer än en 206a GTI :wink: ...högvarvande bigblocks låter sweet! :gogo:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote:mmm, krävs inte mycket för att varva mer än en 206a GTI :wink:

Det där är ju en Svenssonkombisnurra, inget varvmonster.
Hans Hellström

Dart

Post by Dart »

w00t? Det är en GTi! Kräm dela kräm, best of the best, när en 206 gti rör sig står blixten stilla osv...

visserligen, men vad är då en smoggad bigblock från 1977? Iofs bara oljetråget som inte är modifierat men ändå ^^ hum...inte en helt rättvis jämförelse kanske men blocket består av tillräckligt mycket metall för att kunna tillverka två hondor.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:Just den bottendelen som sitter i Peders är tydligen klenare än vanligt för att vara PSA vad gäller stakar/kolvar, men det där är Tobbe(Hellmek) mer insatt i, jag har inte haft direkt orsak att loda i det :)

Ja dom senare TU 1,6 har dåliga stakar original, då menar jag riktigt klena. Fråga Fnatte, han laddade typ 0,3 och knäckte en.
1,4 har jag laddat 2bar på, mycket bättre stakar men dåligt material i kolvarna som inte tål värme. Spikningar tål dom dock bra.

Anledningen att man byter kolvar OCH stakar är att original har pressade kolvbultar vilket inte eftermarknadsgrejerna har. Är svårt att para ihop kolv med pressad bult med flytande i stake och vice versa.

I övrigt är dom här motorerna riktigt bra, finns flera som plockar 400-450hk ur dom.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply