Insug Mi16
Insug Mi16
Är på jakt efter ett Gutmann insug till mi16 motor, är dock inte det lättaste att hitta. Så är det nån som vet var man kan få tag i kortade insug till den motorn?
Kortade standardinsug säljs ju t.ex. av "Miles", känd profil på de flesta puggforum i UK.
Han har en ebayshop "pug racing"
http://stores.ebay.co.uk/pugracinggearrodshop
Just nu verkar han dock inte ha några kortade insug
Men kontakta honom kan du ju göra.
Annars dyker det upp på just ebay uk med jämna mellanrum.
Han har en ebayshop "pug racing"
http://stores.ebay.co.uk/pugracinggearrodshop
Just nu verkar han dock inte ha några kortade insug
Men kontakta honom kan du ju göra.
Annars dyker det upp på just ebay uk med jämna mellanrum.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- FR Autosport
- Guldmedlem

Är ju bara lämna in insuget till en smidesfirma så kapar som och svetsar ihop det igen. Ur egen erfarenhet så vart det alldeles ypperligt. 700 kr tog dom för det..

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
goopin wrote:Är ju bara lämna in insuget till en smidesfirma så kapar som och svetsar ihop det igen. Ur egen erfarenhet så vart det alldeles ypperligt. 700 kr tog dom för det..
Betydligt billigare än att köpa de "färdiga" som finns i omlopp.
Hans Hellström
Vad gör det med kortat insug?? Tänkte mest göra det för att lösa ett platsproblem 
Last edited by Rickard on Sat Sep 25, 2010 9:24, edited 1 time in total.
- FR Autosport
- Guldmedlem

Jag upplevde att motorn fick en aning annorlunda karaktär. Med något bättre register runt 2500-3000 rpm. Har man inte kört med vanligt insug innan lär man knappast märka någon större skillnad 

www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Lite rolig läsning kring gutmann prylarna, även nån liten bild på insuget osv
http://www.205gti.com/gutmann.htm
http://www.205gti.com/gutmann.htm
Karl #1730
Nissan Terrano R3M -91 | Peugeot 205 GTi -91 |Peugeot 205 GTi -90 | Peugeot 205 GTi -89 | Peugeot 205 mi16 -89
Nissan Terrano R3M -91 | Peugeot 205 GTi -91 |Peugeot 205 GTi -90 | Peugeot 205 GTi -89 | Peugeot 205 mi16 -89
- FR Autosport
- Guldmedlem

finns ju andra lösningar, både bra och dåliga för att komma runt platsbristen.

www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
man bör få ett sämre bottenvrid med kortat insug. finns de som hävdar att det finns upp till 10-15 hk att vinna på toppeffekten om man kortar insuget sådär 8-10cm. vridet på låga klarar man sig utan i en 205.
med tanke på hur en s16 med trasig acav går över 4k varv är jag beredd at tro på de uppgifterna. när luften måste ta den långa vägen tappar s16 ruskigt mycket pulver över 4k
med tanke på hur en s16 med trasig acav går över 4k varv är jag beredd at tro på de uppgifterna. när luften måste ta den långa vägen tappar s16 ruskigt mycket pulver över 4k
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Ändrar mig igen!
Med ett kortare insug borde man väl ändå få sämre toppeffekt och bättre bottenvrid?
Enligt en jenveykatalog (hur tillförlitlig den är vet jag inte men ändå)
Med ett kortare insug borde man väl ändå få sämre toppeffekt och bättre bottenvrid?
Enligt en jenveykatalog (hur tillförlitlig den är vet jag inte men ändå)
Långt avstånd från trattens mynning till förbränningsrummet kan ge
mer effekt vid max varv. Kortare ger bättre svar i mellanregistret.
Last edited by hedis on Sat Sep 25, 2010 14:23, edited 4 times in total.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
datapata wrote:man bör få ett sämre bottenvrid med kortat insug. finns de som hävdar att det finns upp till 10-15 hk att vinna på toppeffekten om man kortar insuget sådär 8-10cm. vridet på låga klarar man sig utan i en 205.
Vad man skulle vilja åstakomma på en mi16 är ju att förflytta "BOMBEN" av kraft som inträffar vid 4k till 3k eller aningen lägre och funkar det med kortare insug är jag beredd att göra det trots att jag redan gjort plats för kylaren
Karl #1730
"bomben av kraft" fick mig att småfnissa lite för mig själv.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
orkar inte fundera om det är korta eller långa insugsvägen som aktiveras på s16 vid högre varv, så jag kan inte svära på att det stämmer det jag skrev förut. jag kan mycket väl ha vänt på det, men jag har för mig mi16 har så långt insugsrör för vridet skull. och de med kortningen är hörsägen som jag skrev.
bomben av kraft vet jag inte, men jag skulle gärna ha mer effekt vid höre varv, jag har ändå alltid varvtal över 4k med en mi16
bomben av kraft vet jag inte, men jag skulle gärna ha mer effekt vid höre varv, jag har ändå alltid varvtal över 4k med en mi16
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06